شناسهٔ خبر: 62435 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:

پیگیر تحقق قراردادهای خرید هواپیماهای برجامی هستیم/انتظار از اروپا برای تحویل هواپیماهای ایرباس/ خودکفایی «هما» در تعمیر و نگهداری و طراحی

فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اشاره به خودکفایی این شرکت در بخش‌های مختلف مانند طراحی، تعمیر و نگهداری و برنامه‌ریزی استراتژیک گفت: در قراردادهای خرید هواپیما دست بالا را داریم و از اروپا انتظار داریم ایرباس‌های خریداری شده را به ما تحویل دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت پیش از برجام استوار بوده، در دوره برجام رشد کرده و پس از برجام نیز پابرجا خواهد بود، گفت: در ایران‌ایر ما نگران تحریم نیستیم، چراکه توانمندی‌های داخلی آنقدر زیاد است که می‌توانیم از تحریم به سلامتی عبور کنیم.

وی ادامه داد: در تعمیر و نگهداری هواپیما بسیار قوی هستیم و علاوه بر خدمت‌رسانی به ناوگان موجود، توانایی ارائه خدمات به ناوگانی که اضافه خواهد شد را نیز داریم. در بحث طراحی نیز توانمندی‌های خوبی داریم، به عنوان مثال اکنون یک دستگاه تست سیستم TCAS در ایران‌ایر طراحی شده که بسیار دقیق است و طراحی آن تمامی به دست متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه «هما» صورت گرفته است. این یعنی هیچ نیازی به متخصصان خارجی در هما وجود ندارد.

شرفبافی سپس به خودکفایی ایران‌ایر در بحث عملیات هوانوردی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اکنون کترینگ ایران‌ایر در فرودگاه حضرت امام(ره) توانسته در مدتی کوتاه تمام پروازهای خارجی «هما» و سایر شرکت‌های هواپیمایی را پوشش دهد و در همین مدت میزان تهیه غذا در این کترینگ از ۳۰۰۰ پرس پیش‌بینی شده به ۲۵ هزار پرس در روز رسیده است که رقم بزرگی است.

تلاش برای دریافت هواپیماهای برجامی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به شدت تحریم‌ها علیه این شرکت اشاره کرد و گفت: وزارت خزانه داری آمریکا حتی هواپیماهای زمینگیر «هما» را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. حتی هواپیمایی که مدت‌ها پیش واگذار شده و اکنون به صورت متلاشی شده در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است نیز تحریم شده است و به عقیده من، این اقدام به این خاطر است که ارتباط با «هما» به صورت همه جانبه قطع شود.

شرفبافی در ادامه با اشاره به هماهنگی این شرکت با شرکت فرودگاه‌ها، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و سازمان هواپیمایی کشوری افزود: از روش‌های مختلفی برای ادامه پروازها به اروپا استفاده کرده‌ایم که لازم است در این مورد از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و دولت تدبیر و امید تشکر کنم.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی در ادامه به قراردادهای خرید هواپیما برای هما اشاره کرد و گفت: پس از برجام ۳ قرارداد بزرگ به این منظور منعقد شد که بر اساس همین قراردادها توانستیم ۱۶ فروند هواپیما، یعنی ۲ فروند ایرباس A۳۳۰، یک فروند A۳۲۱ و ۱۳ فروند ATR۷۲ دریافت کنیم. اکنون ما از هیچ کدام از این قراردادها کوتاه نیامده‌ایم، از منظر حقوقی دست بالا را داریم و برای احقاق آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به دریافت پنج فروند ای‌تی‌آر پس از آغاز تحریم‌های آمریکا در تاریخ ۸ آگوست افزود: برای تمدید مجوز اوفک و دریافت این هواپیماها تلاش‌های ارزنده‌ای از سوی «هما» و شرکت ATR انجام شد. اکنون انتظار ما از اتحادیه اروپا این است که با اقدام برای تمدید مجوز اوفک، تعدادی ایرباس نیز به «هما» تحویل دهد. همچنین به بویینگ نیز توصیه می‌کنیم اگر علاقه‌مند به تحویل هواپیما به «هما» است، مذاکرات را ادامه دهد.

اولویت ایمنی در «هما»

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اشاره به عملکرد اقتصادی این شرکت هواپیمایی گفت: من در بدو ورود مسئول بازسازی ساختار مدیریتی، مالی و اجرایی شرکت هواپیمایی شدم، که این مهم تا حد زیادی انجام شده است.

