شناسهٔ خبر: 61226 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سجادزاده:

مدل اجتماعی_ایرانی بازآفرینی وجود ندارد/ باید روحیه محله محوری در فرایند بازآفرینی را القا کنیم/ مدیریت یکپارچه از ملزومات بازآفرینی شهری است

حسن سجادزاده عضو هیات علمی دانشگاه همدان اظهار کرد: همدان از معدود شهرهایی است که تعاملی میان لایه های شهری قدیم و جدید خود ایجاد کرده و ساختار شمالی آن توانسته است در تعامل با لایه های قدیمی به تولید و بازتولید فضاهای شهری موفق، کمک کند.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت بازآفرينی شهری ايران حسن سجادزاده، عضو هیات علمی دانشگاه همدان در دومین نشست از سلسله نشست‌های دفتر هجدهم شرکت بازآفرینی شهری ایران با موضوع همدان در مسیر بازآفرینی اظهار کرد: همدان از معدود شهرهایی است که تعاملی میان لایه های شهری قدیم و جدید خود ایجاد کرده و ساختار شمالی آن توانسته است در تعامل با لایه های قدیمی به تولید و بازتولید فضاهای شهری موفق، کمک کند.

وی ادامه داد: همدان به دلیل وجود محله های زیبا، روددره ها، کوچه های شهری، باغات بی نظیر، سراهای قدیمی و شناخته شدن به عنوان شهر تاریخ و تمدن از قدرت و ظرفیت بالایی در بازآفرینی برخوردار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه همدان با اشاره به آغاز به کار دانشگاه همدان در سال 92  به منظور بازآفرینی محلات همدان گفت: در بررسی های اولیه گروه تشکیل شده در دانشگاه همدان مشخص شد ورود به برنامه بازآفرینی، مستلزم بازنگری در ادبیات نظری بازآفرینی و تجارب جهانی است.  

وی افزود: پس از بررسی تجارب گذشته جهانی و داخلی و ارزیابی دلایل موفقیت و شکست پروژه های مدیریت شهری، مشخص شد موضوع اهلیت یا بازاهلیت بخشی به ساکنان محله، مساله مهمی که در برنامه های بازسازی و بازآفرینی مورد غفلت واقع می شود.

سجادزاده ادامه داد: در ادامه فعالیت دانشگاه همدان، فراخوانی در سال 92 منتشر و از دانشگاهیان، نظام مهندسی، سمن ها و ادارات دولتی درخواست شد تا به موضوع بازآفرینی ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به وجود60 محله قدیمی در استان همدان، اظهار کرد: 3 محله به عنوان پایلوت از سه نقطه شهری توسط دانشگاه همدان انتخاب شدند تا بازآفرینی با رویکرد محله توسعه، از این محلات آغاز شوند.  

این عضو هیات علمی دانشگاه همدان با اشاره به انتخاب محله کبابیان به عنوان نخستین محله مورد هدف دانشگاه همدان در برنامه بازآفرینی، گفت: در بررسی ها مشخص شد این محله با مشکلات متعددی از جمله محاصره شدن توسط خیابان های متعدد که گسست اجتماعی را در این محله ایجاد کرده بود، مواجه است.  

سجادزاده با تاکید بر لزوم شناسایی مدل اجتماعی در نقاط مختلف شهر به عنوان یکی از اولویت های برنامه بازآفرینی شهری، گفت: در هر محله مساجد مهمترین کانون اجتماعی هستند که می توان از ظرفیت آن برای جلب مشارکت مردم استفاده کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه همدان با تاکید بر لزوم اعتمادسازی برای جلب مشارکت مردم، گفت: نشست و برخاست و مشورت مکرر با مردم می تواند در حوزه اعتمادسازی و جلب مشارکت آنان در حوزه بازآفرینی کمک کند.

وی اظهارکرد: بعد از جلب حمایت مدیران در محله های مورد هدف بازآفرینی دانشگاه همدان، 4 بعد در طراحی شهر در بحث بازآفرینی شهری به دست آمد که یکی از این ابعاد نظام ساختار محلی به عنوان یک  نظام است.

وی با بیان اینکه تا خارج نشدن بافت های با ارزش از دستور کار طرح جامع، مشکلات عدیده ای برای این محلات وجود دارد، افزود: در طرح های جامع ظرفیت های بزرگی وجود دارد که در قامت محله و ظرفیت محله نیست.

وی با اشاره به ارائه بسته های تشویقی برای جلوگیری از تراکم محلی در محلات همدان، ادامه داد: در محلات مختلف همدان با ارائه مشوق هایی نظیر مجوز پارکینگ، معاوضه زمین و تخفیف عوارض موفقیت هایی برای جلوگیری از تراکم شهری به وجود آمده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه همدان در پایان چند نکته را به عنوان خلاصه مطرح کرد.

نکته اول، خارج کردن تعریف ضوابط بافت های تاریخی و اجتماعی از مدار طرح های جامع و تفضیلی و تقویت نظام پهنه بندی در تعریف ضوابط شهرسازی از ملزومات بازآفرینی شهری است.

نکته دوم، آنچه که در بازآفرینی اولویت دارد، آفریدن اجتماع است و نه آفریدن کالبد.

نکته سوم، مدل اجتماعی_ایرانی بازآفرینی وجود ندارد. درست است که می توان از تجارب سایر کشورها در حوزه بازآفرینی استفاده کرد اما این تجارب الزاما نمی توانند برای کشور ما سازنده باشند.

نکته چهارم، باید به بازآفرینی محله اهمیت بدهیم و روحیه محله محوری در فرایند بازآفرینی را القا کنیم.

نکته پنجم، مدیریت یکپارچه از ملزومات بازآفرینی شهری است و باید از موازی کاری دوری کرد