شناسهٔ خبر: 62253 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۱ آذر می‌خوانید

ATR های هما در آسمان دیگر کشورها

روزنامه در هفته گذشته یک فروند هواپیمای ATR هما فرودگاه امام خمینی (ره) ترک و به این ترتیب پروازهای خارجی برنامه‌ای و منظم این تایپ رسما آغاز شد. همین خبر و اعلام رسمی آن توسط خانم شرفبافی باعث شد تا روزنامه‌های امروز به این سوژه مهم بپردازند؛  به صورتی که روزنامه "جهان صنعت" با برگزیدن تیتر" ATR به کمک پروازهای خارجی می‌آید" این اتفاق را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را می‌خوانید:

قانون

سرابي به نام "حق مسكن"

شايد استفاده از واژه «كالاي لوكس» براي «مسكن» كه در قوانين كشور و همچنين قوانين بين‌المللي به عنوان يكي از حقوق اوليه براي افراد مطرح شده است، كمي عجيب و دور از ذهن به نظر برسد، اما در سال‌هاي اخير و با توجه به تورم و گراني‌ كالاها و خدمات در كشورمان بسياري ازملزومات ضروري زندگي از جمله مسكن، به دليل اينكه بسياري از شهروندان قدرت خريد آن را ندارند به عنوان «كالايي لوكس» و دست‌نيافتني شناخته مي‌شوند. به عبارت ديگر، با وجود تاكيد قوانين بر تامين مسكن براي شهروندان اما سال‌هاست داشتن سرپناه نه تنها به عنوان يك حق براي افراد جامعه بلكه به عنوان معضلي لاينحل مطرح بوده و بسياري از افراد به دلايل گوناگون از جمله گران بودن و عدم توانايي براي خريد از آن محروم هستند . به خصوص در شرايط فعلي و پس از مشكلات اقتصادي فراوان كشور و بالا رفتن چندبرابري هر متر مربع قيمت مسكن، ديگر شهروندان توان خريد سرپناهي براي خود خانواده‌شان را ندارند. اين درحالي است كه علاوه بر مشکل تامین و عرضه مسکن، قیمت اجاره‌بهای مسکن نیز به‌صورت نجومی در حال افزایش است. كه البته این‌ها تنها بخشی از مشکلات حوزه مسکن کشور است که در کنار عدم تعیین‌تکلیف مالیاتی ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی نيز گواه این واقعیات هستند که دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن ندارد.

قيمت بالاي خريد و اجاره مسكن و بازاري كه توسط دلالان و سودجويان اداره مي‌شود، سبب شده تا افراد عطاي خريد خانه را به لقايش بخشيده و به اجبار در منازل استيجاري زندگي كنند كه از طرفي نيز بالا بودن ميزان اجاره‌بها و عدم همخواني آن با درآمدشان به فقيرتر شدن افراد منجر شده است. با اين وجود دولت نه تنها اقدامي در جهت كاهش اين قيمت‌هاي كاذب نداشته بلكه به نظر مي‌رسد بازار مسكن بدون متولي و بدون نظارت دولت و مسئولان رها شده وهيچ‌ نظارتي نيز بر آن وجود ندارد.

جهان صنعت

سیاستگذاری تازه در مدیریت ناوگان هوایی کشور پس از تحریم‌ها؛

ATR به کمک پروازهای خارجی می آید

ATR۷۲ که یک هواپیمای دوموتوره کوتاه‌برد منطقه‌ای است، ابتدا برای پوشش مسیرهای داخلی کشور که به دلیل کمبود ناوگان فراموش شده بود خریداری شد اما حالا محدودیت در توسعه ناوگان پس از تحریم‌ها باعث شده ایران‌ایر در مورد این هواپیما به تصمیمات تازه‌ای برسد.به تازگی علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفته است که وضعیت شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها مطلوب نیست و نیاز به زیرساخت اقتصادی صحیح داریم. در شرایطی که روند امیدوارکننده توسعه ناوگان هوایی کشور پس از بازگشت تحریم‌ها به یکباره از بین رفت ایران‌ایر در مدیریت پروازهای خارجی خود با مشکلات تازه‌ای مواجه شده است؛ مشکلاتی که هزینه مدیریت ناوگان را برای این ایرلاین ملی افزایش می‌دهد.

