شناسهٔ خبر: 61277 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

ایجاد۳ شهر لجستیکی در بنادر چابهار، شهیدرجایی و امام‌خمینی (ره)/ ایجاد پایانه‌ای LNG در بنادر برای سوخت‌رسانی به کشتی‌ها/ احداث بزرگترین پایانه مواد معدنی کشور در بندر شهیدرجایی

محمدعلی حسن‌زاده معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بنادر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی (ره) سه شهر لجستیکی ایجاد خواهد شد و به زودی شهر چهارم در سطح کشور در اراضی پشتیبانی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) خواهد بود. این نشان دهنده نقش و جایگاه ممتاز بنادر در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده در برنامه زنده صبح با خبر شبکه خبر درباره دستاوردهای سفر هیأت عالیرتبه اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا به تهران، افزود: سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی جلسات متعددی را با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و  تیم اعزامی اتحادیه اروپا داشت که منجر به برپایی همایشی تحت عنوان بررسی نقش ایران بر جریان تجارت حمل و نقل کالا و مسافر در منطقه قفقاز جنوبی و ترکیه شد. متعاقبا  توافق گردید تا همایش تخصصی تری در حوزه لجستیک و حمل و نقل در ایران برگزار شود.

وی تصریح کرد: در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در سازمان بنادر و دریانوردی کارگاه مشترکی در حوزه های بنادر، حمل و نقل دریایی و لجستیک با حضور ۱۶ نفر از اعضای اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا برگزار شد.  در این کارگاه دو روزه، چگونگی افزایش ترانزیت بین ایران و اتحادیه اروپا، همسویی در اجرای کنوانسیون های بین المللی که ایران و اروپا متعاهد به آنها هستند و بررسی چالش ها و راهکارها درحوزه‌های مختلف بندری، گمرکی و لجستیکی مطرح شد.

حسن زاده اذعان داشت: علاوه بر مدیران و کارشناسان سازمان بنادر و نمایندگانی از گمرک، سازمان راهداری و پایانه های حمل و نقل جاده ای، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، اتاق های بازرگانی و سایر نهادهای دولتی، نمایندگانی از اتحادیه ها و انجمن های پایانه های بندری، ریلی، جاده ای، انجمن کشتیرانی و سایر بخش های ذیربط تجارت و حمل و نقل به دعوت سازمان در این کارگاه دو روزه شرکت داشتند.

افزایش ایمنی دریایی و امنیت دریایی

حسن زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در ادامه جلسات و کارگاه های تخصصی تری را با اروپایی ها در حوزه حمل و نقل دریایی و لجستیک داشته باشیم. همچنین در حال حاضر پروژه ای در خصوص افزایش ایمنی و امنیت دریایی بندر سیاه و بندر خزر توسط اتحادیه اروپا تعریف شده و در حال اجرا است که بع نقل از مقام ذیربط اتحادیه ایران یکی از طرف فعال این پروژه است.

افزایش همکاری ها با اتحادیه اروپا برای حمل و نقل دریایی

وی افزود: بر این اساس در قالب پروژه تعریف شده درخواست برگزاری چندین دوره های اجرایی و آموزشی از سوی ایران به اتحادیه اروپا ارسال شده است که در دست برنامه ریزی است.

وی خاطرنشان کرد: مباحث ارائه گاز طبیعی مایع شده (LNG) به کشتی هایی که از این سوخت به عنوان منبع تولید انرژی استفاده می کنند که در سطح دنیا هم در ساخت کشتی، هم در ایجاد پایانه های بندری و هم در تدوین قوانین و مقررات به عنوان یک رویکرد جدی توسط کشورها و شرکت ها در حال پیگیری است و در این خصوص سازمان هم اقداماتی را در تخصیص اراضی و منابع و همچنین تبیین طرح توجیهی فنی و اقتصادی با هماهنگی انستیتوی LNG کشور انجام داده است دنبال خواهد شد. ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در زمینه سوخت رسانی (گاز طبیعی ) به کشتی ها فعال تر عمل کنیم. از طرفی در خصوص بهره وری و تقویت لجستیک در بنادر کشور مقرر شد ایران و اتحادیه اروپا همکاری های بیشتری داشته باشد و در کارگاه های تخصصی تر موضوعات یاد شده پیگیری شود.

