علیاکبر شاهینی، رییس معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت پروژههای راه روستایی در استان گفت: طول شبکه راههای روستای گلستان ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر آن آسفالت است، ۳۰۰ کیلومتر شوسه و ۴۰ کیلومتر راه خاکی است که نیاز به عملیات زیرسازی و آسفالت دارد.
وی افزود: حدود ۷۹ درصد شبکه راههای روستایی ما دارای آسفالت است که از متوسط کشور در زمینه آسفالت بالاتر هستیم و برخورداری جمعیتهای روستایی با توجه به اینکه استان گلستان ۴۸ درصد روستانشین هستند، از راه آسفالته مناسب برخوردار است.
این مدیر استانی اضافه کرد: از یک هزار و ۱۰ روستا در استان، بالغ بر ۹۵۰ روستا از آسفالت برخوردار است. حدود ۵۰ الی ۶۰ روستای باقی مانده کمجمعیت و دورافتاده هستند. همچنین ۹۸ و نیم درصد روستاها از آسفالت برخوردار هستند و روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار بدون آسفالت در استان نداریم. براساس برنامه سوم و چهارم توسعه هدفگذاری شده بود که روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار آسفالت شوند.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت ترافیکی در راههای روستایی استان توضیح داد: محورهای استان گلستان به دلیل جمعیت زیاد روستایی دارای ترافیکی از نوع ترافیکهای شریانی است و همواره ترافیک سنگینی را در محورهای روستایی شاهد هستیم.
شاهینی اضافه کرد: به دلیل به هم پیوستگی روستاها و ترافیک سنگین محورهای روستایی لازم است که برخی راههای روستایی به راه اصلی تبدیل شوند و در این باره هم به تامین اعتبار جدی نیاز داریم.
رییس معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان گفت: مساله دیگر راههای استان بارندگیها و موقعیت خاص جوی منطقه است. و اضح است هر جا بارندگی بیشتر باشد، تخریب جادهها و نفوذ آب به جاده بیشتر است و موجب تخریب سریعتر جادهها میشود.
شاهینی مساله کمبود روکش آسفالت را چالش دیگر استان بیان کرد و توضیح داد: در قانون برنامه ششم مکلف شده که هر سال ۲۰ درصد به آسفالت راه روستایی باید اختصاص یابد که در این باره به تامین منابع و عزم ملی نیاز هست.
وی درباره وضعیت مطالبات پیمانکاران در استان توضیح داد: در سالهای اخیر متاسفانه به پروژههای استانی تخصیص صورت نگرفته است و فقط موضوع تخصیص قیر را داشتیم که قیر فقط برای بخشی از اجرای پروژهها مورد نیاز است.
رییس معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان گفت: با توجه به طلبکاری و دیون پیمانکاران مراحل کار به سختی صورت می گیرد. از سال ۹۳ تا کنون برای راههای روستایی استان دیون داریم و از محل خزانه و اعتبارات ملی به راه روستایی اعتبار مناسبی تخصیص داده نشده است و اجرایی شدن پروژههای جدید با این حجم از دیون مشکل است./