شناسهٔ خبر: 61696 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نگاهی به روزنامه های امروز ۶ آذر می خوانید

شرایط دریانوردی ایران پس از تحریم

روزنامه موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران موضوعی است که نیازمند بررسی های ساختاری در ابعاد مختلف است امروز برخی از روزنامه ها این موضوع را در مسائل مختلف بررسی کردن ولی به طور مشخص روزنامه ایران با برگزیدن تیتر " تکلیف تحریم کشتیرانی بعد ازشکایت ایران از امریکا" به تاثیر تحریم های یک جانبه بر صنعت دریانوردی و کشتیرانی ایران و مسائل حقوقی مرتبط با آن پرداخته است.

در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

مسئولان در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح دادند

تکلیف تحریم کشتیرانی بعد ازشکایت ایران از امریکا

بازگشت تحریم‌های ایران از طرف امریکا تفاوتی که با تحریم‌های قبلی دارد این است که این بار تحریم‌ها حمایت سازمان ملل و شورای امنیت را ندارد. با توجه به این موضوع، ایران شکایت‌هایی از امریکا در مجامع بین‌المللی به‌خاطر خروج یکجانبه از برجام و تحریم‌هایی را که پشتوانه قانونی ندارد پیگیری می‌کند مانند طرح شکایت در دادگاه لاهه. یکی دیگر از سازمان‌های جهانی که ایران در آن شکایت از امریکا را مطرح کرد سازمان جهانی دریانوردی است. محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اواخر آبان از شکایت سازمان بنادر از امریکا به‌خاطر مغایرت تحریم‌های یکجانبه امریکا با قوانین بین‌المللی دریایی در سازمان بین‌المللی دریانوردی خبر داد. حال این سؤال مطرح است که حمایت اعضای سازمان جهانی دریانوردی چه تغییری در وضعیت تحریم کشتی‌های ایرانی ایجاد می‌کند؟

هادی حق شناس؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سؤال ما را در این خصوص که حمایت اعضا از شکایت ایران چه الزاماتی را برای کشورها در مقابل تحریم امریکا به همراه دارد، اینگونه پاسخ داد که اگر هریک از اعضای آیمو در اجرای کنوانسیون‌ها تخلفی مرتکب شود کشورهای دیگر مکلف می‌شوند تخلف را به سازمان جهانی دریانوردی گزارش دهند. تحریم امریکا بر ضد ایران، ایمنی، امنیت و جلوگیری از آلودگی آب‌ها را تهدید می‌کند. محتوای سند شکایت ایران این بود که رفتار امریکا خلاف اهداف آیمو و مصوبات آن است. اعضا به امریکا هشدار دادند که او مکلف به اجرای کنوانسیون‌ها است.

اطلاعات

رونمایی از ده ها طرح و سازه برای مدیریت مقتدرانه سواحل و بنادر

 دهها طرح و سازه نظامی و غیر نظامی ظرف این هفته برای مدیریت مقتدرانه سواحل و بنادر کشور به بهره برداری می رسد.این مطلب دیروز در جریان برپایی سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) در هتل المپیک تهران اعلام شد.

امیر دریادار دکتر حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آیین برپایی این همایش با اشاره به اقتدار نظامی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند گفت: تا پایان همین هفته یک زیر دریایی در کلاس سبک، یک ناوشکن تمام ایرانی با نام سهند و زیردریایی تمام ایرانی فاتح در کلاس متوسط را به ناوگان دریایی کشور الحاق خواهیم کرد.به گفته وی، ناوشکن تمام ایرانی سهند به لحاظ ساختارهای فنی و دفاعی بسیار پیشرفته تر از ناو جماران است.

دنیای اقتصاد

معاملات ملکی پایتخت به کما رفت

کارنامه مسکن در میانه پاییز

بازار مسکن شهر تهران برای ششمین ماه متوالی با «افت قابل‌ملاحظه حجم معاملات خرید» همراه شد. ماه گذشته تعداد آپارتمان‌هایی که در پایتخت خرید و فروش شد به کمتر از ۶ هزار واحد رسید که تقریبا به اندازه ماه نیمه‌تعطیل سال -‌ فروردین- بود. آنچه بیش از سایر عوامل باعث شده معاملات املاک شهر تهران به کما برود، تنزل شدید قدرت خرید تقاضای مصرفی است. سطح میانگین قیمت مسکن در آبان‌ماه، ۴/ ۶ درصد نسبت به مهرماه رشد کرد که البته این میزان افزایش، از نرخ‌های تورم ماهانه ملکی در تابستان کمتر است.

