شناسهٔ خبر: 61049 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۲۱ آبان

مطبوعات در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (دو شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

دنیای اقتصاد

جوسازی روانی در بازار آپارتمان‌های نوساز

قیمت پیشنهادی آخرین آپارتمان‌های عرضه شده در بازار واحدهای مسکونی نوساز و تازه‌ساز اغلب بالاتر از بالاترین سطح قیمت معاملات در مهر است و این وضعیت موجب انزوای متقاضیان آپارتمان نوساز در بازار مسکن شده است.

بررسی تازه‌ترین فایل‌ها در بازار مسکن نوساز نشان می‌دهد قیمت پیشنهادی اغلب آپارتمان‌های کلیدنخورده در مقایسه با آخرین قیمت‌های قطعی فروش در ماه گذشته بسیار بالاتر است. در شرایطی که تعداد معاملات به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده و قیمت مسکن در برخی مناطق تا ۱۰۰ درصد رشد کرده و نسبت به پارسال دو برابر شده است، هنوز مالکان و سازنده‌هایی در بازار حضور دارند که با قیمت‌گذاری بالاتر از سطح قیمت هر منطقه به انتظار افزایش قیمت دامن می‌زنند. این مدل قیمت‌گذاری از سوی برخی سازنده‌ها اگرچه به ندرت به معامله ختم می‌شود، اما اثر روانی آن در بازار با افزایش قیمت‌های پیشنهادی در سایر گروه‌های سنی آپارتمان‌ها و حتی آپارتمان‌های سالخورده خود را نشان می‌دهد.

اطلاعات

پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مناطق زلزله زده کرمانشاه

بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث، تعمیر و بهسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تاکنون پرداخت شده است.مصادف با اولین سالگرد وقوع زلزله دلخراش استان کرمانشاه است که منجر به تخریب حدود ۱۰۵ هزار واحد مسکونی در این استان شد.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نخسین سالگرد وقوع این سانحه با اشاره به اتمام فرآیند ساخت واحدهای آسیب دیده مناطق روستایی کرمانشاه تا پایان امسال گفت: در زلزله پارسال حدود ۱۰۵ هزار وحد مسکونی در ۱۰ شهر و ۱۶۲۳ روستای پراکنده دچار خسارت شدند. از میان ۳۷ هزار واحد مسکونی و تجاری که در این زلزله بطور کامل تخریب شده اند ۱۰ هزار واحد در مناطق شهری و ۲۷ هزار واحد در مناطق روستایی بودند. علاوه بر این حداقل ۴۳ هزار واحد مسکونی و تجاری در مناطق شهری و ۲۰ هزار واحد در مناطق روستایی به صورت سطحی آسیب دیدند که نیاز به تعمیر اساسی داشتند. به گفته وی، بلافاصله پس از وقوع سانحه، فرآیند اسکان موقت زلزله زدگان در ۱۵۶۰۰ کانکس آغاز شد و به تعدادی از خانوارها هم کمک هزینه اجاره مسکن پرداخت کردیم.

خراسان

پروژه راه آهن مشهد بجنورد-گرگان از ریل خارج شد

دولت، خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان را از اولویت اجرا حذف کرد تا پرونده این پروژه، پس از سال‌ها پیگیری به سرانجام نرسد و بسته شود. به گزارش خراسان، مشاور تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: وزارت راه و شهرسازی فهرست ۱۰ خط ریلی را به دولت داد تا دولت از این میان پنج محور را که اولویت دارند، برای اجرا انتخاب کند. «موسی‌الرضا ثروتی» افزود: راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در فهرست انتخابی دولت نبود و دولت به پنج محور دیگر برای ایجاد خط ریلی، اولویت داد.

 وی بیان کرد: با وجود این که این پروژه ردیف اعتباری و مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را دارد ولی از اولویت اجرا حذف شد و اگر نمایندگان استان و متولیان امر اندکی دلسوزی و موضوع را پیگیری می‌کردند، با توجه به این‌که ۲۰ کیلومتر آن هم زیرسازی شده بود، می‌توانست در اولویت اجرا قرار گیرد.

