شناسهٔ خبر: 61002 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مطرح کرد؛

افتتاح راه‌آهن ارومیه در راستای توسعه و عدالت اجتماعی در هفته آینده

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از افتتاح راه‌آهن مهاباد- ارومیه در هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: یکی دیگر از پنج مرکز استان که قرار بود به شبکه ریلی متصل شود در راستای توسعه و عدالت اجتماعی در دولت تدبیر و امید افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که امروز ۲۰ آبان ماه برگزار شد، ضمن اشاره به افتتاح راه آهن مراغه-مهاباد- ارومیه طی هفته آینده با حضور رئیس جمهوری اظهار داشت: طرح احداث راه آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی افزود: این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راه آهن تهران- تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده، سپس به ارومیه می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۵ کیلومتر از محور راه آهن مراغه-ارومیه حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید، گفت: ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر پس از عبور از ایستگاه های مهاباد، نقده، رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی می‌شود که با توجه به اتمام عملیات اجرایی محور مراغه- ارومیه اماده بهره‌برداری است.

خادمی با اشاره به شرایط اقلیمی ۶۵ درصدی دشت، ۱۰ درصدی تپه ماهور و ۲۵ درصدی کوهستانی راه آهن ارومیه هدف از اجرای این طرح را اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور، افزایش سهم راه آهن در ترانزیت کالا و مسافر این استان، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده های زیست محیطی و سوانح جاده ای، همچنین رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات و صنابع کشاورزی به ترانزیت ریلی برشمرد.

وی در ادامه به ایستگاه ارومیه اشاره کرد و گفت: ایستگاه تشیکلاتی راه آهن ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های شکور در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در جنوب شرقی این شهرستان و در محور مراغه- ارومیه با مصالح و فناوری های نوین احداث شده است.

خادمی در ادامه بیان داشت: سطح زیربنای کل ساختمان های ایستگاه ۱۶۶۳۵ مترمربع ساختمان اصلی ایستگاه با اضافه شدن بخش فلزی به این ساختمان ۵۳۷۶ مترمربع و ساختمان های خدماتی، صنعتی و تاسیساتی این ایستگاه جمعا بالغ بر ۵۶۱۹ مترمربع است.

وی افزود: این ایستگاه دارای دو سکوی مسافری سرپوشیده مجهز به دو دستگاه آسانسور از سالن به سکوهاست.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: تمامی ریل‌گذاری ۹۸ کیلومتر مهاباد تا ارومیه در سال ۹۶ و ۹۷ انجام شده است.

وی افزود: طبق برنامه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل  ۱۰۸۵ کیلومتر ریل جدید در قالب ۳۳ طرح در دستور کار قرار دارد که ۳۲۹۵ کیلومتر در دست اجرا، ۵۲۵۲ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۵۳۹ کیلومتر نیز در برنامه قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولویت اتصال ۵ مرکز استان کشور با احداث ۹۷۰ کیلومتر راه‌آهن اظهار داشت: در سال گذشته دو طرح ریلی اتصال مرکز استان‌های همدان و کرمانشاه به بهره‌برداری رسید و سه مرکز استان گیلان، آذربایجان غربی و شرقی نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی با اشاره به مسیر جدید ریلی میانه-بستان‌آباد-تبریز گفت: ریل‌گذاری میانه تا بستان‌آباد تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد و در صورت تکمیل بخش باقیمانده ۱۱۴ کیلومتر مسیر ریلی تهران-تبریز کوتاه خواهد شد.

وی در ادامه از اتمام عملیات اجرایی خواف-هرات تا مرز افغانستان خبر داد و گفت: فقط ۳۲ کیلومتر از ۶۲ کیلومتر عملیات زیرکوبی در خاک افغانستان باقیمانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: برای این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون تن خاک‌برداری شد که سه برابر عملیات خاک‌ریزی بزرگ‌ترین سد خاکی کشور بود. همچنین ۳۷ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل بالای ۲۰ متر ارتفاع برای این پروژه‌ها احداث شده است که قطار می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برای انتقال مسافر تردد کند.

خادمی با اشاره به راه‌آهن چابهار ـ زاهدان نیز گفت: تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شامل پرداخت نقدی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت هزینه شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۵ درصد شامل مجموع روسازی و زیرسازی و کل مسیر بوده و طول پروژه ۶۱۰ کیلومتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مدیران شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همانند هر ایرانی از تولید ریل ملی خوشحال خواهند شد. در همین راستا با برگزاری جلسات مشترک با مدیرعامل جدید ذوب‌آهن تفاهمات خوبی حاصل شد و متوجه شدیم که مشکل اصلی تولید ریل ملی مسئله تأمین مالی است و از طریق فاینانس داخلی به‌راحتی می‌توان بر این مشکل فائق آمد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از تمامی افراد واجد شرایط که قادر به اجرای پروژه از طریق روش پیمان BOT باشد استقبال می‌کند اما متأسفانه هیچ‌کس حاضر به اجرا و بهره‌برداری از این روش نیست و اکثراً تمایل به اجرا از طریق فاینانس هستند.

نظر شما