شناسهٔ خبر: 61362 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

راه‌آهن مراغه- ارومیه فردا با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد/ اتصال سومین مرکز استان به شبکه ریلی در دولت تدبیر و امید

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راه‌آهن مراغه- ارومیه فردا همزمان با سفر رییس جمهور به استان آذربایجان غربی به بهره‌برداری می‌رسد» گفت: بدین ترتیب شهر ارومیه به عنوان سومین مرکز استان بعد از همدان و کرمانشاه در دولت یازدهم و دوازهم به شبکه ریلی متصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی خبر داد: راه‌آهن مراغه- ارومیه فردا، همزمان با سفر رییس جمهور به استان آذربایجان غربی به بهره‌برداری می‌رسد و با این اقدام، شهر ارومیه به عنوان سومین مرکز استان بعد از همدان و کرمانشاه در دولت یازدهم و دوازهم به شبکه ریلی متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی را یکی دیگر از دستاوردهای دولت دوازدهم دانست و گفت:‌ اولویت اصلی ما در توسعه خطوط ریلی کشور، تکمیل و بهره‌برداری از ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در سال ۹۶ و ۹۷ بود و با اتصال همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی ۴۴۰ کیلومتر آن محقق شد.

خادمی افزود:‌ برنامه‌ریزی شده است تا پایان سالجاری نیز دیگر مسیر‌های ریلی منتخب در طرح‌های اقتصاد مقاومتی را آماده بهره‌برداری و بخشی را  نیز به بهره‌بردرای برسانیم.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول راه‌آهن مراغه- مهاباد- ارومیه را ۱۸۳ کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: راه آهن مراغه- مهاباد به طول ۸۵ کیلومتر در سال ۹۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون با بهره‌برداری از این خط ریلی حدفاصل مهاباد تا ارومیه یکی از تکمیل‌ترین مسیرهای ریلی کشور در دسترس هموطنان در استان آذربایجان غربی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت استان آذربایجان غربی در توسعه حمل و نقل بین‌المللی اعلام کرد:‌ ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه و عراق و دسترسی به دو مرز مهم اشنویه و تمرچین،  شهر ارومیه  به عنوان شاهراه ارتباط ایران با اروپا مطرح است و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت.

 معاون وزیر راه  وشهرسازی از ایستگاه تشکیلاتی ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور یاد کرد و گفت: این ایستگاه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار، در جنوب شرقی این شهرستان قرار داد که سطح زیربنای کل ساختمان‌های آن ۱۶ هزارو ۶۳۵ متر مربع است.

وی تاکید کرد: مقاومت ساختمان‌ها در مقابل زلزله، انتقال حرارت و حوادث غیر مترقبه، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای صرفه‌جویی در انرژی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی از دیگر استاندادهایی است که در اجرای ساختمان‌های ایستگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت ساخت  و توسعه طراحی ایستگاه نقده را بر اساس الگوی‌های معماری بومی با تکنولوژی نوین مهم ارزیابی کرد و افزود: این ایستگاه نیز در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در حدفاصل بین ایستگاه‌های راه‌آهن ارومیه و مهاباد قرار گرفته است و مجموع مساحت زیربنای ساختمان‌های ایستگاه ۷۳۳۱ متر مربع و ساختمان اصلی ایستگاه ۱۹۲۰ مترمربع است.

در پایان گفتنی است: خط ریلی مراغه- ارومیه از ایستگاه مراغه در محور راه‌آهن تهران- تبریز منشعب می‌شود  و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور می کند. این مسیر ریلی بعد از گذشتن از ایستگاه‌های مسافری مهاباد و نقده و ایستگاه‌های بین راهی رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی خواهد شد.

نظر شما