شناسهٔ خبر: 61586 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های استان سمنان مطرح کرد:

معوق ماندن پروژه‌های ایمنی به دلیل کمبود اعتبارات/ لزوم ایجاد استراحت‌گاه برای کاربران راه در جلوگیری از تصادف‌های پرتعداد در محور شاهرود به مشهد

گاردیل رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های استان سمنان با اشاره به اینکه موضوع کمبود اعتبارات سبب شده که پروژه‌ها در استان به تعویق بیفتد، درباره وضعیت ایمنی محور شاهرود به مشهد گفت: از محورهای استراتژیک استان، محور شاهرود به سمت مشهد است که با چالش واژگونی در آن مواجهیم و از پروژه‌های تعریف شده برای این محور استراحت‌گاه‌ها و ایجاد پارکینگ است.

محمد عاشوری، رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های استان سمنان درباره وضعیت اعتبارات پروژه‌های ایمنی در استان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: موضوع کمبود اعتبارات سبب شده که پروژه‌ها در استان به تعویق بیفتد. به تازگی قیمت‌های جدید در بازار نیز پی‌گیری مسایل ایمنی را از خود متاثر کرده است.

وی افزود: حدود دو سال است که به دلیل بحث‌های قیمتی نتوانسته‌ایم مناقصه رنگ با پیمانکاران داشته باشیم  و آخرین قرارداد ما در سال ۹۵ است. در دو سال اخیر چند مناقصه رنگ داشته‌ایم که شرکت کننده‌ای نداشته است.

این مدیر استانی در ادامه با اشاره به دیگر پروژه‌های ایمنی گفت: موضوع پروژه‌های گاردیلی هم بواسطه اقلامی که بیشتر فلزی محسوب می‌شوند و در بازار به دلیل نوسانات با قیمت بالای همراه بوده‌اند؛ اغلب معوق هستند و پرداختی شرکت پیمانکار برای تهیه گاردیل به صورت نقدی است.

عاشوری همچنین اضافه کرد: آخرین قرارداد ما برای گاردیل در سال ۹۴ بسته شده است  و حدود ۳ سال است که چالش نبود گاردیل در برخی محورهای حساس وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت ایمنی محور شاهرود- به سمت آزادشهر گفت: بالغ بر ۸ کیلومتر گاردیل در محور شاهرود- آزاد شهر نصب شده است که اعتبار جداگانه‌ای داشت و در حال حاضر نیز قرارداد نیوجرسی مفصلی برای این محور بسته شده است.

 رییس اداره ایمنی ادارع كل راه و ترابري استان سمنان در ادامه درباره محور مهم دیگر استان و درصد واژگونی اتومبیل در این محور اضافه کرد: از محورهای استراتژیک استان محور شاهرود به سمت مشهد است که در محدوده شاهرود- کاهک با چالش واژگونی در آن مواجهیم  و در این زمینه رتبه یک کشوری را داریم. در ۷ ماهه نخست امسال نیز از کل تصادفات حدود ۶۰ درصد واژگونی‌ها در این محور اتفاق افتاده است.

عاشوری با بیان تمهیدات پروژه‌ای در نظر گرفته شده برای این محور نیز گفت: مهم‌ترین عامل تصادف تابش آفتاب در ایام صبح به چهره راننده و  ایجاد حالت خواب‌آلودگی است. برای این محور هم پروژه‌هایی تعریف شده است؛ مانند ایجاد استراحت‌گاه‌های موقت که بتوانیم نیاز کاربران به طوری تعریف کنیم که در هنگام خستگی بتوانند استراحت کنند. اعتبار این پروژه‌ها همراه با پارکینگ و ایمن‌سازی دهانه و گاردیل‌ها ۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد:همچنین دومین موردی که برای این محور حایز اهمیت است، اصلاح شیب شیروانی است که بعد از خروج اتومبیل از جاده از واژگونی جلوگیری کند. پروژه ضروری دیگر این محور بزرگنمایی تابلوهای شورون یا جهت نما است که بر حسب استاندارد به دو برابر تغییر حالت نیاز دارند. حدود ۸ میلیارد تومان هم برای این پروژه اعتبار نیاز دارد که در حال ابلاغ است.

این مدیر استانی در ادامه با بیان وضعیت نقاط پرتصادف گفت: ۴۳ نقطه پرتصادف در استان داریم  که از این تعداد حدود ۱۹ نقطه پرتصادف و ۲۴ نقطه دارای تصادف است و اعتبار بالای ۴۰ میلیارد تومان را نیاز دارد که  برای انتخاب پیمانکار درصدد برگزاری مناقصه هستیم ولی به دلیل قیمت‌های روز در این باره موانعی وجود دارد.

وی اضافه کرد: تا به حال در ۱۹ نقطه آشکارسازی رخ داده است که برای برطرف کردن و اصلاح آن‌ها درحال برنامه‌ریزی هستیم./

نظر شما