شناسهٔ خبر: 61855 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

شاپور محمدی تصریح کرد

بورس آمادگی تامین مالی پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی را داراست/تأمين ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بورس برای سرمایه گذاری حمل ونقل ریلی

شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه بورس آمادگی تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل ریلی را داراست، گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از این طریق برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی تامین شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش فرصت های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل ونقل ریلی که امروز در حال برگزاری است با اشاره به اینکه زیرساخت های هر کشور یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه آن کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: ریل مهم‌ترین شاخصه توسعه کشورهاست و هر کشوری که به سوی توسعه حرکت می‌کند، حتما در ابتدا زیرساخت‌های ریلی خود را گسترش داده است. در ایران نیز این توسعه از سال‌های قبل آغاز شده و با سرمایه‌گذاری در حال ادامه است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های هر کشور در اقتصاد کلان موثرند افزود: باید فعالیت‌های اقتصادی سودآور باشند، با این حال توسعه زیرساخت‌های حنل و نقل در سودآوری فعالیت‌های اقتصادی موثر خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی در سازمان بورس جهش چشم‌گیری داشته است، ادامه داد: تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال‌های گذشته به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که حجم این بازار را بیش از ۶ برابر کرده.

وی با بیان اینکه تامین سرمایه راه‌آهن از طریق انتشار اوراق بدهی یکی از راه‌های تامین مالی است و از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای این حوزه محسوب می‌شود، افزود: بازار سرمایه آمادگی دارد تا در تامین مالی پروژه‌های ریلی همکاری لازم را مبذول دارد.

رییس سازمان بورس در ادامه تصریح کرد: طبق آمار ما در سال ۹۴، ۹۲ میلیارد تومان، در سال ۹۵، ۵۱ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۱۳۵ میلیارد تومان و در سال ۹۷ تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان اوراق بدهی در بخش تامین مالی حمل‌ونقل ریلی در بازار سرمایه داد و ستد شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی تامین مالی شده، افزود: اگر راه‌آهن جمهری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی بتوانند تضامین خوبی در مقابل خریداران اوراق بهادار ارائه کنند، بازار سرمایه آمادگی دارد که در مقیاس‌های بزرگتر به سرمایه‌گذاری در بخش ریلی کمک کند.