هرچند بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوایی ایران باعث شده شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» فعلا برنامه توسعه خود و افزایش تعداد هواپیماهایش را متوقف کند، اما آنچه در سال‌های اجرای بر‌جام اتفاق افتاد، شرایطی به وجود آورده که می‌تواند برای کوتاه‌مدت بخشی از نیازهای هوایی ایران را پاسخ دهد. با اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران‌ایر به عنوان ایر‌لاین حامل پرچم ایران توانست در جریان مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیما‌ساز جهان سه قرارداد مجزا امضا کند.

جوان

پروژه‌های ناتمام به مردم واگذار می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه سران قوا در جلسه خود عمدتاً درباره مسائل اقتصادی و سیاسی کشور و منطقه تبادل نظر و گفت‌وگو کردند، اظهار داشت: در بخش اقتصاد در هفته‌های گذشته چارچوبی را تنظیم کرده بودیم که سیاست‌های این چارچوب به نحوی مسئله بودجه سال آینده را هم در بر می‌گرفت.

حسن روحانی که روز گذشته و در پایان نشست مشترک سران سه قوه سخن می‌گفت، تصریح کرد: مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند بر مبنای این رهنمود جدید، جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم. البته جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی را که مورد نظر مقام معظم رهبری است، نهایی خواهیم کرد. روحانی افزود: در همین چارچوب ممکن است در مواردی هم برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد و بودجه ان‌شاء‌الله آماده و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

دنیای اقتصاد

برنامه دولت برای بافت‌های فرسوده چگونه عملیاتی شود؟

معادله سه مجهولی عرضه مسکن

عرضه مسکن در محدوده فرسوده و «مستعد ساخت‌و‌ساز» در درون‌ شهرها به‌دلیل نارسایی‌ سیاست‌ جدید دولت، با سه مجهول مواجه است. بررسی‌ها درباره معادله ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده که بیش از ۲۰ درصد آن برای تهران در نظر گرفته‌شده است، نشان می‌دهد تسهیلات «ارزان‌قیمت» برای ساخت و «کارآمد» برای خرید مسکن و تعیین تکلیف دوگانه فقرشهری و انبوه‌سازی، از جمله پیش‌نیازهای حل این معادله است. ساخت مسکن بدون فقرزدایی از سرانه‌های شهری، نقطه شکست سیاست جدید است.

معادله بازآفرینی محلات کلنگی و قدیمی شهرها با سه مجهول بزرگ مواجه است. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهمن ماه سال گذشته رئیس‌جمهور فرمان اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری را با هدف نوسازی محلات قدیمی شهرها صادر کرد. در قالب این طرح احیای ۱۳۳۴ محله فرسوده طی ۵ سال(سالانه ۲۷۰ محله) در دو قالب «ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی» و «افزایش سرانه های خدماتی» هدف قرار گرفت. اگرچه حجم قابل توجهی از هدف برنامه‌ریزی شده برای ساخت مسکن در محلات کلنگی شهرها به شهر تهران مربوط می‌شود اما با وجود گذشت بیش از هشت ماه از سال جاری اجرای این طرح همچنان در بن‌بست قرار دارد و مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش نرفته است. طی ماه‌های گذشته یکی از دلایل عدم پیشرفت معادله بازآفرینی شهری اختلاف دیدگاه میان متولی بخش مسکن و رئیس‌جمهوری در شیوه اجرای طرح ملی بازآفرینی بود.

برچسب‌ها:

نظر شما