شناسهٔ خبر: 61851 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره نظارت بر راه روستایی استان لرستان مطرح کرد

وجود بیش از ۲ هزار کیلومتر راه خاکی روستایی در لرستان/لزوم تامین اعتبار و پیگیری مطالبات پیمانکاران

راه روستایی رییس اداره نظارت بر راه روستایی استان لرستان با اشاره به اینکه از ۶ هزار و ۸۴۰ کیلومتر راه روستایی، ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن راه خاکی است که در فصل‌های سرد سبب در راه ماندگی برای مسافران می‌شود، گفت: لازم است که راهکاری برای تامین اعتبار و مطالبات پیمانکاران پیدا شود.

گودرز باباعباس، رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و شهرسازی استان لرستان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت:  بسیاری از پروژه‌ها در مرحله آغازاست. به عنوان مثال در شهرستان الیگودرز ۲۱ روستا داریم و این روستاها به طول ۳۵ کیلومتر هستند که ۵ کیلومتر از راه‌های آن‌ها آن‌ها قیرپاشی شده‌اند.

وی افزود: همچنین بهسازی برخی محورها در حال انجام است و پیمانکاران در حال اجرای ابنبه فنی و بسترسازی هستند که به دلیل فصل سرما قابل تست زدن نیست که لایه‌ریزی صورت گیرد.

این مدیر استانی با اشاره به پروژه مهم دیگری در استان گفت: برای پروژه دستگرد حدود ۱۸ میلیارد تومان اعتبار تعریف شده است. این پروژه حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به تازگی خاک‌برداری شده است. در فاز نخست این جاده که ۱۰ کیلومتر از مسیر است، دارای تونل نیست و برای احداث فاز دوم باید مصوبه وزارتخانه گرفته شود که حدود ۱۶ یا ۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است. این پروژه تا کنون فقط ۱۰ یا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به تازگی به اعتبارات ملی به آن اضافه شده است.

باباعباس در ادامه درباره پروژه‌های فرعی دیگر جاده‌ای نیز توضیح داد: در مسیر چگنی نیز حدود ۷ کیلومتر جاده آماده بهره‌برداری داریم که شهرستان چگنی را به دامغان وصل می‌کند.

رییس اداره نظارت بر راه روستایی استان لرستان درادامه توضیح داد:  در مجموع ۶ هزار و ۸۴۰ کیلومتر راه روستایی داریم که از این مقدار ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آسفالت شده و بقیه جاده‌های خاکی هستند که در فصل‌های سرد و بارندگی سبب در راه ماندگی برای مسافران می‌شود.

وی در ادامه تصرح کرد: در واقع اغلب جاده‌های بدون آسفالت از برج هشتم سال برای عبورو مررو دچار مشکل تردد می شوند و این مشکلات تا برج دوم سال بعد ادامه دارد. این جاده‌ها گاهی یک ماه بسته و گاهی تا دو یا چند روز مسدود هستند که البته همواره سعی می‌کنیم تا حد امکان راه‌ها را باز کنیم.

این مدیر استانی همچنین با بیان اینکه تکمیل شدن پروژه‌های معوق از سال‌های گذشته بخش زیادی از مشکلات جاده‌های روستایی را حل می کند، گفت: پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته آغاز و ادامه‌دار نشدند، اگر به بهره‌برداری برسند، مشکلات زیادی از مسایل جاده‌های روستایی استان حل می‌شود. استان ما حدود ۱۲ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی دارد و حتی برخی قراردادها باز است.

باباعباس تصریح کرد: متاسفانه به دلیل بدهی‌های استان که احیانا بدهکارترین استان به پیمانکار در کل کشور است، برخی از پیمانکاران با فروش اموال شخصی خود، بدهی‌های ماشین‌آلات و کارگران را پرداخت کرده‌اند. بدهی‌های استان از سال‌های گذشته جمع شده و از سال ۹۴ کار جدید واگذار نشده است.

وی درباره وضعیت مناقصه‌‌های جدید گفت: پروژه‌های زیادی به مناقصه گذاشته شده و وعده‌هایی هم از سوی وزارتخانه داده شده است. البته معلوم نیست مطالبات پیمانکاران به کجا برسد که این مساله غیر از تبعات اجتماعی سبب متوقع شدن مردم نسبت به وضعیت پروژه‌ها می‌شود. در چنین وضعیتی اگر راهکاری برای تامین اعتبار و مطالبات پیمانکاران پیدا شود، بسیاری از مسایل زیرساختی و حوزه راه حل خواهد شد.