شناسهٔ خبر: 60946 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان مطرح کرد:

تشریح آخرین وضعیت ایمنی محورهای استان/ برخورداری گردنه‌های حساس و مهم از حداقل‌های ایمنی/آشکارسازی ۷۰ نقطه پرتصادف در جاده‌های استان همدان

گردنه رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه گردنه‌های حساس و مهم استان همواره از حداقل‌های ایمنی برخوردار بوده‌اند، گفت: تاکنون در ۷۰ نقطه پرتصادف و ۳۶ نقطه دارای تصادف از محورهای استان، آشکارسازی شده است و در مجموع آمار تصادف‌ها در گردنه‌ها نسبت به محورهای عادی استان بسیار کمتر است.

غلامرضا بیرنگ، رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت ایمنی محورهای استان گفت: استان همدان در حوزه استحفاظی خود دارای ۵ هزار و ۴۴۰ کیلومتر راه است که شامل ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه درون شهری و ۳۴ کیلومتر راه اصلی، ۷۴۴ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۶۸۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت است.

وی افزود: با توجه به اینکه استان در کریدور ارتباطی میان ۵ استان واقع شده و ترافیک سنگینی معمولا در راه‌ها وجود دارد، در تعطیلات خاص، اقدامات ضروری را مطابق سال‌های گذشته برای توسعه ایمنی راه‌ها و حریم در سطح راه‌های استان که باعث کاهش چشمگیر تلفات و بالا رفتن سطح ایمنی راه‌ها شده است، انجام می‌دهیم.

این مدیر استانی در ادامه با برشمردن مواردی از اقدامات ایمنی انجام شده یا در دست اجرا گفت: تاکنون موارد متعددی از پروژه‌های خط‌کشی راه‌ها، نصب حفاظ‌های کناری و میانی، احداث و توسعه شبکه روشنایی، نصب تابلوهای اخطاری و انتظامی و آشکارسازی مناطق پرخطر انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایمنی محورهای چهارخطه توضیح داد: ایمنی محورهای مسیرهای چهارخطه بسیار حایز اهمیت است و برخی از آن‌ها بدون جداکننده وسط و نیوجرسی هستند. در این خصوص از سال‌های گذشته اقداماتی آغاز شده است و در زمینه توسعه و تکمیل حفاظ‌های ایمنی تاکنون بیش از ۶۰ کیلومتر احداث شده است و ۱۰ یا ۱۲ کیلومتر هم در دست اجرا داریم.

بیرنگ گفت: درباره حفاظ‌های جانبی در پل‌هایی با ارتفاع بالا و نصب گاردیل‌ها اقدامات مناسبی در نواحی پرتگاهی با اولویت ترافیکی و درجه راه‌ها انجام شده است و احداث گاردیل در حوزه استحفاظی راه‌های استان شاید بیشتر از ۲۵۰ کیلومتر باشد.

وی با اشاره به مساله ایجاد روشنایی راه‌ها نیز توضیح داد: نگهداری سیستم روشنایی هم موضوع مهم دیگر بحث ایمنی است و بیشترین نقطه تمرکز ما روشنایی نقطه‌ای است. همچنین تقاطع‌هایی داشتیم که با احداث روشنایی نقطه‌ای تاثیر بالایی در کاهش تصادفات داشته‌اند. در حال حاضر روشنایی بیش از ۲۲ تقاطع برقرار شده و روشنایی ۱۰ تقاطع دیگر نیز با قرارداهایی که داریم احداث خواهد شد.

رییس اداره ایمنی راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری در ادامه اضافه کرد: در سیستم روشنایی طولی تاکنون بیش از ۱۱۴ کیلومتر روشنایی طولی در طول راه‌ها ایجاد شده است و در سال جاری نیز ۳ یا ۴ کیلومتر پروژه روشنایی طولی در دست اجرا است.

بیرنگ همچنین درباره پروژه‌های خط‌کشی در محورهای استان گفت: خط‌کشی از مهم‌ترین موارد ایمنی راه‌ها است که مستمرا هر سال انجام و تجدید می‌شود. در سال اخیر درصددیم بیش از ۲ هزار کیلومتر تجدید خط‌کشی انجام دهیم و تا کنون هم در بسیاری از بخش‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به نصب تابلوهای اطلاعاتی و انتظامی اضافه کرد: نصب و تهیه تابلوهای اطلاعاتی در دستور کار بود است و در ابتدا و انتهای حوزه‌ها اجرا شده است. تاکنون بیش از ۲ هزار متر مربع نصب تابلوی اطلاعاتی در حال انجام است. در خصوص نصب تابلوهای اخطاری نیز از سال‌های گذشته به طور همیشگی در دستور کار بوده است.

رییس اداره ایمنی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان چهار محال و بختیاری درباره آشکارسازی نقاط پرتصادف استان نیز گفت: آشکارسازی نقاط پرتصادف که همواره پی‌گیری می‌شده است، از سال ۹۴ در حالت اولویت قرار گرفت و تاکنون در ۷۰ نقطه پرتصادف و ۳۶ نقطه دارای تصادف، آشکارسازی شده است.

بیرنگ همچین با اشاره به آشکارسازی حریم راه‌های استان و نقش آنها در ارتقای ایمنی راه‌ها توضیح داد: به طور قطع، آزادسازی حریم راه‌ها تاثیر مستقیم در ارتقای ایمنی راه‌ها دارد و ما تاکنون در زمینه آزادسازی حریم راه‌ها،  ساماندهی دسترسی در راه‌های حوزه استحفاظی از سال‌های گذشته داشته‌ایم؛ به طوری که از سال ۹۶ بیش از ۵۰۰ مورد توقف کار صورت گرفته است که منجر به تخریب و جمع‌آوری در حریم راه‌های استان بوده است.

وی همچنین درباره وضعیت گردنه‌های خطرناک و مهم در استان توضیح داد: گردنه‌های مهم و حساس در استان همواره از حداقل‌های ایمنی برخوردار بوده‌اند. از گردنه‌های مهم، اسدآباد، آوج در محور قزوین و گردنه زاغه در محور دماوند است که به روشنایی و جداکننده‌های نیوجرسی و احداث حفاظ‌های کناری و پرتگاهی مجهز هستند. از این جنبه آمار تصادف‌ها در گردنه‌ها نسبت به محورهای عادی استان بسیار کمتر است./   

 

نظر شما