شناسهٔ خبر: 61405 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در نخستین کنفرانس بین‌المللی پیش‌بینی عددی وضع هوا و اقلیم مطرح کرد:

ارتقای چشمگیر سازمان هواشناسی در حوزه پیش‌بینی‌های عددی طی ۲ دهه گذشته/ لزوم جایگزینی یک مدل بومی پیش‌بینی‌ عددی جهت کاهش وابستگی به مدل‌های خارجی

اود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی ضمن اشاره به ارتقای چشمگیر سازمان هواشناسی در حوزه پیش‌بینی‌های عددی طی ۲ دهه گذشته بیان کرد: یکی از مهمترین اقدامات در زمینه پیش‌بینی عددی، استفاده از یک مدل ملی است، در این راستا سازمان هواشناسی تلاش دارد ضمن بومی کردن دانش پیش‌بینی عددی در کشور هم دانش کارشناسان در این زمینه را افزایش داده و هم وابستگی به مدل‌های خارجی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور طی سخنرانی در نخستین کنفرانس بین‌المللی پیش‌بینی عددی وضع هوا و اقلیم در تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در حوزه پیش‌بینی‌های عددی بیان کرد: نزدیک به ۱۱۴ سال است که از طرح ایده پیش‌بینی عددی در حوزه هواشناسی در جهان می‌گذرد، مسئله‌ای که در آن زمان اقداماتی در جهت اجرایی شدنش صورت گرفت ولی به واسطه عدم امکانات پردازشی قوی تحقق پیدا نکرد.

پرهیزکار با بیان اینکه امروز پس از گذشت نیم قرن شاهد عملیاتی شدن این ایده به دلیل ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهان هستیم گفت: قطعا این ایده بدون استفاده از کامپیوترهای با توان کافی عملیاتی نخواهد شد چرا که در این صورت به سیستم پیش‌بینی و هواشناسی ۲۵ سال گذشته بازخواهیم گشت که تنها از دیده بانی، پیش‌بین و تأمین خدمات کاربرها شامل شده و از کیفیت و دقت بالایی نیز برخوردار نبود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: نقشه‌های هواشناسی در گذشته تنها از راه دیده‌بانی تهیه می‌شد و باید توسط کارشناسان مورد تحلیل قرار می‌گرفت، به همین دلیل از خروجی خوبی برخوردار نبوده و نیاز کاربرها را به درستی تأمین نمی کرد، در این راستا با آمدن کامپیوتر و زیرساخت‌های لازم برای پیش‌بینی عددی، این اطلاعات به طور دقیق‌تر تولید و شرایط لازم برای مدل‌سازی فراهم شد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به طیف گسترده کاربران اطلاعات هواشناسی در کشور بیان کرد: در سطح شهرها گروه‌های متفاوتی برای استفاده از خدمات هواشناسی وجود دارند که هرکدام اطلاعات خاص مربوط به خود را می‌خواهند که در این حوزه مسائل شهری، توسعه شهری، جاده‌ای، مدیریت بحران و ... از جمله آن‌ها به شمار می‌روند.

وی با تأکید بر گسترده بودن طیف کاربری و طیف خدمات‌رسانی در حوزه هواشناسی بیان کرد: به طور مثال برای توسعه شهری باید حتما به بحث اقلیم توجه کنیم چرا که اگر در این امر به ویژگی ها و تغییرات خرده‌اقلیم‌ها توجه کنیم با توسعه‌ای ناپایدار روبه‌رو خواهیم شد.

پرهیزکار با اشاره به تفاوت بحث هواشناسی و اقلیم‌شناسی نیز اظهار کرد: این دو مبحث، ۲ مدل متفاوت هستند که طی سال‌های اخیر با محوریت هواشناسی انگلستان بحث جدیدی برای واحد کردن آن‌ها مطرح شد و در پی آن گرمایش جهانی به یک پدیده اقلیم‌شناسی تبدیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دمای هوای کره زمین ۱ درجه افزایش یافته و خشکسالی‌ها و سیل‌های متعدد در کشور ما نیز یکی از پیامدهای همین واقعه به محسوب می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۹۷۵ میلادی اولین بحث‌های مربوط پیش بینی عددی در ایران مطرح شد، اظهار کرد: تا سال ۲۰۰۰ پیش‌بینی‌های عددی در حوزه کار سازمان هواشناسی نمود چندانی پیدا نکرد اما از سال ۲۰۰۰ به بعد خوشبختانه شاهد ارتقای دانش در این زمینه بوده‌ایم و توانستیم خدمات مربوط هواشناسی را با تکیه بر پیش‌بینی‌های عددی بالا ببریم.

پرهیزکارهمچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پیش‌بینی‌های عددی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در زمینه پیش‌بینی عددی، استفاده از یک مدل ملی است. سازمان هواشناسی سعی کرده دانش پیش‌بینی عددی را در ایران بومی کند تا بتوانیم یک مدل بومی تهیه کنیم. در نتیجه این اقدام هم دانش کارشناسان ما در زمینه پیش‌بینی عددی ارتقا می‌یابد و هم وابستگی به مدل‌های خارجی کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی مدل‌های پیش‌بینی عددی تهیه شده و خروجی این مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: از جمله مواردی که کاربران از داده‌ها و مدل‌های استخراج شده از پیش‌بینی‌های عددی استفاده می‌کنند، ‌اطلس باد است که برای حوزه انرژی تهیه شده است. همچنین پیش‌بینی مه و پیش‌بینی آلودگی هوا از دیگر خروجی‌های پیش‌بینی عددی است. افزون بر این‌ها پیش‌بینی سیل در حوزه کرخه، کارون و دز اجرایی شده است که با توجه به افزایش رخداد سیل طی سال‌های گذشته از آخرین نسل پیش‌بینی روان آب‌ها برای پیش‌بینی سیل استفاده شده که خروجی موثری نیز داشته است.

پرهیزکار تاکید کرد: سازمان هواشناسی از طریق پیش‌بینی‌های عددی در زمینه هواشناسی جاده‌ای نیز فعال شده است به‌طوری که وضعیت مسیرها و جاده‌ها در بازه‌های سه روزه پیش‌بینی می‌شود. این خدمات می‌تواند برای سفرها بسیار موثر باشد بویژه برای مناطق کوهستانی که حتما نیاز است قبل از ورود به جاده اطلاعات کافی درمورد مسیر داشته باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی در پایان با تاکید بر اینکه با وجود اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در حوزه پیش‌بینی عددی، پیش‌بینی عددی در ایران بسیار جوان است و هنوز ۲۰ سال را رد نکرده است، گفت: لازم است اقدامات جدی در زمینه پیش‌بینی عددی صورت گیرد تا بتوانیم همپای دنیا حرکت کنیم و هم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم./

نظر شما