شناسهٔ خبر: 62101 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی مطرح کرد؛

هم‌راستایی طرح‌های جامع حمل و نقل با طرح‌های توسعه شهری به توسعه متوازن می‌انجامد/ تکلیف مدیران استانی برای گزارش‌دهی از روند اجرای طرح‌های جامع حمل ونقل و طرح‌های جامع شهری

محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تحقق سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در سراسر کشور، در جمع مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور گفت: انتظار می‌رود اولین نتیجه این کارگاه ارایه گزارشی جامع از سوی مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور از روند طرح‌های جامع حمل و نقل و طرح جامع توسعه و عمران از شهرهای خود باشد و روند هم‌راستایی و یا تقابل این دو طرح مهم را با هم مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی صبح امروز (یکشنبه) ۱۸ آذرماه در همایش تشریح ابعاد سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی سیاست بسیار مهمی است که توجه به آن برای تمامی مدیران مرتبط استانی ضروری است.

معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: هم‌راستایی طرح‌های توسعه و عمران شهری (طرح‌های جامع) با طرح‌های حمل و نقلی مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و هدف از این هم‌راستایی ایجاد توسعه متوازن در تمامی شهرهاست.

ایزدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مغایرت‌های اساسی که موضوع بسیاری از بررسی‌هایی است که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری راجع به آن بحث می‌شود به دلیل عدم هم‌راستایی طرح های توسعه شهری با طرح‌های حمل و نقل بوده است.

وی با اشاره به مغایرت‌هایی که هم‌اکنون در شهرهایی همچون قزوین، همدان و بندرعباس و بسیاری از شهرهای دیگر در موضوع شهرسازی و حمل و نقل وجود دارد، گفت: هم‌راستایی سیاستگزاری در حوزه حمل و نقل با سیاست‌های توسعه شهری بسیار مهم است ولی متاسفانه هم اکنون این دو برنامه و سیاست کلان که باید هم‌راستا با هم باشند در تقابل با یکدیگر قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا اولین نتیجه این کارگاه ارایه گزارشی جامع از سوی مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور از روند طرح‌های جامع حمل و نقل و طرح جامع توسعه و عمران از شهرهای خود باشد و روند هم‌راستایی و یا تقابل این دو طرح مهم با هم مورد بررسی قرار گیرد.

ایزدی خاطرنشان کرد: در اولین گام باید انطباق این دو سیاست (طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع شهری) مورد بررسی قرار گیرد و در گام دوم باید بتوانیم با ورود به اجزای این سیاست، نحوه اجرایی و عملیاتی شدن طرح ها را مورد واکاوی قرار دهیم.

وی گفت: به هیچ عنوان مخالف نظام مهندسی برای تسهیل عبور و مرور نیستیم اما باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که امروزه عبور و مرور جزیی از اجزایی است که می‌خواهد کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهد نه اینکه مساله یا مسائلی را به شهرهای ما اضافه کند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: از سال ۶۹ این ایده که انسان باید محور هرگونه توسعه ای قرار بگیرد مطرح شد و در ابتدای شروع دولت یازدهم این سیاست مورد وفاق اکثریت تصمیم گیران برای هم‌پیوندی جریان راه با جریان شهرسازی بود.

ایزدی ادامه داد: در لایه های بعدی، سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی دنبال شد و بعد از آن نیز توسعه حمل و نقل ریل پایه جزو عناصر و اجرایی بودند که برای تحقق آنها برنامه ها و سیاست هایی تدوین شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سال ۹۴ اولین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در موضوع حمل و نقل همگانی تحت عنوان توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی طرح و تصویب شد. همچنین، سال گذشته اولین نسخه راهنمای این سیاست به همت همکاران ما در معاونت حمل و نقل و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آماده و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تصویب ارایه شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نسخه راهنمای سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی آخرین مراحل ویرایش خود را طی می کند، اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر این سند در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب برسد.

وی در ادامه به بیان درخواست های خود از مدیران معماری و شهرسازی پرداخت و گفت: مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور نسبت به سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل حساسیت نشان دهند و این منطق صحیح را به به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می‌انجامد در دستور کار خود قرار دهند.

ایزدی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم این کارگاه آموزشی به بهبود سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بینجامد.