همزمان با اکران ششمین قسمت از سریال ریزش ماهانه حجم معاملات خرید آپارتمان در شهر تهران، بازار مسکن به حالت «نیمه تعطیل» درآمد. تازه‌ترین آمار رسمی از وضعیت معاملات مسکن در پایتخت نشان می‌دهد تعداد معاملات خرید آپارتمان در آبان ماه امسال برای ششمین ماه متوالی دچار افت شد و به کمترین میزان خود طی دست‌کم چهار سال گذشته- به استثنای فروردین ماه‌های نیمه تعطیل بازار ملک-رسید؛ به‌طوری‌که حجم معاملات خرید مسکن ثبت شده در آبان ماه، تقریبا به حجم معاملات مسکن ماه‌های فروردین که به دلیل تعطیل بودن نیمی از روزهای ماه عملا حدود ۴ تا ۵ هزار معامله خرید در آن انجام می‌شود، نزدیک شده است. اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد حجم معاملات خرید آپارتمان، آبان ماه امسال برای سومین ماه متوالی به کمتر از ۱۰ هزار فقره رسید؛ در ماه میانی پاییز امسال، مجموعا ۵ هزار و ۹۴۱ فقره معامله خرید آپارتمان به ثبت رسید که این میزان به لحاظ ثبت کمترین حجم از معاملات خرید آپارتمان در این ماه، رکوردی جدید محسوب می‌شود.

کیهان

هواپیمای ساخت ایران صادر می‌شود

امیر سرتیپ ستاد عبدالکریم بنی‌طرفی در نهمین نمایشگاه هوایی کیش از صادرات برخی از تجهیزات و محصولات هوانوردی به کشورهای طرف قرارداد خبر داد.وی ارائه دستاوردها و ایجاد امکان همکاری بین کشورهای خارجی با شرکت‌های داخل کشور و معرفی خدمات و تجهیزات ارائه شده به ایرلاین‌های داخلی را از اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد.

وی گفت: شرکت‌هایی از کشور چین،‌ آلمان، ایتالیا، روسیه، اندونزی، پاکستان و آذربایجان در این نمایشگاه شرکت کرده و برنامه‌های مشترک پروازی را به نمایش خواهند گذاشت.معاون وزیر دفاع با اشاره به انعقاد قراردادهایی با سه کشور چین، روسیه و اندونزی در خصوص صادرات تجهیزات صنایع هوایی گفت: در نمایشگاه دهم ما نخستین سفارشات برای هواپیمای آموزشی‌مان را از کشورهای خارجی خواهیم گرفت.

همدلی

 مسیر پرهزینه دریافت تسهیلات خرید مسکن را بررسی کرد

 وام‌هایی برای خانه‌دار نشدن!

داستان خرید مسکن در ایران همواره با سختی گره خورده است. از بحث رکود تورمی، قوانین سلیقه‌ای مالکین در قیمت‌گذاری و افزایش بی‌حساب و کتاب نرخ مسکن در ایران که بگذریم، به یکی از بحث‌های پیچیده در این بازار می‌رسیم که با وجود سال‌ها آزمون وخطا، هنوز در حل معضل مسکن به نتیجه نرسیده است. آن‌ طورکه گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند، ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا در رده کشوری با سخت‌ترین شرایط پرداخت وام قرار گرفته است، چرا که به باور بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، نگاه بنگاهی حاکم بر بانک‌ها باعث شده تا سودهای هنگفتی در ازای تسهیلات پرداختی از مردم دریافت شود.

اظهارنظرهای کارشناسی بسیاری چون این موضوع در آرشیو رسانه‌ها موجود است. دی ماه سال ۹۴ بود که عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان از تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی با سود ۱۸.۵ درصد انتقاد کرد. ایرج رهبر، آن‌روزها به اقتصاد آنلاین گفته بود: «پرداخت ۸۴ هزار وام محدود است و این تعداد تسهیلات مشکلی از بخش مسکن حل نخواهد کرد.»

برچسب‌ها:

نظر شما