استفاده از گاز طبیعی برای سوخت کشتی ها

حسن زاده یادآور شد: در حوزه گاز طبیعی (LNG)  کشورمان فرصت خیلی خوبی دارد. با توجه به اینکه استفاده از گاز طبیعی (LNG) برای سوخت کشتی ها در دنیا به عنوان سوخت پاک مطرح است، ایران به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز به عنوان یکی از پرارددترین آبراه های قابل کشتیرانی جهان از یک طرف و دومین دارنده مخازن گاز طبیعی (LNG) از طرف دیگر می تواند عملکرد قابل توجهی در این بخش در سطح جهان داشته باشد.

برگزاری جلسات تخصصی گمرک ایران و اتحادیه اروپا

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در اجرای کارگاه و موفقیت تصمیمات بویژه در تسهیل تجارت و ترانزیت، توجه به موضوعات گمرکی بویژه پنجره واحد اهمیت زیادی دارد، اذعان داشت: ۴ نفر از گمرک اتحادیه اروپا به ایران آمدند و جلسات تخصص با گمرک ایران داشتند و البته این امکان فراهم شد تا تعدادی از اعضای گمرک اتحادیه اروپا از بندر شهید رجایی هم بازدید کنند.

حمل و نقل دریایی جنبه بین المللی دارد

وی با اشاره به اینکه امیدوارم نشست گمرک اتحادیه اروپا و همتایان آنها در ایران به اقدامات مشترکی برسد، گفت: حوزه حمل و نقل دریایی جنبه بین المللی دارد و به همین جهت فعالیت ها در این بخش در بستر بین الملل تعریف می شود. چارچوب آن نیز تحت عنوان کنوانسیون های است که سازمانهای بین المللی خصوصا در سازمان جهانی دریانوردی تهیه و پس از بررسی آنها در دولت، جهت طرح و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود و پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به عنوان قانون ملی مورد پیگیری قرار میگیرند فرایند تبدیل کنوانسیون بین المللی به قانون در همه کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی دنبال می شود.

۶ کارگاه تخصصی برگزار شد

حسن زاده خاطرنشان کرد: به غیر از کارگاهی که در حوزه گمرک برگزار شد، تعداد ۶ کارگاه دیگر هم برپا شد که خط مشی، استراتژی و چارچوبهای حمل و نقل دریایی و لجستیک، جستجو و نجات دریایی،  ایمنی، امنیت دریانوردی، محیط زیست دریایی، استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک و موضوعات تغییرات آب و هوایی، عملیات بندری، تبادل الکترونیکی اطلاعات عناوین موضوعات مطرح شده در این کارگاههای تخصصی بین اتحادیه اروپا و ایران بودند. که در هر مورد طرف اروپایی و ایرانی اطلاعات، اهداف، عملکرد و مسایل خودشان را مطرح کردند. در نهایت نیز بیانیه مشترکی بین سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا تدوین و قرائت شد که قرار است به عنوان مبنای اقدامات آتی مدنظر قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران در زمره یکی از کشورهای سرآمد در اجرای کنوانسیون های بین المللی است که کشور به آنها ملحق شده است

وی اذعان داشت: ایران نیز به اکثر کنوانسیون های بین المللی ملحق شده و تاکنون به همه آنها پاییند بوده است.

وی گفت: در سمیناری که به آن اشاره شد نمایندگان کمیسیون حمل و نقل اروپا اظهار کردند که ایران در سطح بالا و قابل قبولی در اجرای کنوانسیون های بین المللی است و در این خصوص یکی از کشورهای برتر است.

