شناسهٔ خبر: 61218 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رضویان:

صفویه آغازگر هجوم به بافت تاریخی همدان/ جای خالی آگاهی و مشارکت در حفظ بناهای تاریخی محسوس است/ قانون حفظ ابنیه تاریخی از ۷۰ سال پیش تاکنون بازنگری نشده

امیر شهاب رضویان کنشگر حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: تخریب بافت تاریخی استان همدان در دوران صفویه آغاز و پس از آن تخریب‌های گسترده ای نیز توسط آقا محمدخان قاجار و سپس ناصرالدین شاه در این شهر ایجاد شد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت بازآفرينی شهری ايران، امیر شهاب رضویان، مستندساز و کنشگر حوزه میراث فرهنگی در دومین نشست از سلسله نشست‌های دفتر هجدهم شرکت بازآفرینی شهری ایران با موضوع همدان در مسیر بازآفرینی ، اظهار کرد: تخریب بافت تاریخی استان همدان در دوران صفویه آغاز و پس از آن تخریب های گسترده ای نیز توسط آقا محمدخان قاجار و سپس ناصرالدین شاه در این شهر ایجاد شد.  

وی با اشاره به اینکه در دوران رضا شاه نیز بافت تاریخی شهر همدان مجددا مورد هجوم قرار گرفته است، گفت: هیچ ملتی چنین به تخریب و نابودی بافت تاریخی خود نپرداخت که پادشاهان ایران به آن اقدام کردند.

این کنشگر حوزه میراث فرهنگی افزود: هجوم بعدی که به شهر همدان اتفاق می‌افتد بعد از جنگ و عمدتا در محله جولان است و در این دوره نیز بخش مهمی از بافت تاریخی شهر همدان نابود شد.  

رضویان با بیان اینکه مساله مهم در زمینه حفظ میراث فرهنگی و تاریخی عدم مشارکت مردمی و ملی است، ادامه داد: در حال حاضر در مدارس از دوره ابتدایی تا دبیرستان هیچ سرفصلی برای لذت بردن و محافظت از بناهای تاریخی و معماری ملی وجود ندارد و به همین دلیل جای خالی آگاهی و مشارکت در این حوزه محسوس است.

این مستندساز نبود مدیران با بینش مبتنی بر حفظ میراث فرهنگی را از  دیگر مشکلات در حوزه مدیریت شهری و حفظ بافت‌های تاریخی برشمرد و افزود: مدیرانی که به حفظ بافت تاریخی شهر اهمیت می‌دهند در سیستم مدیریت شهری انگشت شمار هستند و این مساله در بدنه مدیریتی همه استان‌ها وجود دارد.  

وی با اشاره به فقدان راهکارهای تشویقی قانونی برای تغییر کاربری بناهای قدیمی، گفت: با ارائه وام ها و تسهیلاتی به مردم می توان فعالیت های مثبتی را در زمینه مدیریت شهری و جلوگیری از نابودی بافت شهر توسط بساز و بفروش‌ها جلوگیری کرد.   

رضویان بیان کرد: خلاهای قانونی، حوزه حیوانات، خانواده، محیط زیست و معماری از دیگر مشکلاتی است که از بین رفتن بافت‌های تاریخی و به وجود آمدن بافت‌های ناکارآمد شده و وضعیت نابسامان فعلی در شهرها را رقم زده است. 

وی با اشاره به وجود خلاهای قانونی در زمینه حفظ ابنیه تاریخی تصریح کرد: قانون حفظ ابنیه تاریخی از ۷۰ سال پیش تاکنون بازنگری نشده است و به همین دلیل آثار به جا مانده از دوران صفویه را جزو آثار تاریخی بر می‌شمرد. به این ترتیب به طور مثال اثر به جا مانده از دوران قاجار به راحتی می تواند از کشور خارج شود و جزو آثار تاریخی محسوب نمی‌شود.  

این کنشگر حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد: در برنامه بازآفرینی شهری باید تلاش شود جلوی تخریب بناهای تاریخی و از بین بردن آثار باستانی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه همدان از نظر بودجه شهر فقیری نیست، گفت: این امکان از نظر بودجه‌ای وجود دارد که بناهای شاخصی که آبروی شهر هستند حفظ شوند و بافت تاریخی‌ای که موجب هویت بخشی  به شهر است، تخریب نشود.