شناسهٔ خبر: 62318 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۴ آذر می‌خوانید

مچ اندازی قیمت مسکن با کم درآمدها

روزنامه روند صعودی قیمت مسکن با رکود بازار رابطه عکس یافته است یعنی با اینکه بازار در مسیر رکود به سر می برد با این حال قیمت بالا می‌رود؛ همین عامل باعث شده است تا نهادهای انقلابی و ارگان‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن ، بنیاد مستضعفان و غیره به فکر تولید مسکن برای اقشار کم درآمد باشند. چنین رویکردی از سوی دولت و نهادهای انقلابی باعث شده است تا روزنامه‌های امروز به موضوع مسکن اقشار کم درآمد بپردازند به صورتی که روزنامه " اطلاعات" با برگزیدن تیتر"بنیاد مستضعفان برای اقشار کم درآمد مجتمع‌های مسکونی می‌سازد" از چگونگی ساخت مسکن و خانه دارکردن این قشر توسط بنیاد مستضعفان نوشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را می‌خوانید:

عصر اقتصاد:

معاون وزیر راه و شهرسازی :

بازآفرینی ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در دستور کار است 

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از هدفگذاری بازآفرینی ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در ۵۴۰ شهر در سراسر کشور توسط دولت خبر داد.محمد سعید ایزدی در هشتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری و دومین کنفرانس تخصصی مهندسی پل درسالن همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم، افزود: بازآفرینی به دنبال ارتقای کیفیت زندگی مردم است و باید با سیاستهای توانمندسازی و حمایتی زمینه حضور و مشارکت آنان دراین طرح فراهم شود.

وی با بیان اینکه با وجود طرح‌های متعدد توسعه، اولویت‌های آن به طور شفاف مشخص نیست گفت: بدون داشتن اولویت به توسعه پایدار دست نخواهیم یافت و باید سیاست ها و برنامه‌ریزی به عنوان یک نقشه راه بلند مدت دردستور کار باشد. ایزدی توسعه خدمات، گسترش زیرساخت‌ها و نوسازی مسکن را سه گام بهسازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: طرحی با نام مناطق مساله‌دار شهری در سال ۷۳ در ۲۷۳ هکتار در۴۰ شهر توسط دولت هدف‌گذاری شد که خروجی آن تملک زمین‌های زیاد و خروج ساکنان از محل زندگی خود بوده که آسیب‌های این طرح با گذشت ۲۰ سال هنوز هم جبران نشده است.

آرمان امروز

خانه‌به‌دوشی مستاجران در پی رشد اجاره‌بها

به نظر می‌رسد قصه پرماجرای مسکن را پایانی نیست؛ قصه‌ای که از یک رکود در اوایل سال۹۲ شروع شد، اما اکنون پس از گذشت بیش از پنج سال دولت و وزارت راه و شهرسازی نتوانسته‌اند پایانی برای آن بنویسند. به این ماجرا باید تورم قیمتی را هم اضافه کرد؛ تورمی که هرچه افزایش یابد به دارایی خوابیده مالکان مسکن می‌افزاید، اما از سوی دیگر آرزوی خرید مسکن برای متقاضیان روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. مهم‌تر از آنها این مستاجران هستند که در پی افزایش اجاره‌بها به خانه‌ به دوشانی تبدیل شده‌اند که هر سال پس از اتمام قراردادشان چاره‌ای جز کوچ به خانه‌‌های کوچک‌تر و حتی شهرهای اقماری ندارند. زیرا مالکان واحدهای مسکونی به دنبال رشد قیمت خرید و فروش مسکن، هر سال انتظار دریافت اجاره‌بهای بیشتری دارند.

این در حالی است که بسیاری از مستاجران به دلیل رکود مسکن طی این سال‌ها رویای خرید آن را در سر می‌پروراندند، اما اکنون مسکن به کابوس هر شب آنها تبدیل شده است. چون دیگر بانک‌ها هم در پرداخت تسهیلات مسکن چندان مناسب عمل نمی‌کنند و حتی در این زمینه متهم به کارشکنی هستند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد تسهیلاتی که بانک‌ها در نظر می‌گیرند چندان متناسب با واقعیت‌های جامعه نیست. چراکه بسیاری از مستاجران اکنون حداقلی‌بگیر هستند و دستمزد بسیاری از آنها به دومیلیون تومان هم نمی‌رسد. این در حالی است که به عنوان مثال بازپرداخت وام مسکن ۱۶۰میلیون‌تومانی که ۱۲ساله است به بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان می‌رسد. مشخصا کسانی که در پی خرید خانه هستند به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی از پس بازپرداخت این وام برنمی‌آیند.

اطلاعات

بنیاد مستضعفان برای اقشار کم درآمد مجتمع‌های مسکونی می‌سازد

بنیاد مستضعفان تصمیم گرفته است برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه مسکن ارزان قیمت تولید کند. مهندس منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تغییر ماموریت‌های این نهاد در حوزه ساخت و ساز، گفت: ساخت مسکن برای اقشار متوسط به پایین یکی از برنامه‌های راهبردی بنیاد است که جای “مال‌ها” و مجتمع‌های لوکس را در برنامه ما گرفته است.

وی گفت: در بخش مسکن قبلا بنیاد مجتمع‌های تجاری و لوکس را در هر جایی که زمین داشت، می‌ساخت. مجتمع‌های لوکس هم عمدتا مورد استفاده برند‌های خارجی بود؛ به این جمع بندی رسیدیم که شان بنیاد این است که ساخت و ساز را به سمت مردم سوق دهد. بر این اساس برنامه بنیاد به سمت پروژه‌های انبوه رفت که مخاطبان آن اقشار متوسط به پایین هستند.معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود یک میلیون مترمربع در هلدینگ عمران مسکن زیربنا در حال تولید است که به طور مرتب پروژه به این کار‌ها اضافه و واگذار می‌شود، از آغاز ساخت یک مجموعه ۸۰۰ واحدی در اسلامشهر (واوان ونک پارک) خبر داد و اظهار کرد: زمانی که پیشرفت فیزیکی پروژه به ۳۵ درصد برسد، مجوز‌های پیش فروش صادر شده و با یک قیمت کارشناسی که به تایید کمیته‌ای در بنیاد مستضعفان رسیده، عرضه می‌شود.

دنیای اقتصاد

رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

لزوم نظارت بر بازار مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: لازم است بازار مسکن نیز مانند سایر بازارها تحت نظارت و کنترل قرار بگیرد و سوداگری و سفته‌بازی در آن به حداقل برسد.

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن عدم تعادل در عرضه و تقاضای این بازار است، گفت: در هر بازاری به ویژه در بخش مسکن باید نظارت قوی از سوی دولت و دستگاه‌های نظارتی انجام شود تا با افزایش تسهیلات خرید مسکن شاهد ورود دلالان و سوداگران در این بازار نباشیم. رئیس کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: زمانی که تولید مسکن وجود نداشته باشد میزان تقاضا افزایش می‌یابد و ناهماهنگی‌های بسیاری در این بازار ایجاد می‌شود بنابراین باید با افزایش حجم ساخت و ساز نیاز این بازار را تامین کنیم. وی با بیان اینکه با کمبود ۴ میلیونی واحد مسکونی در این بازار مواجه هستیم، افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته ساخت مسکن روند نزولی پیدا کرده و این در حالی است که ما باید به‌طور میانگین سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم.

نقش

۶۵ طرح عمرانی فرودگاهی در دست اجرا است

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ۶۵ طرح عمرانی با بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار در دستورکار بخش فرودگاهی کشور قرار دارد که از این تعداد ۲۵ طرح در دست مطالعه است.غلامحسین باقریان اظهار داشت: تلاش می شود آن طرح هایی که اکنون در دست اجرا هستند، تا پایان سال به بهره برداری برسند. معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها وناوبری هوایی ایران افزود: با این حال با توجه به افزایش برخی از هزینه ها، بازنگری در این طرح ها ضروری است تا بر اساس اولویت ها بتوانیم طرح های ضروری را در فرودگاه های کشور به پایان برسانیم. باقریان با اشاره به اهمیت اجرای طرح جامع فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: در طرح جامع فرودگاه مهرآباد نوسازی و بهسازی ترمینال های یک و دو و نصب ۶ دستگاه ایربریج (پل تلسکوپی) در دستورکار است.

وی افزود: برای بهسازی ترمینال های ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد و محوطه های آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است و تا آخر سال در نظر داریم مناقصه نوسازی و بازسازی اپرون غربی فرودگاه مهرآباد برگزار شود. معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: با طرح توسعه ترمینال های یک، دو، چهار و شش فرودگاه مهرآباد خدمات فرودگاهی در این فرودگاه بیش از پیش تسهیل و ظرفیت آن تا ۲۰ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما