شناسهٔ خبر: 61711 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نگاهی به روزنامه های امروز ۷ آذر می خوانید

سرنوشت ساخت و ساز و مسکن در ترازو

روزنامه روز گذشته با انتشار امارهای ماه گذشته معاملات مسکن شهر تهران از سوی بانک مرکزی زمینه برای تحلیل این بازار توسط روزنامه ها فراهم شد و روزنامه های زیادی با بررسی این آمارها نتایج استنتاج شده خود را در صفحات مختلف امروز جای دادند به طور مثال روزنامه " جهان صنعت" با تیتر" افزایش ۹۱ درصدی قیمت در یک سال اخیر" و روزنامه "ایران" با تیتر " ریسک بالای ساخت و ساز" به این موضوع پرداختند.

ایران

"ایران" از اثر افزایش قیمت مصالح بر مسکن گزارش می دهد

ریسک بالای ساخت و ساز

فعالان ساخت‌وساز گرانی مصالح را دلیل اصلی کاهش رغبت آنان به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن می‌دانند. مصالح ساختمانی تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۱ درصد رشد داشته است. هزینه ساخت به‌خاطر گرانی‌ها بالا رفته و این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری را در بخش مسکن افزایش داده است. نتیجه مستقیم کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش تولید و عرضه مسکن است. وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود و از طرف دیگر ساخت مسکن کم می‌شود تقاضا برای مسکن را به سال‌های بعد منتقل می‌کند و منجر به انباشت تقاضا می‌شود. از سوی دیگر کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند ارزش ملکی و قیمت زمین بیشترین تأثیر را در قیمت نهایی مسکن می‌گذارد و قیمت مصالح هزینه کمتری را بر قیمت تمام شده مسکن تحمیل می‌کند.

اسماعیل کاظمی قهی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: افزایش قیمت مصالح بیشتر تأثیر روانی بر بازار مسکن داشته تا تأثیر واقعی. تورم قیمتی مصالح ساختمانی در پنج سال گذشته از میانگین تورم سالانه کمتر بود. کاظمی قیمت مسکن را بیشتر تحت تأثیر قیمت زمین دانسته و می‌گوید اختلاف قیمتی مسکن در مناطق شمالی و جنوبی گویای این مطلب است. آن‌طور که کاظمی اظهار می‌کند قیمت سیمان از اواخر سال گذشته تا کنون حدود ۱۷ درصد رشد داشته که آن هم برای سیمان بسته بندی است نه فله، چون قیمت پاکت سیمان افزایش داشته است. به گفته کاظمی افزایش کرایه حمل بر قیمت مصالح را نباید نادیده گرفت. رئیس اتحادیه مصالح فروشان از کاهش تولید کارخانجات خبر داده و می‌افزاید این موضوع نیز بر افزایش قیمت نهایی تأثیر داشته است.

جهان صنعت

گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن تهران؛

افزایش ۹۱ درصدی قیمت در یک سال اخیر

آبان‌‌ماه ۹۷، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در شهر تهران به ۸/۹۱ میلیون ریال و تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در این شهر با کاهش ۶/۵۳ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۶۹۰۰ واحد مسکونی رسید‌. گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد‌.

بر اساس این گزارش در آبان‌ ماه سال ۱۳۹۷‌ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶۹۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷/۲۶ و ۶/۵۳ درصد کاهش نشان می‌دهد‌. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸/۹۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶/۶ و ۵/۹۱ درصد افزایش نشان می‌دهد‌. گزارش ذیل صرفا معطوف به بررسی «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران» است‌.

اطلاعات

ارجاع صدها پرونده تخلف از ضوابط معماری و شهرسازی به دادگاه

بی توجهی به ضوابط معماری و شهرسازی و مغایرت نحوه ساخت وساز برخی سازه های بزرگ تجاری و مسکونی با آئین نامه های اجرایی در کلانشهرها موجب شده است تا وزارت راه و شهرسازی پرونده صدها تخلف صورت گرفته در این زمینه را به دستگاه قضایی ارجاع دهد.این مطلب در گفتگوی دیروز دکترمحمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دکتر غزال راهب معاون این مرکز با خبرنگاران اعلام شد.

