شناسهٔ خبر: 62019 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت

توسعه حمل‌ونقل ریلی و قطارهای حومه‌ای در اولویت بودجه سال آینده قرار دارد/ مشوق‌های دولت برای سرمایه گذاران بخش مسافری و باری حوزه ریلی/ قابلیت صرفه جویی ۷۵۰ میلیون دلاری سوخت با انتقال بار به ریل

گزارش آخر هفته  راه‌آهن محیط مناسب سرمایه‌گذاری است، ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق بانك‌ها به حمل ونقل ریلی تزریق می‌شود، امضاي تفاهمنامه‌ تأمین سرمایه مالی پروژه‌های صنعت حمل و نقل ریلی از طریق بازار سرمایه، تأکید بر تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران و بورس آمادگی تامین مالی پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی را داراست، سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسای مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

توسعه حمل‌ونقل ریلی و قطارهای حومه‌ای در اولویت بودجه سال آینده قرار دارد

وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری شهرستان گرمسار با بیان اینکه «توسعه حمل‌ونقل ریلی و قطارهای حومه‌ای در اولیت بودجه سال آینده دولت قرار دارد» گفت: با تامین اعتبارات لازم برخی مشکلات مربوط به توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای در شهرستان گرمسار برطرف خواهد.

وی تصریح کرد: از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای داشته باشند حمایت خواهیم کرد.

مشوق‌های دولت برای سرمایه گذاران بخش مسافری و باری حوزه ریلی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت مشوق ها و تسهیلاتی را برای شرکت های سرمایه گذاری که در صنعت حمل و نقل ریلی و در بخش جابه جایی مسافر و حمل بار فعالیت دارند، در نظر خواهد گرفت.

نوبخت تصریح کرد: بعد از اینکه دولت زیرساخت های لازم برای صنعت حمل و نقل ریلی را آماده کرد، شرکت های مسافری و باری برای استفاده از این زیرساخت ها نیازمند واگن و قطار هستند که سرمایه مضاعفی را می طلبد.

قابلیت صرفه جویی ۷۵۰ میلیون دلاری سوخت با انتقال بار به ریل

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان این که انتقال یک تن کیلومتر بار از جاده به ریل ۳۵ سی سی صرفه جویی سوخت به همراه دارد، گفت: امروز ظرفیت انتقال ۳۰ میلیارد تن- کیلومتر از جاده به روی ریل وجود دارد که اگر در ۳۵ سی سی به ارزش ۷۰ سنت ضرب شود ۷۵۰ میلیارد دلار صرفه جویی سوخت حاصل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۴ میلیارد یورو برای توسعه ریلی نیاز است.

راه‌آهن محیط مناسب سرمایه‌گذاری است

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه توسعه ریلی با همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امکان‌پذیر است؛ گفت: از همه شرکای فعلی راه‌آهن و شرکایی که تابه‌حال به راه‌آهن نپیوستند دعوت می‌کنیم دست در دست یکدیگر داده تا برای توسعه و آبادانی کشور، به توسعه راه‌آهن بپردازیم.

وی همچنین به توافقات صورت گرفته میان شرکت راه‌آهن و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها و بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تا ۷.۵ میلیارد دلار مابه‌التفاوت این بخش از سرمایه‌گذاری‌هایی را که توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، پوشش می‌دهد.

۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق بانك‌ها به حمل ونقل ریلی تزریق می‌شود

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل ننقل ریلی با اشاره به اینكه راه‌آهن در تلاش است تا یك اكوسیستم برای سرمایه ‌گذاری حمل ونقل ریلی اظهار كرد: با استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ با سازمان برنامه توافق شده است تا ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق بانك‌ها به حمل ونقل ریلی اختصاص یابد.

بیرانوند چالش اصلی برنامه‌های توسعه‌ای را سرمایه‌گذاری و تامین مالی عنوان كرد و افزود: تحقق اهداف بالادستی نیازمند تامین مالی  و برنامه‌های عملیاتی كه این برنامه‌ها در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری تدوین شده است و امروز در این همایش ۷ سرفصل و ۲۸ عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی خواهند شد.

امضاي تفاهمنامه‌ تأمین سرمایه مالی پروژه‌های صنعت حمل و نقل ریلی از طریق بازار سرمایه

تفاهمنامه همکاری میان شرکت راه‌آهن و سازمان بورس و یک تفاهم‌نامه سه جانبه بین شرکت راه‌آهن، استانداری سیستان و بلوچستان و اتاق بازرگانی زاهدان در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی حوزه حمل و نقل ریلی امضا شد.

 در همایش فرصت های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی حمل و نقل در حوزه ریلی که امروز در سالن همایش های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد ۲ تفاهمنامه به امضا رسید.

تأکید بر تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران

سعید محمد زاده معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه‌آهن و جمعی از مدیران، به مدت ۳ ساعت پیرامون طرح‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی با عباس رضایی استاندار اصفهان به بحث و گفت‌وگو نشستند و بر تسریع در تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران تأکید کردند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن به دوخطه کردن راه‌آهن بافق- یزد- اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه باوجود پیشرفت فیزیکی بالا، حدود یک سال و نیم است که متوقف‌شده است که البته انجام و تکمیل آن تأثیرات بسیار زیاد اقتصادی برای استان‌های مسیر خواهد داشت

بورس آمادگی تامین مالی پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی را داراست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه بورس آمادگی تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل ریلی را داراست، گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از این طریق برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی تامین شده است.

محمدی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی در سازمان بورس جهش چشم‌گیری داشته است، ادامه داد: تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال‌های گذشته به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که حجم این بازار را بیش از ۶ برابر کرده.