شناسهٔ خبر: 62060 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری خبر داد

افزایش وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان تا ۱۱۰ میلیون تومان / اختیار توزیع منابع بازآفرینی به استانداران واگذار شد

جلسه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: در جلسه ای با کمیسیون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزیر راه و شهرسازی، توافق شد برای انبوه سازان و سازندگان حرفه ای ۷۰ میلیون تومان وام بدون سپرده گذاری با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن برای انبوه سازان به ۱۱۰ میلیون تومان بالغ می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری، نشست بررسی اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در استان هرمزگان با حضور هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، فریدون همتی، استاندار هرمزگان، غلامحسین شیری، مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان، عباس امینی زاده، شهردار بندرعباس در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

در این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: پیشرفت برنامه های بازآفرینی در استان هرمزگان بسیار خوب و حتی سریعتر از انتظار است و این مساله موجب ایجاد مسئولیت برای داشتن نگاه متفاوت دولت به این استان می شود.

وی تاکید کرد: پیرو بازدید از استان ها و جلساتی که با کانون انبوه سازان، توسعه گران و سازندگان حرفه ای و تسهیلگران کشور برگزار شد متوجه کسری ۴ هزار میلیارد تومانی در بودجه برنامه بازآفرینی شهری شدیم.

عشایری اظهارکرد: با تاکید و توجه مقام معظم رهبری بر موضوع و مساعدت سران سه قوه در نهایت اجازه دریافت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی داده و ماه گذشته مقدمات دریافت این مبلغ فراهم شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه از ماه گذشته دریافت این منابع به صورت روزانه پیگیری می شود، گفت: جلساتی با مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برگزار و شماره حساب شرکت نیز داده شد تا این مبلغ واریز شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: ارائه وام ۴۰ میلیون تومانی بدون سپرده گذاری برای دوره ساخت ۲ ساله با سود ۹ درصد نیز در دستور کار قرار گرفته و در این راستا ۶۰ میلیارد تومان به استان هرمزگان تخصیص داده شده است. بانک نیز ۶۰ میلیارد تومان دیگر تسهیلات اضافه خواهد کرد و در نهایت ۱۲۰ میلیارد تومان در اختیار استان هرمزگان برای پرداخت به ۳ هزار واحد مسکونی قرار داده می شود.   

عشایری بیان کرد: طی جلسه ای با کمیسیون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزیر راه و شهرسازی، توافق شد برای انبوه سازان و سازندگان حرفه ای ۷۰ میلیون تومان وام بدون سپرده گذاری با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن برای انبوه سازان به ۱۱۰ میلیون تومان بالغ می شود.

وی با بیان اینکه از هفته آینده فرآیند اعطای وام آغاز می شود، اظهار کرد: به تدریج صدور پروانه ها آغاز و بلافاصله افراد به بانک معرفی می شوند و قراردادها منعقد و از ماه آینده رسما پرداخت این وام ها آغاز می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وامی با مبلغ ۶۰ میلیون تومان نیز بعد از ساخت در اختیار خریداران قرار می گیرد، بیان کرد: با همکاری بانک این امکان ایجاد شده است تا اطلاعات افرادی که در صندوق یکم سپرده گذاری کردند در اختیار توسعه گران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وام خرید ۶درصد سود به میزان ۶۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله مشمول سپرده گذاران صندوق مسکن یکم می شود، گفت: در حال حاضر در حدود  ۵۷۰ هزار نفر در کشور در این صندوق سرمایه گذاری کردند که ۱۲ هزار و ۱۵۰ نفر از استان هرمزگان بوده اند. 

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی

عشایری اظهار کرد: توسعه گران و افرادی که در صندوق یکم سرمایه گذاری کرده اند می توانند با ارتباطی که بانک با دادن اطلاعات بین آنها برقرار می کند اقدام به عقد قرارداد کنند تا از تسهیلات۶۰ میلیون تومانی استفاده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه و معابر در قالب برنامه اقدام مشترک در استان ها قابل انجام است، تصریح کرد: تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای استان هرمزگان در این راستا ابلاغ شده است و مسولان استان می توانند با کمک سایر دستگاه ها و نهادها اقدامات مناسبی را در سطح استان انجام دهند.

عشایری اظهار کرد: از حدود ۱۵ روز پیش اختیار توزیع منابع به استانداران واگذار شده است تا براساس جمعیت، مساحت و تقسیم بندی های انجام شده توزیع منابع را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه سهم استان هرمزگان از منابع برنامه بازآفرینی شهری حدود ۷۸۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: برنامه بازآفرینی شهری با مشارکت همه جانبه پیش خواهد رفت. 

وی با اشاره به آیین نامه اجرایی ماده ۴۳ آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون عرضه وتولید مسکن اظهار کرد: بر اساس این قانون به محض اینکه زمینی از اراضی دولتی شناسایی و اعلام شد  که باید در اختیار برنامه بازآفرینی قرار بگیرد، حداکثر ظرف دو ماه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدون اخذ وجه ملزم به انتقال سند به نام شرکت بازآفرینی شهری ایران است.

