شناسهٔ خبر: 61634 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد:

اقدامات زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر/حقانیت ایران در اجلاس شورای بین‌المللی سازمان دریانوردی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اقدامات زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر به ویژه در سواحل مکران بار دیگر اثبات حقانیت ایران را در شورای بین‌المللی سازمان دریانوردی یادآورشد و گفت: در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه‌های دریایی، جزو کشورهای پیشرفته جهان هستیم و تمامی پروژه‌های بندری توسط متخصصان داخلی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، امروز، پنجم آذر ۱۳۹۷، در سیزدهمین همایش سواحل بنادر و سازه‌های دریایی ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان حاضر در کنفرانس گفت: همایش آیکوپمس﴿ICOPMAS﴾ یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌های تخصصی در سطح منطقه و جهان است.

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ادامه ضمن تبریک به جامعه دریایی ایران درباره اثبات حقانیت ایران نسبت به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اعلام کرد: در بالاترین مراجع دریایی جهان در رابطه با تحریم‌های یک جانبه آمریکا که به صنعت کشتیرانی ایران تحمیل شد، خوشبختانه توانستیم توصیه مناسبی را در اجلاس ۱۲۱ شورای بین‌المللی سازمان دریانوردی بگیریم و کشورهای عضو ایمو﴿IMO﴾حمایت قاطع خود را از ایران اعلام کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که پی‌گیری حقانیت ایران در مراجع مختلف در دستور کار قرار دارد، گفت: خوشبختانه در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه‌های دریای، جزو کشورهای پیشرفته جهان هستیم و تمامی پروژه‌های بندری توسط متخصصان داخلی در حال انجام است.

راستاد ادامه داد: نمود آن توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی است که با ۱۴۰۰ متر اسکله و ۱۰۰ هکتار محوطه ظرفیت کانتینری آن بندر را به ۸ میلیون  TEU رساندیم. همچنین توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت آن بندر از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ میلیون تن با ۸ اسکله موید توانمندی ایران در حوزه بنادر و دریانوردی است.

مدیرعامل سامان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که مهندسی دریایی با چالش‌های بزرگی مواجه است اعلام کرد:  روندی که در حال حاضر در صنعت کشتیرانی با آن مواجهیم، استفاده از مزیت مقیاس است. در حال حاضر کشتی‌های کانتینری دنیا بالای ۲۰ میلیون TEU ظرفیت دارد و باید بتوانیم ظرفیت بنادر ایران را به تخلیه و بارگیری این میزان برسانیم. همچنین رقابت بین بنادر دنیا برای دست یافتن به زیرساخت‌هایی که بتواند این میزان را پوشش دهد.

وی در بخش دیگی از سخنان خود یادآور شد: بخش دریایی جهان متعهد شده است که کاهش گازهای گلخانه‌ای را در دستور کار قرار دهد و ایران نیز به تبعیت از دنیا باید در این مسیر گام بردارد. به همین منظور یکی از مصوبات مهم و ضروری که دنبال می‌کنیم کاهش سولفور سوخت کشتی‌ها است که در این زمینه به منظور تامین تجهیزات نیازمند سرمایه گذاری ۲ میلون دلاری هستیم.

معان وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در عرض فعالیت‌های دریایی جهان در فرایندی قرار داریم که حضور متخصصان بسیار مهم و حیاتی است؛ به همین منظور آموزش نیروی متخصص نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار ایران قرار دارد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات زیربنایی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه مهندسی سواحل و بنادر به ویژه در سواحل مکران شامل پروژه‌های اجرایی، اطلاعات پایه و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی برشمرد و توضیح داد: مهم‌ترین پروژه اجرایی توسعه بندر چابهار است که بدین منظور ۱۵ موج‌شکن چند منظوره در طول سواحل مکران ایجاد شده است. همچنین بهبود کیفیت زندگی ساحل‌نشیان مکران نیز در حال مطالعه و انجام است.

وی ادامه داد: در حال مطالعه توسعه بندر جاسک  و بندر سیریک هستیم. همچنین درزمینه اطلاعات پایه در شبکه ملی پایش دریایی اقداماتی را انجام داده ایم که از جمله آنها استقرار ۱۲ دستگاه موج‌نگار و استقرار سامانه‌های جزر و مدسنج، هواشناسی بندری و سامانه‌های هشدار سونامی و طوفان قاره‌ای در سواحل مکران در حال احداث است.

وی همچنن تدقیق طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی که استان هرمزگان به عنوان پایلوت انجام شده است، در دیگر مناطق در دست انجام است. همچنین برنامه عملیاتی برای استفاده اراضی ساحل و دریا مشمول این مطالعات خواهند بود./

 

نظر شما