شناسهٔ خبر: 6087 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

زمان ارزیابی وضعیت مسکن محرومان فرا رسیده/ منظومه روستایی طراحی شود/ وزارت کشور در کنار شهرداری‌ها قرار گرفته است/ صدور پروانه ساختمانی توسط بخشداری‌ها و دهیاری‌ها حذف شود

عباس آخوندي وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ایران، اغلب افراد تمایل زیادی به شهرنشینی دارند گفت: باید شرایطی را ایجاد کنیم تا کیفیت زندگی روستایی و شهری رقابت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) که صبح امروز شنبه ۲۲ فروردین برگزار شد افزود: سال‌هاست درباره مسکن محرومان و اقشار کم درآمد بحث می‌شود اما اکنون زمان ارزیابی کلی فعالیت‌ها رسیده و اگر نیاز به اصلاح مسیر وجود دارد هر چه زودتر باید این اصلاح‌ها را انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که رشد شهرنشینی زیاد شده و شتاب بیشتری گرفته است گفت: باید از نگاه تک روستایی خارج شویم و شرایطی را ایجاد کنیم تا کیفیت زندگی روستایی با کیفیت زندگی شهری رقابت کند.

وی افزود: این کیفیت از اقتصاد و مظاهر جدید زندگی مثل مخابرات، انواع خدمات و راه و مسکن نشات می‌گیرد. افراد زیادی در خارج از کشور تمایل دارند در حاشیه باشند اما در ایران این تمایل کاملا بر عکس است و همه می‌خواهند برای سکونت به شهرها بیایند.

آخوندی با توجه به سخنان علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم درباره حذف صدور پروانه ساختمان‌ها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به برخی نکات در این باره اشاره کرد و گفت: سطوح دولت تا حد دهیاری پایین رفته است. زمانی پایین‌ترین سطح بخش‌داری بود و بعد هم کدخدا، که سطوح دولتی به شمار نمی‌آید.

وی ادامه داد: این بخش‌ها نباید در صدور پروانه ساختمانی دخالت داشته باشند و اگر خودشان در صدور پروانه دخالت کنند کار به خوبی انجام نمی‌شود بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود که صدور پروانه ساختمانی توسط بخشداری‌ها و دهیاری‌ها حذف و صدور آن را به دست دفاتر عمرانی سپرده شود. لازم است در این زمینه سطوح پایین‌تر از بخشداری حذف شود چون در روستاها اغتشاش ایجاد خواهد شد. 

آخوندی به یک راه حل در این باره اشاره کرد و افزود: باید تصویب شود که در خدمات فنی و مهندسی روستاها در مناطق مختلف، سازمان سیاسی وابسته به وزارت کشور حضور یابد. این در حالی است که وزارت کشور به سمت سرپرستی شهرداری‌ها رفته و 40 سال است که این موضوع ادامه دارد و در مسیر اشتباهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی دستگاهی که مقابل تخلفات شهرداری می‌ایستد وزارت کشور بود اما این وزارت خانه در کنار شهرداری‌ها قرار دارد. البته نسبت به شهردار و وزیر خاصی موضع ندارم بلکه این یک دیدگاه و نظر کلی است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش‌هایی از سخنانش با تاکید بر اینکه حاشینه‌نشینی و شهرنشینی توسط روستاییان گسترش یافته است گفت: باید از نگاه تک روستایی خارج شده و به سمت طراحی منظومه روستایی حرکت کنیم و باید به این منظومه‌ها با نگاهی کلی بنگریم. هر چه مراکز شهرستان‌ها بزرگ می شود مراکز روستایی نیز تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با تنظیم طرح جامع شهری باید منظومه روستاها هم مشخص شود که البته مفهوم آن طرح هادی نیست.

وی با بیان اینکه ما با عدم تعادل جمعیتی سنگین شهری و روستایی مواجه شده‌ایم اظهار کرد: امسال در تلاشیم با همکاری بیشتر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برخی موارد این موضوع را مورد تجدید نظر قرار دهیم چون با وجود هزینه‌های زیادی که در روستاها انجام شده اما قدر مطلق و حجم روستا نشینی به نسبت رو به کاهش است.

آخوندی به معیشت روستایی نیز اشاره کرد و گفت: تا 40 سال پیش معیشت روستایی، کشاورزی بود اما اکنون که شهرها و روستاها روبه گسترش هستند دیگر نباید کشاورزی را تنها معیشت روستاها دانست و لازم است معیشت غیر کشاورزی به روستاها وارد شود؛ حتی سهم کشاورزی آمریکا که نخستین سهم صادرات گندم را به کشورهای جهان دارد در اقتصاد تنها دو درصد است. در کشورهایی که از نزدیک دیده‌ام معیشت در روستاها مبتنی بر طبیعت بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشتغال روستایی گفت: برای وضعیت اشتغال هم باید اندیشه‌ای کنیم و این اندیشه در روستاها نیازمند خدمات زنجیره‌ای است و من فکر می‌کنم در این زمینه باید تجدید نظرهایی صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط شهر نشینی ایران و تهران در قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: قبل از انقلاب حاشیه نشینی در شهرها بسیار کم بود اما الان که 36 سال از انقلاب می‌گذرد چقدر موفق شدیم که این مشکل را حل کنیم؟ تمرکز شهرنشینی در این مدت به قدری زیاد شده که الان قدر مطلق این موضوع پنج برابر افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: حاشیه نشینی برای ما بسیار مهم است، اوایل انقلاب جمعیت تهران کمی بیش از سه میلیون نفر بود اما امروز جمعیت تهران و حومه آن به بیش از 15 میلیون نفر رسیده است که نشان‌دهنده شتاب چشمگیر حاشیه نشینی و توسعه شهری است.

آخوندی با تاکید بر سالروز تاسیس بنیاد مسکن گفت: زمانی که حضرت امام (ره) دستور تاسیس این بنیاد را دادند امر مسکن محرومان به جامعه سپرده شد و در آن زمان امام دولت را مکلف نکردند که خانه بسازند بلکه تاکید داشتند که برای محرومان خانه سازی شود. در واقع مخاطب اصلی جامعه است نه دولت./

نظر شما