شناسهٔ خبر: 61853 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

قابلیت صرفه جویی ۷۵۰ میلیون دلاری سوخت با انتقال بار به ریل

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز متوسط تن- کیلومتر بار در حوزه حمل و نقل جاده ای ۱۴۰ تومان و در حوزه ریلی ۸۰ تومان محاسبه می شود اما علت بی توجهی به این مساله نزد صاحبان کالا این است که اندیشه و نظر اقتصاددانان به این موضوع حساس نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: هدف و استراتژی های ریلی طی ۳۰ سال گذشته در قوانین و مصوبات با اولویت حمل و نقل ریلی بوده است. اما سوال اینجاست که آیا این قوانین توانسته نتایج و چشم اندازها را محقق کند؟

وی افزود: در اهداف برنامه ششم توسعه سهم حمل و نقل بار باید در حوزه ریلی به ۳۰ درصد برسد. اما آیا این هدف در حد یک شعار است؟ یا اینکه باید به عنوان یک مسئولیت جدی نزد مسئولان در نظر گرفته شود؟

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان این که انتقال یک تن کیلومتر بار از جاده به ریل ۳۵ سی سی صرفه جویی سوخت به همراه دارد، گفت: امروز ظرفیت انتقال ۳۰ میلیارد تن- کیلومتر از جاده به روی ریل وجود دارد که اگر در ۳۵ سی سی به ارزش ۷۰ سنت ضرب شود ۷۵۰ میلیارد دلار صرفه جویی سوخت حاصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: یکی از دلایل وجود هوای ناسالم در تهران انجام ۱۰۰ میلیارد سفر طی یک سال است که البته ۴۰ درصد آن در کریدورهایی که قابلیت حمل و نقل و ریلی دارد، انجام می‌شود اما فقط ۵ درصد این عدد توسط حمل و نقل ریلی جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به سهم ۳۰ درصدی خودرو در سفرهای حومه به تهران بیان داشت: در صورت انتقال سفرهای حومه‌ای از جاده به روی ریل شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سلامت، محیط زیست و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی خواهیم بود.

محمدزاده خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال اخیر ۲ هزار کیلومتر خط ریلی تحویل شبکه راه آهن کشور شده است که سهم بار هریک از خطوط در پیوست بودجه بالغ بر ۱۲ میلیون تن محاسبه شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن یادآور شد: در صورتی که برای جا به جایی بار در ۷۰۰ کیلومتر ۲.۵ سی سی در نظر گرفته شود سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت از طریق حمل و نقل ریلی حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز متوسط تن کیلومتر بار در حوزه حمل و نقل جاده ای ۱۴۰ تومان و در حوزه ریلی ۸۰ تومان محاسبه می شود اما علت بی توجهی به این مساله نزد صاحبان کالا این است که اندیشه و نظر اقتصاددانان به این موضوع حساس نشده است. به طوری که اگر موفق به انتقال ۳۰ میلیارد تن کیلومتر از جاده به روی ریل شویم ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت حاصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: طبق ماده ۱۲ قانون بودجه سال ۹۷ صرفه جویی حاصل از این گونه اقدامات باید به سرمایه گذار برگردد و آنچه که مهم است قرار گرفتن اراده و تفکرات برای توسعه حمل و نقل ریلی است.

وی تصریح کرد: عدم توجه به توسعه حمل و نقل ریلی، زندگی ما، فرزندان و نسل بعد را دچار آسیب خواهد کرد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: ۷۲ میلیون تن بار در حوزه صادرات و واردات از طریق ریل وجود دارد اما تحقق آن نیازمند همفکری و تلاش دراین زمینه است.

وی افزود: در حوزه ریلی ایران از طریق چند کریدور به چین متصل است که باید از این زیرساخت‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی استفاده شود. همچنین پتانسیل خوبی در مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه بورون، لطف آباد و امیرآباد برای انتقال بار به کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان، عراق و ترانزیت کالا از این مسیرها وجود دارد.

مدیرعامل راه‌آهن با انتقاد از اینکه سهم حمل‌ونقل ریلی امروز در کشور ما ۱۳ درصد در تن‌کیلومتر در بارهای برنامه‌ای است گفت: بارهایی که می‌توانند از جاده به ریل منتقل شوند رقم بسیار بالایی است که فقط در یک حوزه ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولاد داریم که تا ۶ سال آینده قرار است جابه‌جا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ممکن است رقم فوق تا حدود ۲۱۰ میلیون تن باشد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سهم جاده ۱۴۰ میلیون تن و سهم ریل حداکثر ۶۰ میلیون تن از این رقم خواهد بود در حالی که باید همه به ریل منتقل شود وگرنه با دو سونامی کشتار جاده‌ای و مصرف سوخت مواجه می‌شویم.

محمدزاده یادآور شد: در حال حاضر در کشورمان امکان واقعی کردن نرخ سود وجود ندارد گفت: در کشورهایی که نرخ سوخت واقعی است باز هم به دلیل صرفه اقتصادی بالا بار به سمت ریل سوق یافته است بنابراین با حرکت به سمت حمل و نقل ریلی حداقل اجازه دهیم که این سرمایه ملی از بین نرود.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: راه‌‌آهن تلاش کرده است در راستای افزایش انتقال بارهای ریل‌پسند به سمت جاده تعرفه حق دسترسی را از ۵۷ درصد به ۱۹ درصد کاهش دهد.

وی گفت: کاهش نرخ تعرفه حق دسترسی توانست مقدار بار بر روی ریل را ۵۰ درصد افزایش دهد.

محمدزاده با تأکید بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم مبنی بر توسعه ریلی تصریح کرد:  همه ارگان‌های متولی باید در این حوزه با راه‌آهن همکاری کنند.

وی  خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ میزان ۱۳۳ میلیون تن‌ بار از کشور صادر و ۴۰ میلیون تن بار به کشور وارد شد، جمع بارها در صادرات به چین، ترکیه، عراق و افغانستان بود و واردات از ترکیه، چین، عراق و روسیه بود که سهم ریل از این رقم فقط ۱۵ میلیون تن بود.

وی گفت: ما ۱۲۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی را افتتاح کردیم و هزار کیلومتر دیگر تا هفته دولت سال ۹۸ به مرحله افتتاح می‌رسد.

محمدزاده تأکید کرد: برای دستیابی به سهم ۱۳۳ میلیارد تن‌کیلومتر بار ضرورت دارد ۵۵ هزار دستگاه واگن به ناوگان ریلی اضافه شود اما اگر فعلاً یک قدم هم جلو برویم مزیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: 34 میلیارد یورو برای توسعه ریلی نیاز است.