تجارت

ساخت راه آهن شلمچه ـ بصره

بحث انتقال بار از جاده به ريل هر از گاهي توسط مسئولان مطرح و اميدواري‌هايي را ايجاد مي‌کند اما اين اقدام اصولي و زيربنايي به خاطر برخي مسائل تا تحقق کامل راه زيادي در پيش دارد. در مجموع براي اتصال مراکز بار به ريل راه آهن احداث ۵۰۰ کيلومتر خط ريلي ضروري است. مزيت‌هاي چشمگير حمل بار توسط شبکه ريلي به خوبي توجيه اقتصادي اين اقدام را در بطن خود دارد و از همين رو تسريع در اجري چنين پروژه‌اي بايستي نصب العين مسئولان و دست اندرکاران آن باشد. در همين راستا اخيرا معاون فني و زيربنايي راه آهن درباره خطوط آنتني و فرعي راه آهن گفت: متصل شدن کل مراکز بار به شبکه ريلي امکان حمل ۴۰ ميليون تن بار براي ريل آهن را فراهم مي‌کند که معادل کل باري است که در حال حاضر در شبکه ريلي حمل مي‌شود.

معاون فني و زيربنايي راه آهن در نشست خبري خود ابتدا با تاکيد بر اينکه اولويت شرکت راه آهن توسعه خطوط حومه‌اي است، گفت: روزانه تعداد زيادي خودرو از اطراف تهران وارد تهران شده و غروب از آن خارج مي‌شوند. به همين دليل چند سال است که شرکت راه آهن دو خطه يا سه خطه کردن قطار حومه‌اي تهران به گرمسار، تهران به قزوين و تهران به پرند را آغاز کرده و اخيراً دو خطه کردن خط آهن تهران به پاکدشت نيز به آن اضافه شده است.

عصر اقتصاد

فاصله ساخت‌وساز و فرهنگ ایرانی؛

معماری بومی در خانه‌های کوچک مقیاس نمی‌گنجد

هر کشور و شهری بنا به شرایط محیطی و فرهنگی خود از گذشته تاکنون معماری ویژه ای را مختص به خود دارد که با همان معماری در ذهن مردم دنیا و گردشگران باقی مانده است.ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست چراکه در گذشته نوع معماری ها به ویزه معماری اسلامی در ایران بیش از هر چیز مد نظر قرار می گرفت اما اکنون به دلیل رشد جمعیت و شرایط اقتصادی رویکردها به سمت ساخت آپارتمان و واحدهای کم متراژ است به نوعی اجازه ساخت و ساز با معیارهای اسلامی را نمی دهد. به عنوان مثال در فضای کوچک خانه های امروزی رعایت برخی شؤن اسلامی را سخت می کند.

دراین راستا، مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن درباره معماری اسلامی ایران به خبرنگار عصراقتصاد گفت: در این راستا دو حوزه کلی شهرسازی و معماری مطرح است که در معماری اسلامی ایرانی باید به سرانه های مورد نیاز که در جهت حیات طیبه اسلامی و حفظ کرامت انسانی توجه کرد.

اقتصاد ملی

تمهیدات راهداران ارومیه برای فصل سرما

با توجه به آغاز فصل بارش نزولات آسمانی و نزدیک شدن به فصل سرما، فعالیت راهداران در جاده های کشورا همیت بیشتری پیداکرده است. صادق حبیب زاده رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ارومیه با بیان اینکه را هها ازشریانهای حیاتی کشور هستند و م یتوانند اقتصاد را متحول کنند، گفت: با توجه به شرایط جوی و پیش بینی سرمای شدید در سال جاری ، این اداره به عنوان یکی از دستگاه های ارایه دهنده خدمات عمومی، از آمادگی لازم برای پیشگیری از هرگونه خطرات احتمالی ناشی از حوادث غیرمترقبه برخوردار است.

حبیب زاده درخصوص عملیات راهداری زمستانی سال ۱۳۹۷ در بخش تجهیز راهدارخانه ها و ماشین آلات اظهار داشت: از دو ماه قبل براساس پیش بینی ها و برنامه ریزی ها اقدام به خرید شن و نمک به میزان لازم، بازسازی و اورهال کردن ماشین آلات شد. وی با اشاره به پیش بینی طولانی بودن مدت سرما و افزایش میزان بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: براین اساس دوره های آموزش یخ زدایی، برف روبی، رانندگی با دستگاه های برف خور و نحوه کار با سیستم های هوشمند راهداری در سطح اداره برگزارشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما