شناسهٔ خبر: 62305 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک محقق اسپانیایی مطرح کرد؛

پایداری شهرها نگرانی مشترک تصمیم‌سازان شهری تمام دنیاست/افزایش ۱۰ درصدی جمعیت شهرنشین دنیا تا سال ۲۰۵۰/شاخصه شهر هوشمند توجه به محیط زیست و نظرات شهروندی است

شهر تهران یکی از محققات کشور اسپانیا در کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری، گفت: شاخصه شهر هوشمند علاوه بر تامین تمام نیازهای شهروندان، توجه به محیط‌زیست و نظرات شهروندی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسای، 'ویکتور مارتینز' یکی از محققان کشور اسپانیا در  هشتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری و دومین کنفرانس تخصصی مهندسی پل که در سالن همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد، پایداری شهرها را نگرانی مشترک در تمام جهان دانست و گفت: می‌خواهیم شهرهای ما پایدارتر و سازگارتر باشند تا شهروندان احساس خوبی داشته باشند، ولی تغییرات آب و هوایی دشمن مشترک این پایداری است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه تغییرات آب و هوایی می‌تواند تاثیر زیادی بر زیرساخت های اصلی و خدمات شهری داشته باشند به همین دلیل باید نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس بود.

مارتینز با اشاره به افزایش گسترده جمعیت شهرها در جهان گفت: در زمان حاضر ۵۴ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد افزایش یابد که در این مسیر تغییرات آب و هوایی چالش‌هایی را پیش روی جهان قرارداده است.

وی، مناطق شهری را سیستم‌های پیچیده و چند بعدی دانست و افزود: بسیاری از راه‌حل‌های هوشمند برای جمع‌آوری زباله و همچنین مسائل مربوط به انرژی و روشنایی در مدیریت شهری استفاده شده و بسیار کارآمد نیز بوده است و این به معنای پایان کار نیست بلکه آغازی برای هماهنگی شهرها با پیشرفت‌های علمی به منظور افزایش رفاه شهروندان و تقویت مدل‌های کسب و کار جدید است.

مارتینز ادامه داد: شاخصه شهر هوشمند علاوه بر تامین تمام نیازهای شهروندان، توجه به محیط زیست و نظرات شهروندی است.

این محقق اسپانیایی با تاکید بر ضرورت ایجاد انعطاف پذیری شهری گفت: انعطاف‌پذیری شهری تنها برای کاهش آسیب نیست بلکه توانایی رسیدن به شرایط پایدار پس از بحران‌ها با در نظر گرفتن راهکارهای موثر پس از حوادث محتمل برای بازگشت سریع شهر به وضعیت عادی است.

کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار،عمران و بازآفرینی شهری با حضور چهره‌های علمی و اجرایی کشورهای مختلف به مدت دو روز با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی در قم به کار خود پایان داد.

در این کنفرانس علاوه بر پخش کلیپ‌هایی از کنفرانس‌های پیشین، کارگاه‌های تخصصی با موضوع «جامعه، مدیریت و گردشگری شهر مذهبی با محوریت خیابان ارم قم و کارگروه تخصصی پل، برگزار شد. ارائه مقالات و همچنین سخنرانی علمی ، افتتاح نمایشگاه عکس و آثار دانشجویان و ارائه مقالات به صورت پوستر از بخش‌های جانبی این کنفرانس بود.

نظر شما