حسن زاده درباره اینکه در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل عنوان شد که اتحادیه اروپا در حوزه حمل و نقل در کنار ایران خواهد بود، اظهار داشت: تا زمانیکه اتحادیه اروپا در برجام باقی بماند سطح همکاری های فعلی حفظ خواهد شد.

کمیسیون حمل و نقل  اتحادیه اروپا؛ نقش پررنگی در حوزه بندری دارد

وی تاکید کرد: نکته‌ قابل توجه این است وقتی از کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا به ایران می آیند مانند نمایندگان یک دولت نیستند چرا که اعضایی که شرکت کرده بودند هر کدام در کشور خود در یک مقام عالی‌رتبه اجرایی در حوزه بندری و دریایی هستند و همزمان نقش مهمی هم در اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا دارند. بدین جهت موضوع حضور این تعداد بطور همزمان از اتحادیه اروپا بسیار مهم است. آنها عنوان کردند که ایران در حوزه بندری و لجستیک پیشرفت قابل توجهی کرده است.

رتبه بیستم درظرفیت حمل و نقل دریایی

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره ظرفیت حمل و نقل دریایی ایران، گفت: ایران از نظر ظرفیت حمل و نقل دریایی در رتبه بیستم قرار دارد و ناوگان نفتی کشورمان در رتبه چهارم دنیا است و در هردو ناوگان، اولین منطقه هستیم. بنادر کشور به پس کرانه و آسیای میانه و اروپا دسترسی دارند و این در حالی می باشد که کشورهای همجوار چنین موقعیتی را ندارند. هیچیک از کشورهای همسایه همزمان به سه پهنه دریایی در خلیج فارس، خلیج عمان و دریای خزر دسترسی ندارند و این برای کشور ما امتیاز ممتازی محسوب می شود.

وی درباره واژه لجستیک و تاثیر آن بر حمل و نقل دریایی کشور، افزود: لجستیک در معنای عام یعنی کالایی که مد نظر مشتری است در زمان و مکان مناسب و با هزینه مناسب به مشتری برسد.

جلوگیری از افزایش هزینه کالاها در کشور

حسن زاده اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل با توجه به اینکه عمده واردات و صادرات کشور از طریق بنادر انجام می‌شود کاربرد لجستیک را می توان اینچنین تعریف کرد که باید بتوانیم کالاهایی را که متعلق به استان های شرقی کشور است در بندر چابهار به عنوان نزدیکترین بندر کشور به این استانها تخلیه و بارگیری کنیم فرض کنید اگر مبدا یا مقصد کالایی متعلق به استان خراسان رضوی و مشخصا شهر مشهد است نباید با توجه به وجود ظرفیت های تخلیه و بارگیری در بندر شهیدبهشتی چابهار،  کشتی حامل این کالا مسافت دریایی طولانی را طی کند و در بندر شهید رجایی یا امام خمینی(ره) تخلیه و یا بارگیری کالا صورت گیرد. رویکرد لجستیکی در سطح ملی ایجاب می کند تا همواره نزدیک ترین بندر به یک شهر در تجارت مدنظر قرار داد.

وی اذعان داشت: اگر خلاف این اتفاق صورت گیرد، باید کشتی مسیر دریایی حدود ۷۰۰ مایل دریایی را از روبروی بندر چابهار تا بندر امام خمینی (ره) در انتهای خلیج فارس طی کند و همین مسیر را برگردد که متضمن هزینه حمل دریایی بسیاری است و کالای تخلیع شده باید از بندر از طریق زمینی ، قطر ایران را از جنوب غرب تا شمال شرق طی کرده تا به مقصد برسد که نهایتا این مساله هزینه تمام شده کالا را بسیار افزایش می دهد ضمن آن که مصرف سوخت بیشتر، استهلاک زیرساخت ها، افزایش ترافیک جاده ها و احتمال افزایش تصادفات و نهایتا بالارفتن هزینه‌های تمام شده کالا برای مصرف کننده از جمله تبعات که بر حمل این کالا متصور خواهد بود اینها بخشی از موضوعاتی هستند که به جهت بحث لجستیک اهمیت دارد.

حسن زاده گفت: موضوعی که سازمان بنادر و دریانوردی به کمک وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت و  جهاد کشاورزی دنبال می کند این است که با در نظرگرفتن پس‌کرانه های جمعیتی و صنعتی هر بند تعیین شود چه بخشی از کالاها بایستی در چه بندری تخلیه و یا از آن بندر بارگیری شود بع نحوی که کمترین جا به جایی غیرضرور را در سطح کشور داشته باشیم.این مهم هم اکنون مشخصاً به عنوان امور لجستیکی در دستور کار سازمان قرار دارد به عنوان مثال چهارشنبه شب کشتی در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفت که حدود ۷۵ هزار تن ذرت به عنوان محموله مورد مصرف استان های شرقی و شمال شرقی کشور بود.

ایجاد چهار شهر لجستیکی در کشور

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: حسب مصوبه ستاد عالی لجستیک کشور در سه بندر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی (ره) ما سه شهر لجستیکی خواهیم داشت و شهر چهارم در سطح کشور در محدوده پشتیبانی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) خواهد بود. این نشان دهنده آن است که در همانتد سایر کشورهای دریایی در جهان، در کشورمان نیز توجه ویژه ای به بنادر می‌شود. چرا که در سطح دنیا شهرهای لجستیکی عمدتا به دلیل دسترسی دریایی در محدوده بنادر جانمایی می شوند. در این خصوص سایر وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی نیز به عنوان صاحب کالا همکاری خوبی با برنامه های لجستیکی سازمان بنادر و دریانوردی دارند. امیدواریم بتوانیم بازآرایی لجستیکی خوبی در سطح کشور داشته باشیم.

 ظرفیت بنادر کشور ۲۳۲ میلیون تن است

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حدود ۲۳۲ میلیون تن ظرفیت در بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری انواع کالاها وجود دارد. در شرق کشور و بندر شهید بهشتی چابهار امسال در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تا کنون قرارداد منعقد شده که یکی از قراردادها ایجاد ترمینال مواد معدنی است که می تواند صادرات مواد معدنی استان های شرقی و حتی افغانستان را برای سایر نقاط دنیا را انجام دهد.

سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی در بندر شهید رجایی

وی در ادامه با اشاره به طرح های توسعه ای که برای بنادر کشور در نظر گرفته شده است، گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار، موضوع ایجاد پایانه گاز طبیعی (LNG) برای ارایه خدمات بانکرینگ به شناورهایی که با سوخت گاز طبیعی مایع شده کار میکنند در دستور کار قرار دارد وی افزود حدود ۲۵ درصد زیرساخت فاز دو طرح توسعه بندر شهید بهشتی آماده شده است. همچنین در بندر شهید رجایی بزرگترین پایانه معدنی کشور در قالب پروژه ای معادل ۳ هزار میلیارد تومان در آینده نزدیک به امضا می‌رسد. از طرفی همزمان توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

پذیرش کشتی های ۳۰ هزار تنی در جزیره نگین

حسن زاده افزود: در بندر بوشهر نیز توسعه بندر عمدتا در جزیره نگین تعریف شده که بخشی از توسعه آن آماده بهره‌برداری است و در این اسکله جدید می‌توان کشتی‌ هایی تا ظرفیت  ۳۰ هزار تن را پذیرش کرد. در بندر امام خمینی(ره) هم بحث بهره برداری و توسعه ترمینال کانتینری آن در دستور کار قرار دارد و در خصوص مواد معدنی بندر امام خمینی هم پروژه های متعددی داریم.

ایجاد کارخانه در محدوده بنادر

وی در خصوص سرمایه گذاری در بنادر، خاطر نشان کرد:در راستای ایجاد شهرهای لجستیکی سرمایه‌گذاران متعددی برای استفاده از مزایا و موقعیت بنادر کشور مثل بندر امام خمینی(ره) حضور دارند. در این راستا در زنجیره تولید قراردادهایی منعقد شده و سرمایه گذارانی در حال فعالیت هستند. تعدادی از آنها در حال بهره‌برداری می باشند و تعدادی قرارداد هم امسال به امضا رسیده است که قرارشده کارخانه هایی در محدوده بنادر جانمایی شوند.