عشایری بر لزوم همکاری استانداران و استفاده از اختیارات قانونی در خصوص به کارگیری اراضی دولتی در برنامه بازآفرینی شهری تاکید کرد و گفت: از استانداران توقع می رود در این زمینه همکاری های لازم را انجام دهند.

استاندار: با قدرت قانونی خود زمین های دولتی را تصرف و به بازآفرینی اختصاص می دهیم

در ادامه این نشست فریدون همتی، استاندار هرمزگان در این نشست اظهارکرد: هماهنگی سرمایه بزرگی برای برنامه ملی بازآفرینی است و اگر هماهنگی بین بخشی وجود نداشته باشد این برنامه نمی تواند به موفقیت برسد.

وی با اشاره به هماهنگی گروه های محلی و دفاتر تسهیلگری با برنامه ملی بازآفرینی اظهارکرد: ضرورت دارد که این همکاری ها و هم افزایی ها به منظور پیش برد سریعتر کار اتفاق بیافتد.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: مراحل ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی در هرمزگان به پایان رسیده و در صورت حضور وزیر راه و شهرسازی احتمالا طی هفته آینده افتتاح خواهد شد..  

وی با اشاره به حمایت از افرادی که در برنامه بازآفرینی خانه هایشان گرفته می شود، گفت: به این افراد در قبال خانه ها زمین، پول و پروانه مجانی برای ساخت مسکن داده می شود.

همتی با اشاره به اینکه بر اساس نقشه تفضیلی استان هرمزگان ۱۵ محله در بندرعباس فرسوده و ناکارآمد هستند، افزود: برنامه من این است که این ۱۵ محله تا ۱۴۰۰ با مدل هایی که مدنظر داریم مورد بازآفرینی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه استانداری هرمزگان به دنبال شناسایی زمین های بایر و بلااستفاده در اختیار سازمان ها و دستگاه های دولتی است، تاکید کرد: با استفاده از قدرت قانونی خود زمین های دولتی استان را تصرف و در اختیار برنامه بازآفرینی قرار می دهیم.   

همتی با بیان اینکه استانداری هرمزگان با جدیت تمام پیگیر اجرای برنامه بازآفرینی شهری است، گفت: در مقابل توقع داریم مسئولان و متولیان بازآفرینی شهری در کشور نگاه ویژه و متفاوتی در تخصیص منابع به این استان داشته باشند.

ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی در استان هرمزگان

همچنین غلام حسین شیری، مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در ادامه این نشست، اظهارکرد: تمام مدیران شهری در این استان با جدیت تمام برنامه بازآفرینی را دنبال می کنند و این مساله موجب پیشرفت هر چه سریعتر این برنامه است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت های شهرداری، اداره برق، آب و فاضلاب در این استان بیان کرد: فقط پرداخت اعتبار مطرح نیست و در همه حوزه ها باید هماهنگی های جدی ای اتفاق بیافتد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان با اشاره به بازآفرینی موفقیت آمیز محله چاهستانی های هرمزگان، گفت: در حال حاضر بازآفرینی محله توحید نیز در دستور کار قرار گرفته است.  

وی با بیان اینکه هرمزگان برای موفقیت و ادامه راه در برنامه بازآفرینی شهری نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد، تاکید کرد: ساخت ۳ هزار واحد مسکونی در استان کار بسیار دشوار و بزرگی است اما با حمایت دولت این پروژه را پیش خواهیم برد.

به ۱۷ میلیاردی برای برنامه بازآفرینی نیاز داریم

در پایان نشست، عباس امینی زاده شهردار بندر عباس با اشاره به آمار بالای قشرآسیب پذیر در کشور اظهارکرد: بدون تهیه خانه های استیجاری و ارزان قیمت، مشکل مردم حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بندر عباس ۴۳ درصد بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی دارد، افزود: بالا بودن حجم سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده امکان پیشرفت و توسعه را از بین می برد.  

امینی زاده بیان کرد: در ۴ سال گذشته ۲۶ خیابان در محلات استان ایجاد شده است، در صورتی که بخواهیم زمان انجام این اقدامات را کاهش دهیم نیاز به هزینه بیشتری است.

وی تاکید کرد: شهرداری بندرعباس با تکیه بر توانمندی ها خود آمادگی لازم را در خصوص پیش برد برنامه ملی بازآفرینی شهری دارد و در حال حاضر ۴۰ درصد از بودجه عمرانی را برای انجام پروژه در بافت های فرسوده در طول ۴ سال به کار به کار گرفته است.

وی در پایان گفت: برای افزایش سرعت فعالیت ها و پیشبرد برنامه های بازآفرینی شهری در بندعباس نیاز به حدود ۱۷میلیارد تومان بودجه داریم که امیدواریم در این زمینه حمایت های لازم از سوی دولت انجام شود./