شناسهٔ خبر: 60982 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۲۰ آبان

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (یک شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

کیهان

سفر بیش از ۵ میلیون مسافر به مشهد

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در ایام پایانی ماه صفر امسال ظرف چند روز اخیر پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۵ زائر به مشهد سفر کردند.سید جواد حسینی این جمعیت مسافران مشهدالرضا را شامل زائران پیاده با ۹ درصد و سایر زائران با ۱۰ درصد رشد نسبت به پارسال اعلام و بیان کرد: تعداد کاروان‌های زائران پیاده رضوی هم از دو هزار و ۳۰۰ کاروان پارسال به چهار هزار و ۸۹۰ کاروان امسال با دربرگیری ۴۳۵ هزار و ۸۹۲ زائر افزایش یافت.

وی ادامه داد: از مجموع زائران مشرف شده در ایام دهه پایانی ماه صفر امسال به مشهد ۹۱/۶ درصد به صورت سواره و ۸/۴ درصد پیاده به این شهر سفر کردند. همچنین از مجموع زائران سواره ۱۴ درصد توسط حمل‌ونقل عمومی و جاده ای، ۳/۳ درصد با هواپیما،۵/۷ درصد از طریق راه آهن و حدود ۷۷ درصد نیز با وسیله شخصی به مشهد آمدند.

دنیای اقتصاد

اثر قیمتی بازار «کلنگی» بر معاملات مسکن

طی کمتر از دو ماه سپری شده از پاییز بازار املاک کلنگی نیز به دنباله‌روی از آپارتمان‌های مسکونی از حرارت افتاده و مراجعه سازندگان و سرمایه‌گذاران برای خرید این واحدها با کاهش همراه بوده است.مشتری اصلی املاک کلنگی سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران ساختمانی هستند که قصد ساخت و ساز در این گروه از املاک را دارند و روی انتفاع از این بازار در بازه زمانی بلند مدت (بازه زمانی حداقل دو ساله تا زمان تکمیل پروژه ساختمانی) حساب می‌کنند. اما به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر، تمایل به شروع پروژه‌های ساختمانی جدید در میان سازندگان قدری کاهش یافته است. هر چند بسیاری از سازنده‌ها بر این باور هستند که قیمت نهایی آپارتمان در پایان ساخت و سازهای جدید، با توجه به قیمت بالای زمین و مصالح، از سطوح فعلی قیمت‌ها نیز می‌تواند به مراتب بیشتر باشد، اما با این حال افزایش هزینه‌های ساخت از تمایل سرمایه‌گذاران به ساخت و ساز کاسته است.

البته در بازار کنونی نیز تعداد سازنده‌های فعال کم نیست، اما تمایل سرمایه‌گذاران غیر متخصص در حوزه بازار مسکن به دلیل افزایش هزینه ساخت، مشاهده رکود حاکم بر بازار مسکن کنونی و دیرنقدشوندگی مسکن در مقایسه با بازارهای موازی سرمایه‌گذاری همچون ارز و سکه نسبت به ماه‌ها و سال‌های گذشته کاهش یافته است.

عصر اقتصاد

همسایه‌ها پیش قدم تحریم هوایی ایران

پس از برجام مهمترین گزینه‌ای که وزارت راه و شهرسازی به آن پرداخت قراردادهایی برای ورود هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور بود اما اکنون که ترامپ دست به کار شده و یکه و تنها مقابل ایران ایستاده مشکلاتی برای ورود این ناوگان به کشورهای دیگر بوجود آمده است.

 

اکنون که امریکا تلاش می کند با تصمیمات یکجانبه خود تحریم های ایران را باز گرداند به دلیل وابستگی کشورهای دنیا به سیستم های مالی و سرمایه‌گذاری این کشور فشارهای خود را برای اعمال تحریم ها از طریق کشورهای دیگر اقدام می کند.نکته جالب توجه این است که برای تحریم های هوایی ایران کشورهای همسایه از جمله ترکیه و لبنان اولین اقدامات خود را علیه ایران انجام داده و آغازگر فشار بر ناوگان هوایی کشور بودند.

همدلی

کلاف مسکن هنوز پیچیده است

تولید مسکن نسبت به تقاضا در جامعه کاهش یافته، بر تعداد افراد حاشیه‌نشین در اطراف کلانشهرها افزوده شده، قیمت ملک بالاتر رفته، اجاره‌‌ها نفس مردم را بریده و خلاصه اینکه این کالای سرمایه‌ای در اقتصاد ایران، زندگی را برای خیلی‌ها، بخصوص در سال‌های اخیر پیچیده‌تر کرده است. از احوالات این روزهای مسکن شاید همین چند جمله کوتاه کافی باشد تا بتوان گفت که حال و روز این بازار چندان خوب نیست.

 اواسط اردیبهشت ماه همین امسال بود که مرکز آمار اعلام کرد، در پاییز سال ۹۶ تعداد صدور پروانه احداث ساختمان نسبت به فصل قبل از آن حدود ۱۹.۵ درصد کاهش یافته و قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۲.۳ درصدی داشته است. اوایل مرداد امسال نیز ایسنا به نقل از معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۹ میلیون جمعیت حاشیه نشین و حدود ۳۰۰۰ منطقه حاشیه‌ای در کشور خبر داد.

کائنات

پرواز بر فراز آشیانه با چارتر

پرواز با بلیت چارتری هواپیما همواره به عنوان یک سفر ارزان قیمت بین مردم شناخته می‌شود؛ با این وجود، برخی قوانینی که ‏شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات دارند، عملا به تضییع حقوق مسافران و سود‌های بادآورده میلیاردی برای این شرکت‌ها منتج ‏می شود. به گزارش کائنات به نقل از انتخاب، پرواز چارتر، پروازی است که در آن تمام صندلی‌های یک هواپیما یا بخشی از آن‌ها توسط آژانس‌های ‏مسافرتی اجاره می‌شوند و توسط آن‌ها به مسافران فروخته می‌شوند. در واقع یک شرکت چارترکننده به عنوان واسطه بین شرکت ‏هواپیمایی و مسافر قرار می‌گیرد.

از آن‌جا که هزینه ناشی از پر نشدن احتمالی پرواز‌های چارتر متوجه آژانس اجاره‌کننده آن پرواز است، معمولاً هر چه به زمان ‏پرواز نزدیک‌تر شویم، قیمت آن پایین‌تر می‌آید تا به فروش برسد. با این وجود، این اتفاق نادر است و پرواز‌های کمی وجود دارند که صندلی‌های قابل توجهی از آن‌ها خالی بمانند. علت این موضوع، ‏نحوه انتخاب پروازهاست. در واقع، شرکت‌ها یا فقط مسیر‌های پر رفت و آمد و پرمسافر مانند تهران – مشهد را چارتر می‌کنند و ‏یا در زمان‌های خاصی که تور‌های گردشگری رونق دارد، به این کار اقدام می‌کنند.

* لازم به ذکر است که بسیاری از روزنامه های امروز به برگزاری تودیع و معارفه وزیر راه و شهرسازی توسط معاون اول رئیس جمهور پرداخته بودند که به دلیل حجم بالای این خبرها از نقل آن ها در این گزارش صرف نظر شده است.*

 

برچسب‌ها:

نظر شما