شناسهٔ خبر: 62089 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

صنعت هوایی نیاز به حمایت ویژه دارد/ سازمان هواپیمایی کشوری اکنون در جایگاه درست خود قرار گرفته است

رحمت اله مه‌ آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صنعت هوایی را یک صنعت خاص، متمایز و مبتنی بر فناوری دانست و گفت: این صنعت چه در ساختار و چه از منظر حمایت نیاز به یک نگاه ویژه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌اله مه‌آبادی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که در ارتباط با روز جهانی هواپیمایی کشوری سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت حضور پیشکسوتان در صنعت هوانوردی گفت: صنعت هوانوردی صنعتی خاص و متکی بر تجربه و آموزش حین خدمت است. بنابراین هیچ موقع صنعت نیاز خود به پیشکسوتان را از دست نخواهد داد.

مه‌آبادی صنعت هوانوردی را خاص، متمایز و مبتنی بر فناوری توصیف کرد و افزود: چندین مفهوم وجود دارد که به اقتصاد صنعت هوانوردی معنی می‌بخشد. صرفه مقیاس و صرفه سرعت از این جمله هستند. بدون این دو صنعت هوانوردی امکان پذیر نخواهد بود. توسعه در هر صورت اتفاق می‌افتد و حتما کشور ما نیز به توسعه خواهد رسید. اما زمان رسیدن به توسعه بسیار مهم است. این صنعت در سرعت توسعه نقش ویژه‌ای دارد.

وی افزود: برای مثال لار با ورود صنعت هوانوردی به شدت توسعه یافته است. لار بیمارستان، دانشگاه و امکان تردد خارجی نداشت. اما در حال حاضر بسیار پیشرفت کرده است. لار پیش از ورود صنعت هوانوردی، با اکنون قابل مقایسه نیست.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها اینترنت فیزیکی را مفهوم دیگری دانست که توصیف‌گر صنعت هوانوردی است و گفت: پیوندها در شبکه هوانوردی، مشابه اینترنت است. شبکه حمل و نقل هوایی ابزاری برای توسعه قدرت کشورها است و در حال حاضر بیشترین بهره را در این زمینه کشور ترکیه برده است. چنین صنعتی نگاه خاصی را چه در ساختار و چه از منظر حمایت نیاز دارد.

مه‌آبادی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را یکی از بزرگترین اتفاقاتی دانست که پس از انقلاب در ایران رخ داده است و گفت: صنعت هوایی دو دیسیپلینه است، یعنی هم قوانین بین المللی و هم قوانین داخلی بر آن حاکم است. خوشبختانه مجلس این موضوع را به خوبی درک کرده و در قانون گذاری کمال همراهی را دارد.

وی مواد ۱۶۱ و ۱۶۶ قانون برنامه پنجم که طبق آن فرودگاه حضرت امام تبدیل به شرکت شد را از جمله قوانین مترقی توصیف کرد و افزود: تمام این قوانین در یک مجموعه غیر دولتی، یعنی انجمن علمی حمل و نقل هوایی تدوین شده است.

مه آبادی در ادامه با تجلیل از سازمان هواپیمایی کشوری گفت: باید برای تقویت سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کنیم. یک سازمان قوی، یک صنعت قوی را موجب می شود.

وی ادامه داد: پیش از این گاهی سازمان در نقش رقیب صنعت هوانوردی ظاهر می‌شد. اگر سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر نیز مانند اکنون در جایگاه درست خود قرار می‌گرفت، «هما» بسیار سریع‌تر جایگاه پیشین خود را باز می‌یافت و رشد می‌کرد.

نظر شما