شناسهٔ خبر: 62238 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد:

آمادگی سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی صلاحیت پروازی سوپرجت/ سوپرجت تاییدیه‌های جهانی را دریافت کرده است

سوخو رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیمای سوخو استانداردهای جهانی را رعایت کرده است‌ و از نظر ما، رد نمی‌شود، گفت: در صورت استقبال شرکت‌های ایرانی، سازمان هواپیمای آمادگی ارائه اظهار‌نظر نهایی خود در این‌باره را دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش مبنی بر تمایل شرکت‌های هواپیماساز روسی و به طور مشخص «سوخو» برای حضور در بازار ایران و فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی، اظهار داشت: شرکت «سوخو» مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمای کشور روسیه گرفته است، این هواپیما ‌که محصول مشترک روسیه و برخی کشورهای اروپایی است، ‌امروز ساخته شده و در حال پرواز است.

وی بیان کرد: ‌چنانچه شرکت‌های هواپیمای ایرانی مایل باشند از این هواپیما استفاده کنند و فروشنده هم مایل باشد، این هواپیما را به ایران بفروشد، سازمان هواپیمای کشوری ایران آمادگی این را دارد که اظهار‌ نظر نهایی خود را در مورد این هواپیما ارائه کند؛ اما به هر حال این هواپیما استانداردهای جهانی را رعایت کرده و در حال پرواز است‌، یعنی موردی ندارد که بخواهیم استفاده از آن را رد کنیم.

به گزارش فارس، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره طرح موضوعی با عنوان تناسب هواپیمای مسافری سوخو با شرایط آب و هوایی ایران توضیح داد: این موضوع یعنی تناسب هر هواپیما با منطقه، آب و هوا و جغرافیای هر کشور، موضوع‌ جدیدی نیست، بالاخره کشور ما کشوری است که دارای دریا‌، کوهستان‌، کویر‌ و دشت است، بسیاری از فرودگاه‌های ما، هم‌سطح دریا هستند، بسیاری از فرودگاه‌ها از سطح دریا بالاتر هستند، بنابراین مطلق صحبت کردن درباره اینکه هواپیمایی مناسب آب و هوای ایران و جغرافیای این کشور هست یا خیر، علمی نیست.

عابدزاده ادامه داد:‌ امکان دارد، هواپیمایی در یک سطح جغرافیایی خوب عمل کند و به راحتی پرواز داشته باشد، اما در منطقه‌ای دیگر از این کشور، برای پرواز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود که با رعایت آن محدودیت‌ها، پرواز می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: وقتی هواپیماهایی ساخته می‌شود، قدرت موتور روی آن هواپیما قابل تنظیم است، این هواپیما باید بتواند با توجه به وضعیت و شرایط آن کشور که می‌خواهد آنجا پرواز کند، تنظیم شود، ‌‌موتور با قدرت‌های مختلف روی‌ هواپیما نصب می‌شود‌، ضمن آنکه برای انتخاب هواپیمای هر خط هوایی، هواپیمایی انتخاب می‌شود که متناسب با شرایط مسیر و فرودگاه باشد.

وی اضافه کرد: قطعاً هواپیمایی که در اروپا پرواز می‌کند به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه، قدرت موتور کمتر‌ی لازم دارد و سوخت کمتری هم مصرف می‌کند و این به دلیل شرایط جغرافیای خاص منطقه است، حال اگر می‌خواهیم از آن موتور قدرت بیشتری بگیریم، سوخت بیشتری مصرف می‌کند، اما می‌تواند در مسیری دیگر تردد ‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما عده‌ای از این موضوع «آب و هوا و جغرافیا» سوءاستفاده و آن را مطرح می‌کنند تا بخشی از قسمت‌های کشور در مورد پرواز را زیر سؤال ببرند، در حالی که این گونه نیست.

وی افزود:‌ هواپیماهایی نظیر ATR، بوئینگ یا ایرباس در سراسر دنیا پرواز می‌کنند، ATR در تایلند پرواز می‌کند در آمریکا هم پرواز می‌کند، بنابراین این به اپراتور مربوط است که چگونه از آن هواپیما استفاده کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پیش از انقلاب بود که 4 فروند هواپیما برای ایران خریداری شده بود که این شرایط را داشت، اینها در حوزه جنوبی کشور و حوزه مناطق نفتی پرواز می‌کردند اما ما وقتی که می‌خواستیم از این هواپیماها برای مسیر تهران-مشهد استفاده کنیم، با سطح محدودیت بالایی پرواز می‌کردند‌.

 

نظر شما