وی ادامه داد: به این منظور برنامه‌ریزی مفصلی برای تغییر ساختار انجام شده که تمامی این برنامه‌ها با کمک متخصصان و کارشناسان «هما» و بدون کمک خارجی تدوین شده است. 

شرفبافی افزود: به عنوان مثال یکی از این برنامه ها، «تامین هواپیما در نقطه سربه‌سری برای هما» است. این برنامه مشخص می‌کند که «هما» در هر یک از شرایط مختلف به چه تعداد هواپیما برای ادامه فعالیت نیاز دارد. حتی تایپ این هواپیماها نیز مشخص شده است.

مدیرعامل «هما» در ادامه با اشاره به برگزاری دوره آموزشی «همای دانا،همای توانا» به منظور پرورش ۵۰ نفر کارشناس خبره صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: در هر کدام از این دو دوره ۲۵ نفر مدیر هواپیمایی در گرایش هواپیمایی تربیت شده‌اند و مدرک این دوره نیز توسط «هما» صادر شده است. 

وی ادامه داد: اکنون تمام مدیران «هما» مستلزم شرکت در این دوره‌ها هستند تا با مباحث مختلف همچون ایمنی هوانوردی، بازرگانی و ... آشنا شوند. به عنوان مثال اکنون مدیرهای کل مرکز آموزش و کترینگ در این دوره آموزش دیده اند. همچنین این دوره‌ها می‌تواند در سایر گرایش‌ها همچون مدیریت فرودگاهی نیز به تمام مدیران کنونی صنعت و کسانی که می‌خواهند در صنعت باقی بمانند، ارائه شود.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی همچنین به اهمیت مسائل ایمنی در صنعت هوانوردی اشاره کرد و گفت: ایمنی در صنعت هوانوردی حرف اول و آخر را می‌زندو خوشبختانه هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» توانسته است در سال گذشته وارسی‌های آیوسا و دو دوره AOC را پشت سر بگذارد و از منظر ایمنی، در جایگاه بالا قرار بگیرد.

وی افزود: همکاری با شرکت فرودگاه‌ها و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سبب شد در عملیات حج، به عنوان منظم‌ترین ایرلاین در میان تمام ایرلاین‌های فعال در این عملیات از سراسر جهان شناخته شویم.

توسعه پروازهای منطقه‌ای و پرواز به مناطق کمتر برخوردار

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اشاره به اینکه توجه به عدالت جغرافیایی یکی از ماموریت‌های وی بوده است، گفت: به همین منظور «هما» توسعه پروازهای منطقه ای را در دست اقدام دارد که به عنوان نمونه می‌توان به تاسیس هاب بندرعباس با دو فروند ATR  شب خواب اشاره کرد که پروازهای منطقه جنوب کشور را تحت پوشش قرار دارند. همچنین برای تاسیس هاب پروازی در مناطق شرق، غرب و شمال کشور نیز برنامه‌ریزی شده است.

شرفبافی همچنین به ادامه پروازهای منطقه‌ای هواپیماهای ATR که با پرواز تهران-باکو این هواپیما آغاز شده است، افزود: هواپیمای ای‌تی‌آر برای پروازهای منطقه‌ای طراحی شده و امکان پرواز اقتصادی در میانگین برد ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر را دارد. برای انجام سایر پروازهای منطقه‌ای این هواپیماها مانند تبریز-باکو نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. پروازهای منطقه‌ای در شرایط سیاسی فعلی بسیار ضروری هستند، چراکه موجب ایجاد همبستگی بیشتر ایران با همسایه‌ها و سهولت حمل‌ونقل می‌شود.

وی با رد این ادعا که به کارگیری ای‌تی‌ارها در مسیرهای خارجی، موجب افزایش تاخیر در مسیرهای داخلی می‌شود، ادامه داد: به کارگیری این هواپیما در مسیرهای خارجی، به معنای کاهش تعداد هواپیماها در مسیرهای داخلی نیست. بلکه این هواپیماها با برنامه‌ریزی صحیح و با توجه به برنامه پروازی، هم در مسیر داخلی و هم در مسیر خارجی پرواز می‌کنند. 

شرفبافی با اشاره به اینکه محدودیتی برای استفاده از خدمات پشتیبانی هواپیماهای ای‌تی‌آر وجود ندارد، گفت: تنها محدودیت موجود در حال حاضر، محدودیت زمانی است. چراکه باید ۱۰۰ خلبان را در مدت زمانی کوتاه آموزش داده و مجوزهای لازم برای اشتغال این خلبانان را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنیم. اما در حال حاضر امکان استفاده از سیمولاتور برای آموزش خلبانان هما وجود دارد.