به گفته شکرچی زاده، متأسفانه برخی تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته از سوی این مرکز در مراحل برنامه ریزی یا اجرای نوسازی بافت فرسوده شهرها مورد کم توجهی قرار می گیرد و حضور کارشناسان این مرکز در مراحل تصمیم گیری این طرح کم رنگ بوده است که این نقص به ستاد وزارت راه و شهرسازی و نحوه ارتباط آن با مرکز باز می گردد.وی گفت: تلاش های صورت گرفته برای ارتقای نظام ساخت وساز در کشور و تدوین و اجرای مقررات ملی ساختمان یا آئین نامه ۲۸۰۰ موجب مقاومت ساختمان های جدید در برابر مخاطرات محیطی شده است.

جمهوری اسلامی

رئیس مجمع منطقه‌ای راه آهن‌های خاورمیانه:

 ایران را در تامین زیرساخت‌های حمل و نقل حمایت می‌کنیم

رئیس مجمع منطقه‌ای راه آهن‌های خاورمیانه (UIC) گفت: پیشنهاد ایران مبنی بر ایجاد شرکت مشترک برای بهره‌برداری کشورهای عضو این مجمع در اجلاس آینده بررسی و از برنامه کلان آن برای تامین زیرساختهای حمل و نقل حمایت می‌شود.

عیسی آپایدین  افزود: این پیشنهاد، صحبت جدیدی بود و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و ما در اجلاس آینده که ماه می‌میلادی سال آینده به میزبانی اردن برگزار می‌شود، آن را بررسی خواهیم کرد.سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه آهن‌های خاورمیانه (UIC) که در اصفهان برگزار شد، پیشنهاد تشکیل یک شرکت حمل و نقل ریلی مشترک با کشورهای عضو این مجمع را ارائه داد.

همدلی

 قیمت خانه طی یکسال ۹۰ درصد افزایش یافت

سیلی گرانی بر صورت مسکن

آمارها می‌گویند طی یک ماه گذشته تعداد معاملات مسکن ۲۶ درصد افت کرد. جدیدترین گزارش وزارت راه و شهرسازی، حکایت از آن دارد که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی یک ماه ۴/۶ درصد گران شد. وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود روند افزایشی قیمت خانه را در ماه‌های آبان و مهر بررسی کرده است و نتیجه به‌دست آمده از این بررسی، نشان داد بازار مسکن هنوز بیمار است. نشانه‌های این بیماری از نگاه آگاهان اقتصادی، گرانی‌های یک شبه و بی حساب و کتاب قیمت واحدهای مسکونی است.

 بعد از گذشت سال‌ها آزمون و خطا در سیاست‌های تامین مسکن در کشور اما هنوز شمار زیادی از جویندگان، کفش‌های آهنین به پا محله به محله به دنبال یافتن خانه‌ای هستند که جیب آنها کفاف پرداخت هزینه‌اش را بدهد. اما امان از وقتی که دخل متقاضیان مسکن با هزینه‌های سرسام آور خرید و اجاره خانه جور در نیاید، آن وقت است که آمار «بد مسکن» ها رو می‌شود. شهریور ماه پارسال بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد ۱۹ میلیون بد مسکن در کل کشور وجود دارد. به این مفهوم که در حدود ۱۸ در صد از جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور موفق به تامین مسکن مناسب نشده‌اند؛ در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و ... سال گذشته بود که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد: « تعداد افراد بد مسکن، یک سوم جمعیت شهری کشور را شامل می‌شوند و این نشان می‌دهد که حتما یک جایی از کار ایراد دارد و درمان این موضوع نیز ساده نیست.»

برچسب‌ها:

نظر شما