شناسهٔ خبر: 61445 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیت‌اللهی خبر داد؛

تشکیل دبیرخانه پایش آتشفشان دماوند در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی/ لزوم پایش آتشفشان دماوند برای یک چهارم جمعیت کشور

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: به شعاع ۱۰۰ کیلومتری قله دماوند ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مناطق شهری و بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی ساکن هستند که این جمعیت تحت تاثیر فعالیت‌های آتشفشان احتمالی دماوند قرار دارند، به همین دلیل ضرورت دارد تا کلیه سازمان ها و نهادهای مرتبط تصمیمات یکسانی اتخاذ کنند و راهبری برای این موضوع مهم و حیاتی در کشور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نخستین جلسه کمیته پایش آتشفشان دماوند که با حضور نمایندگان مجلس، استانداری مازندران، هواشناسی، سازمان نقشه‌برداری، سازمان زمین‌شناسی و دیگر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد، گفت: هدف از برگزاری این جلسه و نشست راه‌اندازی سامانه پایش آتشفشان دماوند است و از آنجاییکه اهمیت موضوع، همکاری و همیاری دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد بنابراین از نمایندگان استان مازندران، سازمان نقشه‌برداری، سازمان زمین‌شناسی، مدیریت بحران، سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو و... در این کمیته دعوت کرده‌ایم.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه شایعات فراوانی در رابطه با فعالیت آتشفشان دماوند مطرح شده است، افزود: حدودا ۱۰ بار شایعه آتشفشان دماوند به صورت دوره‌ای شنیده شده است که این شایعات در اثر رخداد زلزله‌ها و جاری شدن سیل مطرح شده‌اند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین یادآور شد: بعد از وقوع سیل گزنک و آسیب‌های وارد آمده دو بار شایعه آتشفشان مطرح شد. به همین دلیل نیز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، زلزله و لغزش لایه‌های زمین که یکی از ارکان وابسته به سازمان مدیریت بحران است با توجه به لزوم هشدار و آمادگی، این موضوعات به این کارگروه ارسال شد و با حضور استانداری و وزارت کشور نیز نشست‌هایی در این ارتباط تشکیل شد.

دبیر کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین، ادامه داد: در جلسه مشترکی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با وزارت کشور و مدیریت بحران تشکیل داد، مقرر شد تا دبیرخانه ایجاد سامانه پایش آتشفشان دماوند کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین باشد که ریاست آن را آقای شکرچی زاده رئیس مرکز برعهده دارد.

وی گفت: هدف از این جلسه این است تا کلیه سازمان ها و نهادهای مرتبط تصمیمات یکسانی اتخاذ کنند و راهبری برای این موضوع مهم و حیاتی در کشور داشته باشند.

بیت‌اللهی همچنین نسبت به جمعیت ساکن پیرامون قله دماوند و تاثیری که آتشفشان احتمالی در زندگی ساکنان دارد هشدار داد و گفت: به شعاع ۱۰۰ کیلومتری قله دماوند ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مناطق شهری و بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی ساکن هستند که این جمعیت تحت تاثیر فعالیت‌های آتشفشان احتمالی دماوند قرار دارند.

وی با یادآوری این مطلب که یک چهارم جمعیت کشور تحت‌تاثیر این قله آتشفشانی قرار دارند، اعلام کرد: برای ایجاد سامانه پایش آتشفشان دماوند به ابزار، وسایل و زیرساخت هایی نیاز داریم که راه اندازی آنها نیازمند هم افزایی است.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: محوریت اینکار به طور تخصصی باید به سازمان زمین شناسی واگذار شود اما دبیرخانه گی را مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برعهده دارد.

نظر شما