به گفته وی هما توانسته در ماه های گذشته ۲۶ مسیر جدید پروازی به مناطق کمتر برخوردار داخلی ایجاد کند،

توافق میان ایرلاین‌ها برای تامین هواپیمای بک‌آپ برای یکدیگر

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به کاهش میزان تاخیرهای ایران‌ایر گفت: در هفت ماه منتهی به شهریور، ۷ درصد پروازهای داخلی هما و ۱۳ درصد پروازهای خارجی این شرکت با کاهش تأخیر روبرو بوده است، که ایجاد سامانه آنلاین OCC و ارتباط آنلاین با دیسپچ‌های فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) در این زمینه موثر بوده است. هرچند در استفاده از سامانه‌های IT ابتدا باید از امنیت این سامانه‌ها اطمینان پیدا کنیم.

وی ادامه داد: هر چند که مسائل دیگری نیز مانند بدی آب و هوا در تأخیر پروازی موثر هستند. به عنوان مثال امروز پرواز دزفول با تاخیر دو ساعته به علت بدی آب و هوا مواجه شده است و قطعا این تاخیر بر سایر برنامه‌های هواپیمای مذکور نیز تاثیر می‌گذارد و سبب تاخیر می‌شود.

شرفبافی در ادامه از توافقی با انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای استفاده ایرلاین‌ها از هواپیماهای یک دیگر به عنوان بک‌آپ خبر داد و افزود: برای کاهش تأخیرات پروازی تفاهم نامه تأمین هواپیمای بک آپ با سایر ایرلاین ها و انجمن شرکت های هواپیمایی به امضا رسانده ایم تا در صورت داشتن تأخیر به دلیل نقص فنی هواپیما، از هواپیماهای دیگر شرکت ها استفاده کنیم.

وی سپس درباره حضور خود در جایگاه مدیرعاملی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در صنعت هوانوردی نگاه جنسیتی وجود ندارد و آمارها نشان می دهد که در این سمت موفق بوده‌ام. در کنار روزهای سخت، این انسان‌های سخت هستند که می مانند.

هواپیماهای برجامی موجب رونق «هما» شده‌اند

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ورود هواپیماهای برجامی موجب رونق اقتصادی در «هما» شده است، گفت: با ورود این هواپیماها دیگر مشکلی به نام حقوق معوقه در «هما» وجود ندارد. همچنین بخشی از عملیات حج این شرکت با استفاده از ایرباس‌های A۳۳۰ برجامی انجام شد. همچنین باید در نظر گرفت که نگاه «هما» صرفا اقتصادی نیست و خدمت‌رسانی به مسافران در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: من در شرایط اقتصادی حضیض، هما را تحویل گرفته ام، ولی صلاح نمی‌دانم که اعداد درآمد و هزینه ها را اعلام کنم، چون جزو اسرار شرکت است.

شرفبافی درباره استقراض این شرکت از سازمان بنادر نیز گفت: اول دی ماه سال گذشته قرار بود حقوق کارکنان را پرداخت کنیم که مجبور شدیم ۲۰ میلیارد تومان با مجوز وزیر سابق راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کنیم که این مبلغ پیش از پایان سال گذشته تسویه شد، پس از آن دیگر هما از هیچ دستگاهی استقراض نداشت.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی به وضعیت صندوق بازنشستگی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: طبق تکلیف معاون اول رییس جمهور، تمام صندوق‌های بازنشستگی باید ادغام شوند و صندوق بازنشستگی هما نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین مساله ادغام در بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده و منتظر تصمیم مجلس در این زمینه هستیم.

وی درباره گزارش هایی مبنی بر جابه جایی سوخت در هواپیماهای هما در پروازهای خارجی در کابین مسافران گفت: من از منظر یک طراح هواپیما می گویم که امکان ذخیره سازی سوخت در کابین مسافران هواپیما وجود ندارد. از نظر قوانین ایمنی هوانوردی، حتی جابه جایی ۴ لیتر سوخت نیز احتمال خطر دارد چه رسد به آنکه بخواهیم ۲ تُن سوخت را در کابین مسافران  حمل کنیم.

به گفته شرفبافی، در حال حاضر در فرودگاه‌های رم، میلان، بمبئی و کراچی سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران‌ایر صورت می‌گیرد و البته فرودگاه‌هایی که به ایران‌ایر سوخت می‌رسانند، به این فرودگاه‌ها محدود نمی‌شوند.

 

نظر شما