شناسهٔ خبر: 61257 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های راهداری استان خراسان شمالی مطرح کرد

راه‌های بخشنده رانندگان را نجات می‌دهند/تحقق ارتقای راه‌ها با وضعیت کلان اقتصادی مرتبط است

علی پرتونیا رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های راهداری استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه در استان حدود ۳۳۷ نقطه پر تصادف و دارای تصادف وجود دارد، گفت: در ایمنی ترافیک با دو موضوع معرف بودن و بخشندگی راه مواجهیم و بخشندگی بدان معنی است که در صورت بروز حادثه، راه، راننده را با زاویه ملایم شیب شیروانی به جایی خارج از جاده  منتقل می‌کند که تحقق این وضعیت در راه‌ها منوط به وضعیت کلی اقتصاد کشور است.

علی پرتونیا، رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های راهداری استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره وضعیت برخی از پروژه‌های ایمنی در محورهای استان توضیح داد: پروژه‌های که در راه‌های اصلی و شریانی استان در سال ۹۷ و ۹۶ اجرا شدند، عبارتند از خط نوشته و هاشور به طول ۵۱۰ مترمربع و ۱۳۰ مترمربع نصب تابلوهای اطلاعاتی مصوب نقاط پرتصادف. همچنین  ۶۰۰ متر نرده پل نیوجرسی، اجرای شبکه روشنایی به طول ۴ کیلومتر  و ۵۰۰ کیلومتر اجرای اصلاح شیب شیروانی در حاشیه راه‌ها نیز از دیگر پروژه‌های ایمنی در محورهای استان به شمارمی‌آیند. 

وی درباره مراحل شناسایی نقاط پرتصادف توضیح داد: هر دو سال و نیم یک بار براساس سوابق تصادف در محورهای هر استان، از این نقاط برداشت می‌شود و از روی دفاتر پلیس راه و با نظر کارشناس به عنوان ملاک نقاط پرتصادف مد نظر قرار می‌گیرند. 

پرتونیا گفت: در استان حدود ۳۳۷ نقطه پرتصادف و دارای تصادف وجود دارد که از این تعداد ۹۶ نقطه پرتصادف و ۲۴۱ نقطه دارای تصادف است. بعد از برداشت این نقاط آنها را به یک کمیسیون متشکل از نمایندگان ناجا، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری ارسال می‌کنیم و در نهایت این نقاط در کل کشور تعمیم داده می‌شوند و نقاط پرتصادف هر استان ابلاغ می‌شود.

این مدیر استانی با برشمردن نقاط پرتصادف در محورها توضیح داد: محور بجنورد- قوچان، ۱۸ نقطه، بجنورد -اسفراین، ۷ نقطه و بجنورد- جنگل گلستان، ۲۵ مورد نقطه پرتصادف دارد که از این تعداد ۱۲ نقطه آن در مقطع دو طرفه است. در محورهای روستایی نیز ۸۰ نقطه پرتصادف شناسایی شده است.

وی با اشاره به نقاط دارای تصادف نیز گفت: در محور بجنورد - جنگل گلستان ۷۹ نقطه، بجنورد- اسفراین ۱۶، بجنورد-قوچان ۵۹ و اسفراین - جاجم ۷ نقطه دارای تصادف در استان وجود دارد. همچنین در محورهای فرعی و روستایی نیز ۸۰ نقطه دارای تصادف شناسایی شده است.

پرتونیا در ادامه گفت: برخی اوقات جراید از سهم راه در تصادف‌ها می نویسند که به نظر من دراین باره کم لطفی می‌شود.

این مدیر استانی تصریح کرد: عناصری که ایمنی ترافیک را تشکیل می‌دهند، شامل انسان، راه و وسیله است که ارتقای این سه عنصر به ۵ عامل آموزش، اعمال قانون و نقش پلیس، ‌تشویق و ترویج اجتماعی، ایجاد فضای قانونمنداری و مسوولیت‌پذیری، مهندسی راه و خودرو، امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی مربوط است. ولی مهم‌ترین عامل در وقوع تصادف عامل انسانی است و آموزش در زمینه ایمنی با هدف تغییر در رفتار کاربران راه می‌تواند به عنوان یک اصل مورد توجه نظر قرار بگیرد و آموزش با هدف برنامه راهبردی برای پیشگیری از رانندگی تهاجمی می‌تواند منجر به کاهش تصادفات شود.

 این کارشناس حوزه ایمنی راه‌ها اضافه کرد: در ایمنی ترافیک با دو موضوع معرف بودن و بخشندگی راه مواجهیم . معرف بودن جاده یعنی کاربر جاده با نصب المان‌ها و علایم هشداردهنده از خطرات آگاه شود و بخشندگی بدان معنی است که در صورت بروز حادثه خود راه، راننده را به سمت امنی از جاده برده است و خطای راننده را بخشیده و او را با یک زاویه ملایم شیب شیروانی به ناحیه‌ای خارج از جاده منتقل کرده استٰ؛ به گونه‌ای که با خودروی مقابل هم برخورد نداشته است.

وی توضیح داد: البته همه ما دوست داریم که جاده‌های ما بخشندگی را داشته باشند یا بدون اشکال باشند و به جای بزرگراه، آزادراه ساخته شود، ولی این توقع در وضعیت اقتصادی کشور امکان‌ناپذیر است. این موضوع جزو سهم قصور راه نیست و مساله‌ای بی‌ارتباط با قصور متولیان راه و مجموعه وزارت راه و شهرسازی است. در واقع موضوعی است که به توان اقتصادی کشور بستگی دارد.

پرتونیا اضافه کرد: واضح است که در صوت ارتقای راه‌ها، خطای انسانی توسط جاده و بخشندگی در سطح مطلوب جاده‌ها پوشش داده می‌شود، ولی امیدوارم به سطح مطلوب ارتقای ایمنی برسیم که اگر خطایی هم از سوی راننده یا کاربر راه رخ دهد،ما بتوانیم به عنوان متولی راه پوشش دهیم که این موضوع به وضعیت بضاعت کلی کشور باز می‌گردد./