شناسهٔ خبر: 61740 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی مطرح شد؛

ضرورت امنیت محیط زیست دریایی/ حفاظت از پروژه‌های بزرگ دریایی و ساحلی/ ایجاد یک خور برای افزایش تبادل آبی با دریای خزر/ کاهش استفاده از کودهای شیمیایی

همایش سومین دوره از کارگاه های آموزشی سیزدهمین همایش بین المللی بنادر ، سواحل و سازه های دریایی (۲۰۱۸ ICOPMAS ) در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در روز سوم و پایانی همایش بین المللی بنادر، سواحل و سازه های دریایی دو کارگاه آموزشی برگزار شد. در اولین سخنرانی اصلی روز پایانی احمد سنا از دانشگاه سلطان قابوس عمان درباره مدلسازی دو معادله آشفتگی لایه‌های مرزی امواج سخنرانی کرد. وی در مورد نیاز به مدل سازی آشفتگی لایه مرزی و مشکلات در مدل سازی لایه های مرزی به صورت تحلیلی و عملی مطالب خود را ارایه کرد.

 از مهمترین موضوعاتی که در مراسم پیش از ظهر روز پایانی همایش در سالن های کنفرانس  هتل المپیک تهران برگزار مطرح شد امواج و جریان های آبی، حمل و نقل رسوبات فرسایش و ژئومورفولوژی، رسوبات هیدرودینامیک، امنیت محیط زیست دریایی و نگهداری بازرسی و تعمیرات زیرساخت‌های دریایی بود.  

 عناوین و مقالات سخنرانی‌های ارائه شده توسط متخصصین این حوزه عبارتند از شبیه سازی عددی پیشروی آب و جریان آن در رودخانه اروند، مطالعه رفتار ساحلی خطوط ساحلی ایران  در دریای عمان بر اساس مطالعات میدانی،   بررسی شبکه ای انباشت رسوبات در درازمدت، توسعه سیستم پیش‌بینی جریان باد و امواج در آب های ایران، ارزیابی طوفان های ساحلی و نقش آن در بالا رفتن سطح آب به صورت مطالعه موردی بندرعباس، آنالیز ترکیب های منفعل و ارگانیک در آبراه موسی و تاثیرات آلودگی های نفتی در دریای خزر.

 همچنین در کارگاه آموزشی که پیش از ظهرامروز برگزار شد گروه مهندسین مشاور کورت کار در مورد اهمیت مهندسی در حفاظت از پروژه‌های بزرگ دریایی و ساحلی مطالبی را ارائه کردند.

 یکی از سخنرانی های ارائه شده هم در مورد مقابله با مشکل کیفیت آب با بهبود نرخ تبادل آبی در خلیج گرگان بود. در این ارائه در مورد اهمیت خلیج گرگان از نظر اقتصادی و زیست محیطی مطالبی ارائه شد. در ادامه به موضوع پایین آمدن سطح آب دریای خزر در دهه گذشته اشاره شد که این موضوع باعث شده میزان تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر کاهش قابل توجهی داشته باشد و کیفیت آب کاهش یابد در انتها با توجه به وضعیت کنونی، راهکارهایی نظیر ایجاد یک خور برای افزایش تبادل آبی با دریای خزر و همچنین کنترل میزان کشاورزی در نزدیکی خلیج گرگان و کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و کاهش آلودگی آب ارائه شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است همایش بین المللی دوسالانه سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS) با  ۲۸ سال سابقه به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین رویدادهای تخصصی منطقه،   در دو  بعد ملی و بین‌المللی مطرح است و مباحث ارائه شده در این همایش از سوی چهره‌های علمی ـ پژوهشی، اساتید دانشگاهی، دانش‌پژوهان و متخصصین کشور جمهوری اسلامی ایران و جامعه بین الملل از برد فراگیر جهانی برخوردار است.

نظر شما