۲ هزار و ۷۰۰ هکتار به اراضی بندر شهید رجایی ملحق شده است

حسن زاده گفت: در جهت ایجاد شهر لجستیکی شهیدرجایی، طی چند سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار به اراضی فعلی بندر شهید رجایی ملحق شده است. فاز اول این الحاق در حدود هزار و ۷۰۰ هکتار می باشد که سازمان در حال آماده‌سازی این اراضی است. امیدواریم بتوانیم صنایع تولیدی و ارزش افزوده ای را در این منطقه جانمایی و مستقر کنیم. در نهایت امیدوارم این اقدامات منجر به افزایش استفاده از ظرفیت‌های دریایی کشور در توسعه اقتصادی کشورمان شود.

ایجاد کارگروه برای ایجاد شغل در بندر شهید بهشتی چابهار

وی با اشاره به اینکه مراحل اجرایی استفاده از فاز اول طرح توسعه بندر چابهار رو به پایان است، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در قالب یک قرارداد کوتاه مدت بخشی از فاز اول توسعه بندر را به اپراتور هندی واگذار کرده است که هم اکنون مراحل تحویل و تحول و تجهیز پایانه به تجهیزات تکمیلی در حال انجام است. در حوزه اشتغال با طرف هندی مقرر شده است که از نیروی کار کشورمان استفاده شود. در این خصوص کارگروهی در سطح فرمانداری ایجاد شده که بتوانند تعدادی از جوانان بومی را ثبت نام کرده و نهایتا تعداد نیروی کار مورد نیاز راهبری پایانه بر اساس معیارهای عملیاتی اپراتور هندی و شریک ایرانی، پس از ارزیابی،  انتخاب و وارد چرخه اشتغال شوند.

پهلو دهی کشتی های بزرگ در بندر چابهار

حسن زاده اذعان داشت: بندر شهید بهشتی موقعیت ممتازی از حیث دسترسی دریلیی و زمینی بین همه بنادر در منطقه خلیج عمان و خلیج فارس دارد. از اینرو برای فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار در حال تصمیم‌گیری برای تعیین ظرفیت این پایانه کانتینری و سلیز شناور طرح آن هستیم. این بندر از نظر نزدیکی به مسیرهای اصلی اقیانوسی مطلوب ترین نقطه برای فعالیت‌های ترانشیپی است پس باید بتوانیم کشتی های بسیار بزرگ را پهلو دهیم.

استفاده از پتانسیل ترانزیت کالا به کشورهای هند و افغانستان

وی افزود: برای استفاده از پتانسیل و ترانزیت بندر شهید بهشتی چابهار توافقنامه ای تحت عنوان توافقنامه چابهار وجود دارد که مصوب مجلس شورای اسلامی در ایران و مجلس و دولت های افغانستان و هند است. این امر به ما امکان می دهد تا بتوانیم از این فرصت برای ترانزیت به افغانستان و کشورهای آسیای میانه استفاده کنیم.

 توسعه سواحل شهید بهشتی و جاسک

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توسعه سواحل با توجه به پتانسیل های موجود، گفت: در حال حاضر ما در سازمان بنادر و دریاتوردی در دو نقطه سواحل متمرکز هستیم. یک؛ در شرق بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی برای توسعه سواحل محسوب می شود و دوم؛ در غرب که جاسک هدف گذاری شده و بحث های مطالعاتی آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده است. در مابقی این فضا به خاطر اینکه بیشتر متمرکز بر حوزه های شیلاتی است، تفاهم نامه های متعددی را با سازمان شیلات داریم.

۶۰ درصد از ارزش کل تجارت فرامرزی کشور از طریق دریا است

حسن زاده در ادامه تصریح کرد: طبق آماری که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام شده بیش از ۹۰ درصد واردات وزنی کشور از طریق بنادر و حدود ۸۳ درصد صادرات وزنی هم از طریق بنادر انجام می شود که از نظر ارزشی حدود ۶۰ درصد از کل تجارت فرامرزی کشور است. بدین جهت حمل و نقل دریایی مشخصا در تجارت با دنیا نقش اول را ایفا می کند ، عمده حمل و نقل دریایی ما از طریق مرزهای جنوبی است.

تجارت کشور به حمل و نقل دریایی وابسته است

وی گفت: ما در جنوب کشور از مرز ایران با پاکستان یعنی گواتر تا مرز با عراق یعنی خرمشهر، مرزهای کشور به طور کلی مرز دریایی است به همین دلیل تجارت کشور وابستگی بالایی به حمل و نقل دریایی دارد. با توجه به چنین جایگاهی سازمان بنادر و دریانوردی برای ترانزیت کالا به کشورهای مختلف به خصوص همسایه برنامه‌های متعددی دارد. با گمرک هماهنگی های خوبی صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌ای با هند و آذربایجان منعقد شده تا بحث ترانزیت کالاها در کریدور شمال به جنوب تسهیل گردد.

افزایش ترانزیت کالا از بنادر شمالی کشور

وی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در حال ایجاد زیرساخت‌هایی است تا بتواند در حوزه ترانزیت مواد غذایی از بنادر کشور ایفای نقش بیشتری ‌کند. در همین رابطه ۲۱ تیرماه امسال همایشی در بندر امیرآباد برگزارشد و حدود ۵۰ نفر از کشورهای همجوار شرکت کردند. مباحثی در بخش ترانزیت و صادرات از بنادر شمالی مطرح شد و خوشبختانه متعاقب آن شاهد افزایش ترانزیت از بنادر کشور و مخصوصا بندر امیرآباد هستیم. در بندر نوشهر و بندر انزلی هم بحث ایجاد پایانه و تاسیسات ترانزیت مواد غذایی را در دستور کار داریم.

متن قرارداد سرمایه گذاری خارجی در خصوص سردخانه و سورتینگ مواد غذایی در بندر انزلی مصوب شده است

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی به حضور سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و گفت: بررسی طرح سرمایه گذار خارجی در حال انجام است و قرارداد آن هم مصوب شده است. امیدوارم در هفته های آینده قرارداد امضا گردد که به صورت کامل در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد. در سواحل جنوبی و مشخصا بندر شهید رجایی ظرفیت بسیار بالایی برای ارایه خدمات بندری و دریایی به کالاهای ترانزیتی دارد نسبت به گذشته تمرکز بیشتری داریم تا بتوانیم با هماهنگی وزارت راه، کلیه هزینه‌های این کریدور را کاهش دهیم.متن قرارداد سرمایه گذاری خارجی در خصوص سردخانه و سورتینگ مواد غذایی در بندر انزلی مصوب شده است.

کاهش هزینه کریدورهای ایران در دستور کار سازمان بنادر است

وی افزود: سعی سازمان بنادر و دریانوردی این است که در مقایسه با هزینه کریدورهای رقیب، هزینه ها را کمتر کند تا جابه‌جایی کالاها از این مسیرها اقتصادی ترباشد. در همین خصوص در چابهار بیشترین تخفیف را در تعرفه های بندری و دریایی به کالاهای ترانزیتی می‌دهیم.

کاهش ۱۰ درصدی واردات کالا به دلیل ممنوعیت ۱۴۰۰ قلم کالا

حسن زاده گفت: سال گذشته در کل بنادر کشور حدود ۳۰۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی ثبت شده است. از ابتدای سال جاری تاکنون در بنادر تجاری حدود ۹۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا داشتیم که نسبت به سال گذشته در حوزه بنادر تجاری حدود ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی علت کاهش ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا، اذعان داشت: این کاهش بیشتر به دلیل تغییر در سیاست‌های تجاری کشور و ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا توسط گمرک است.