شناسهٔ خبر: 61037 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

توسعه اراضی پس‌کرانه‌های تجاری سه بندر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی (ره)/ حمل و نقل کانتینری بین کشورهای ساحلی خزر رونق می‌گیرد

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح ظرفیت ها و قابلیت های ایران در زمینه فعالیت‌های دریایی به ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل از توسعه اراضی پس کرانه ای بنادر جنوبی کشور خبر داد و گفت: امیدوارم با روابط مناسبی که با اتحادیه اروپا داریم همکاری ها روز به روز گسترش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۱ آبان در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با حضور ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گفت: ایران دارای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل در شمال و جنوب است. حدود ۲۳۰ میلیوت تن در سال ظرفیت بنادر تجاری ایران است و در حال حاضر سالانه میزان حمل و نقل دریایی در حدود ۳۰۰ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ایران از نظر ناوگان تحت پرچم جزو کشورهای مهم منطقه و جهان محسوب می‌شود و ۱.۱ درصد ناوگان جهانی تحت پرچم را به خود اختصاص داده ایم و جزو ۲۰ کشور اول جهان از این نظر هستیم.

راستاد ادامه داد: روند فعالیت‌ها و ارتقای حمل و نقل کانتینری رشد خوبی داشته است و در روزهای آینده شاهد تجهیز و تکمیل بندر شهید رجایی به ۱۲ جرثقیل گنتری کرین با ۱۰۴ میلیون یورو سرمایه گذاری و همچنین ۱۵ دستگاه RTG هستیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۳ میلیون تن TEU تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی داشتیم، گفت: در حال توسعه ترمینال ۳ بندر شهید رجایی هستیم و با تکمیل این پایانه ظرفیت به ۸ میلیون TEUمی‌رسد.

راستاد همچنین با اعلام اینکه ایران از دسترسی دریایی مناسب و محدوده بازار جذابی برخوردار است، یادآور شد: ایران در مسیر مهم دالان‌های ترانزیتی منطقه است و همین موضوع بنادر ایران و سایر شقوق حمل و نقل کشورمات را از نظر توسعه ترانزیتی به کشوری مهم تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: اخیرا به موافقت‌های خوبی برای توسعه دالان‌های ترانزیتی رسیدیم که موافقت‌نامه با هند و افغانستان در بندر چابهار از جمله آن است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بندر چابهار در منتهی علیه جنوب شرقی ایران بندری است که قابلیت تبدیل شدن به محور کانونی شرق را دارد و حلقه واصلی بین کشورهای اقیانوس هند و همچنین هند و افغانستان به شمار می‌رود.

راستاد در ادامه سخنرانی خود از تشکیل اولین شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار خبر داد و گفت: به زودی شاهد اپراتور هندی در بندر چابهار خواهیم بود که با سرمایه گذاری ۸۵ میلیوت دلاری و در قالب قرارداد BOT به مدت ۱۰ سال شروع می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام اینکه در کنار حضور هندی ها در بندر شهیدبهشتی چابهار برای اپراتوری پایانه بندر، اعلام کرد: بخش خصوصی داخلی کشور، سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در بندر چابهار شروع کردند.

راستاد ادامه داد: پایانه تمام مکانیزه موادمعدنی و سایر فعالیت‌های صادرات غیرنفتی و بخش صادرات مشتقات نفتی در بندر چابهار است.

وی از دیگر برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی را توسعه اراضی پس‌کرانه‌ای تجاری کشور عنوان کرد و گفت: توسعه اراضی پس‌کرانه‌ای در بندر شهیدرجایی را به میزان 2400 هکتار در دستور کار داریم که در این بندر فعالیت های لجستیکی و تولیدی انجام خواهد شد. با این اقدام بندر شهیدرجایی به یک بندر نسل سوم ارتقا پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اعلام کرد: در بنادر دیگر کشور از جمله بوشهر، توسعه پس کرانه های بندر و جذب سرمایه گذاری در آن در دستور کار است.

راستاد در ادامه سخنرانی خود به بنادر شمالی واستفاده از توان آن بنادر نیز اشاره ای کرد و گفت: اخیرا توافقات و تفاهم های خوبی بین کشورهای ساحلی دریای خزر ایجاد شده است. ما ظرفیت های خوبی را در بنادر شمالی داریم و در حال حاضر قابلیت جابه جایی 30 میلیون تن کالا را در بنادر شمالی داریم.

وی ادامه داد: توانستیم برای حمل و نقل مواد غذایی و غلات در بنادر شمالی کشور موقعیت های مناسبی را ایجاد کنیم.

راستاد تصریح کرد: امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا حمل و نقل کانتینری بین کشورهای ساحلی خزر رونق بگیرد تا بتواینم ترانزیت کالا را بین بنادر شمالی و جنوبی شاهد باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین، گفت: امیدوارم با تبادل تجربیات و دانش که بین حوزه حمل و نقل اتحادیه اروپا ایجاد شده شاهد بهبود موقعیت باشیم.

وی ارتقای بهره‌وری و کیفیت را از دیگر مواردی برشمرد که همواره در دستور کار بخش های مختلف سازمان بنادر و دریانوردی است.

راستاد گفت: استفاده از تجربیات اتحادیه اروپا قطعا مفید و موثر است و امیدوارم با روابط مناسبی که با اتحادیه اروپا داریم همکاری های ما و آن کشورها روز به روز گسترش پیدا کند. همچنین، امیدوارم شاهد بهبود کیفیت خدمات در این بخش باشیم.

گفتنی است، در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل 16 نفر از مقامات ارشد بخش حمل و نقل اتحادیه اروپا، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت خارجه، اعضای انجمن پایانه داران بنادر کشور، اعضای انجمن خطوط کشتیرانی، اتحادیه مالکان کشتی، گمرک جمهوری اسلامی ایرانف شرکت ملی نفتکش و کارشناسان صنعت حمل و نقل کشور حضور به هم رساندند.

نظر شما