شناسهٔ خبر: 62118 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

دعوت از دانشگاه‌های کشور برای مشارکت در صنعت هوانوردی/ دانشکده صنعت هواپیمایی پابرجا خواهد بود/ ضرورت اصلاح ساختارهای دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری

عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن دعوت از دانشگاه‌های کشور برای مشارکت در صنعت هوانوردی گفت: دانشکده صنعت هواپیمایی کشور پابرجا خواهد بود، اما ساختارهای این دانشکده باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی که در مراسم گرامیداشت روز دانشجو، روز جهانی هواپیمایی کشوری و هفتادمین سالگرد تاسیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در این دانشکده سخن می‌گفت، ضمن تبریک این مناسبت‌ها گفت: شاید مهم‌ترین اقدام برای ارزش گذاری دانشجو و گرامیداشت روز او تحلیل مسائل دانشجویی باشد. امروز به برکت فداکاری‌هایی که دانشجویان در سال‌های پیش کرده‌اند، در دانشگاه‌های ما بیش ۵ میلیون دانشجو حضور دارند. نطفه این اتفاق در ۱۶ آذر سال ۳۲ بسته شد. اکنون ما ۲۵ برابر اوایل انقلاب، دانشجو داریم. میلیون‌ها نفر نیز از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف فارغ‌التحصیل شدند، در کشور مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: اگر امروز به اقتدار جمهوری اسلامی ایران می‌بالیم، به برکت همین دانشگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بوده است، وگرنه ما نیز مانند عربستان بودیم. ترامپ خطاب به عربستان گفت اگر آمریکا به این کشور کمک نکند، حکومت این کشور ظرف ۱۰ روز سقوط خواهد کرد، حرفی که چندان بی‎ربط نیز نیست.

عابدزاده با اشاره به اینکه ۴۰ سال است آمریکا با ایران سر جنگ دارد، گفت: اما این کشور نتوانسته به ما بگوید از بین می‌رویم. ما در عمل ثابت کردیم که استواریم، منزلت امروز ما متکی بر دانش و دانشگاه‌ها است. همه امکانات ما در بخش هواپیمایی، در سال‌های دور همین دانشکده بوده است. ما متکی به همین دانشکده کار مقابله با تحریم و استکبار را آغاز کردیم. فارغ‌التحصیلان این دانشکده در سال‌های اول انقلاب بنای توسعه صنعت هوایی کشور را گذاشتند. هرچه امروز داریم از این فارغ التحصیلان داریم.

وی افزود: در سال‌های اول انقلاب، کار توسعه صنعت هوایی را با سختی و حداقل امکانات آغاز کردیم. این متخصصان کمبودها را جبران کردند و کم کم دانشگاه‌های دیگر نیز به حرکت درآمدند، به طوریکه امروز در شرایطی ویژه قرار داریم.

دستیابی کشور به اطلاعات طراحی هواپیما با کمترین هزینه

معاون وزیر راه و شهرسازی به اشاره به اینکه امروز کشور صاحب اتاق و اطلاعات طراحی است، گفت: موشک‌ها و پهپادهایی که اکنون ساخته می‌شود نتیجه زحمات همین دانشجویان و همین دانشگاه است. امروز ما دیگر بالگرد و پهپاد را کپی نمی‌کنیم، محاسبه، طراحی و تولید می‌کنیم.

عابدزاده به پروژه‌های طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری در کشور اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری به هواپیمای مسافربری تولید داخل انتقاد می‌کنند، اما نتیجه ساخت این هواپیما دسترسی به اطلاعات طراحی بود. کشور با حداقل هزینه به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد، در حالی که کشورهایی مانند اسپانیا و اندونزی با میلیاردها دلار خرج نتوانستند به این اطلاعات دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: اما ما این کار را با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار انجام دادیم. مهندس اسلامی که امروز وزیر راه و شهرسازی است، این پروژه را دنبال کرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اذعان به اینکه صنعت هواپیمایی و هوانوردی کشور نقاط ضعف بسیاری دارد، گفت: مردم از تاخیر هواپیماها ناراضی هستند، هواپیما برای برقراری پرواز به بسیاری از شهرها نداریم و در آموزش نیز مشکلاتی وجود دارد.

عابدزاده با اشاره به اینکه این صنعت نوک پیکان تکنولوژی هوافضا است، ادامه داد: شتاب تکنولوژی از شتاب تغییر و تحولی که ما می‌توانیم ایجاد کنیم بالاتر است. کشورهایی که مشکلات ما را ندارند، در بهره‌برداری از این تکنولوژی به زمان نیاز دارند.  هنگامی که ساختارهای کنترل فضای یک کشور عوض می‌شود، آن کشور برای خود برنامه ۱۰ ساله تعریف می‌کند تا با فضای جدید تطبیق پیدا کند. ما تحت تحریم نیز قرار داریم. کار بسیار سختی است که خود را به شتاب تکنولوژی برسانیم.

وی افزود: امروز حتی حداقل امکانات را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، حتی سیستم رزرویشن را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. این سرعت ما را دچار مشکل کرده است، اما ما باید برای غلبه بر این مشکلات برنامه‌ریزی کنیم.

تجلیل از اصلاح ساختار اقتصاد هوانوردی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه سخنان خود به اصلاح ساختار اقتصاد هوانوردی کشور اشاره کرد و گفت: بزرگترین تحولی که در صنعت هوانوردی تجاری در ۴۰ سال اخیر اتفاق افتاد، خرید هواپیمای نو نبود، تغییر ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی بود. ناکارآمدی این ساختار که تکلیفی بود، بیش از ۳۵ سال این کشور را رنج داد.

وی ادامه داد: وقتی صرفه وجود ندارد، وضعیت شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها مطلوب نیست. ما نیاز به زیرساخت اقتصادی صحیح داریم.

عابدزاده با تجلیل از نقش رحمت‌اله مه‌آبادی، مدیرعامل کنونی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در تغییر ساختار اقتصاد هوانوردی کشور گفت: آقای مه‌آبادی مبتکر این اصلاح ساختار اقتصادی در صنعت هوانوردی ایران بود و تلاش ایشان در مقام مسئول کمینه حمل و نقل مجمع تشخیص مصلحت نظام به این تغییر منجر شد.

وی ادامه داد: البته هنوز آثار این آزادسازی مشخص نشده است و این اتفاق زمان می‌برد. ما با ساختار اقتصادی مریض مواجه هستیم، نرخ ارز در کشور در مدت کوتاهی ۲.۵ برابر شده است. با تحریم نیز روبرو هستیم. اما به هر حال این قدم برداشته شده و باید از این دستاورد حفاظت کرد.

دعوت از دانشگاه‌ها برای مشارکت در صنعت هوانوردی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تمام تلاش این سازمان بر این است که فعالیت خود را در کلیه حوزه‌ها، اعم از آموزشی، نظارتی، تولید و مقررات به روز کند، گفت: در این صورت راه شفاف و تصمیم‌گیری تسهیل می‌شود. وقتی اقتصاد و مقررات شفاف باشد، هرکس وظیفه خود را می‌داند. هر مقرراتی که در سازمان تولید می‌شود، روی سایت قرار می‌گیرد تا همگان ببینند و نظرات خود را در مورد آن بیان کنند.

وی ادامه داد: این به روز رسانی شروع شده و تقریبا در حوزه‌های نظارتی و ایمنی به سرانجام رسیده است. در حوزه آموزش نیز این به روز رسانی باید صورت بگیرد. دانشکده صنعت هواپیمایی در دوران دور به روز بود و در خاورمیانه نظیر نداشت. اما امروز دیگر به روز نیست. بنابراین باید با فرآیندها و تفکرات به روزرسانی شود. تحریم نیز در این فرآیند اثرگذار نخواهد بود.

عابدزاده با اشاره به اینکه باید تغییر و تحولاتی در ساختار دانشکده صنعت هواپیمایی ایجاد شود، گفت: در جامعه این بحث وجود دارد که چرا صنعت و دانشگاه با یکدیگر مرتبط نیستند. در تمام صنایع این مشکل وجود دارد. اما این دانشکده که با صنعت عجین شده است، چرا باید از صنعت جدا شود؟ این دانشکده باید به طور همزمان آکادمیک و حرفه‌ای باشد.

وی با اشاره به اینکه آکادمیک بودن این دانشکده همزمان با حرفه‌ای بودن آن یک ضرورت است، افزود: مسیری که انتخاب شده، این مسیر است. مراکز علمی در جهان هم آکادمیک و هم حرفه ای هستند.  این در حالی است که مصوبه شورای عالی اداری این است که تمام دانشگاه‌هایی که وابسته به دولت هستند، باید از حالت آکادمیک خارج شده و به سمت حرفه‌ای‌گری بروند. پس ما باید نهادهای مختلفی را برای آکادمیک نگه داشتن این دانشکده راضی کنیم. این کار سخت را به سرانجام می‌رسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن دعوت از سایر دانشگاه‌های کشور برای همکاری با صنعت هوانوردی گفت: به عنوان رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کنم که تکمیل و توسعه زنجیره خدمات در صنعت هوانوردی نیاز به خدمات فنی، مهندسی، تداوم پروازی مبنی بر مقررات دارد. بنابراین از هر دانشگاهی که در این زمینه فعالیت کند، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: از تمام دانشگاه ها دعوت می‌کنم که در طراحی و تولید سامانه‌های هوایی، سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی و ... برنامه آموزشی تدوین کنند. دانشگاه‌ها نیز باید از این مساله استقبال کنند.

اصلاح ساختار دانشکده هواپیمایی، در دستور کار

عابدزاده با اشاره به اینکه دانشجویی که از دانشگاه بیرون می‌آید، باید بتواند وارد بازار کار شود، گفت: روز گذشته با یکی از معاونان وزیر محترم علوم جلسه داشتم و پیشنهاد دادم فارغ‌التحصیلان دانشکده هواپیمایی به جای آنکه پس از خروج از دانشگاه به سربازی رفته و پس از آموزش‌های تکمیلی در بازار کار مشغول شوند، به طور مستقیم و با آموزش‌های به روز، وارد صنعت هوانوردی کشور شوند.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح و به روزرسانی ساختارهای دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری افزود: به عنوان مثال اکنون در حوزه مهمانداری یا دیسپچری، ما با تقاضای بیشماری از مراکز آموزشی برای برقراری دوره‌های آموزشی روبرو هستیم. چرا این دانشکده تمام رشته‌های اساسی که به آن نیاز داریم را آموزش نمی‌دهد؟

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون ما ۱۰۰ عنوان آموزشی را شناسایی کرده‌ایم که می‌تواند در این دانشکده تدریس شود که به عنوان مثال می‌توان به مبحث ایمنی هوانوردی اشاره کرد. این عناوین از سراسر کشور متقاضی خواهد داشت. به عنوان مثال مبحث ایمنی هوانوردی می‌تواند ایمنی در سایر شقوق حمل و نقل را به ارمغان بیاورد و از ایجاد خسارات در سایر شیوه‌های حمل و نقل نیز جلوگیری کند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه این سازمان آماده توسعه دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری است و آن را دنبال می‌کند، گفت: این دانشکده پابرجا خواهد بود، ضمن اینکه حتما باید آکادمیک باشد و حرفه‌ای گری را نیز توسعه دهد. برای حل مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشکده نیز، باید آموزش‌ها به روز شود.

وی ادامه داد: هنوز امکان استفاده مستقیم از فارغ‌التحصیلان این دانشکده در کشور وجود دارد، چراکه توسعه حمل و نقل هوایی در ایران ادامه دارد.

عابدزاده در انتها با اشاره به اینکه در دولت و مجلس گوش شنوا برای صحبت‌های صنعت هوانوردی کشور وجود دارد، گفت: امروز مهندس اسلامی، وزیری است که از همکاران صنعت هوایی بوده است و با مسائل این صنعت آشنا است. ایشان فردی عملگراست و کمک خواهد کرد مشکلات این صنعت حل شود.

 

 

نظر شما