شناسهٔ خبر: 62560 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

آمادگی مجلس برای هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل دریایی/ نگاه مجرمانه به سرمایه‌گذاری باید تغییر کند/دولت فربه نشان از عدم توسعه‌یافتگی است

محمد علی وکیلی عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش حمل و نقل به ویژه دریایی و هموار کردن مسیر این قشر در فعالیت‌های اقتصادی بنادر، گفت: نگاه مجرمانه به سرمایه‌گذاری باید تغییر کند و باید راه برای فعالیت سرمایه‌گذاران به معنای واقعی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس در مراسم گرامیداشت هفته حمل‌ونقل و انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر، با تاکید بر این نکته که دولت فربه نشان از عدم توسعه یافتگی به شمار می‌رود، گفت: ما در همه حوزه های توسعه ای به دلیل حاکمیت چندین پارادیم غلط دچار چندین آسیب بنیادین هستیم. یک پارادایم غلطی که در ذهن بیشتر ما وجود دارد این است  نگاه به بخش خصوصی و نگاه به مردم نگاهی ویترینی است. بدین معنا هرگاه سخن از مردم و بخش خصوصی است بیشتر در حد زینت فعالیت های دیوان سالاری است و گفتمان بخش خصوصی در شریان اقتصاد کشور، گفتمان واقعی نیست.

وکیلی با ابراز تاسف از اینکه گفتمان بخش خصوصی یک گفتمان تزئینی و ویترینی برای مسئولان است، افزود: حتما در تمامی حوزه های حمل و نقلی و به ویژه بنادر کشور شاهد بوده ایم که گفتمان غالب این است که دولت همه جا می خواهد دولت باشد و وزن دولت همواره بیشتر از بخش خصوصی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: گونه دولتمردان پر آب تر و فربه تر از بخش خصوصی است و شاید این موضوع نشات گرفته از تفکر دولت سالاری ما ایرانی ها باشد.

وی تاکید کرد: در همه جای دنیا، دولت فربه، دولت سرمایه دار، دولت متورم شاخص عدم توسعه یافتگی است.

وکیلی گفت: ضرورت دارد که بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی مستقل باشد چرا که وابستگی به دولت نمی تواند منجربه توسعه و رشد شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همه به این موضوع فکر می‌کنیم که فعالان اقتصادی اموال خود را از کجا آورده اند و البته این فکر درست است و ما در یک جامعه ای هستیم که باید تمامی زوایای فعالیت اقتصادی، شفاف‌سازی شود. به فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و سرمایه‌گذار نگاه مجرمانه ای می‌شود و باید این نگاه را تغییر داد.

این نماینده ادامه داد: به دلیل حضور برخی دلالان در فعالیت های اقتصادی نگاه مجرمانه‌ای به بخش خصوصی شکل گرفته است و همین موضوع باعث شده که امنیت سرمایه‌گذاری با مخاطراتی روبرو شود.

وی با بیان اینکه در بخش سرمایه‌گذاری در بنادر باید اراده و خلاقیت و نوآوری باشد، افزود: البته در حوزه حمل ونقل دریایی و ریلی ساختارها تغییر کرده و سازمان بنادر با بخش خصوصی همکاری می‌کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: هزینه‌ها در اقتصاد به حدی افزایش یافته که قابل‌مقایسه با هیچ کشوری نیست. هزینه‌های انجام پروژه‌ها بسیار سرسام‌آور شده  و این امر شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی سخت کرده است.

وکیلی با بیان اینکه در هر کشوری باید شاخص بندرداری قوی و قدرتمند باشد، افزود: بنادر کشور فرصت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارند از اینرو اعداد و ارقامی که در حوزه سرمایه گذاری اتفاق افتاده با توجه به حجم فعالیت ها و جایگاه ایران، کم است.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه ایران در چند سال گذشته از ایران عقب‌تر بودند گفت: تحریم ها کاری کرده است که ایران در حوزه حمل و نقل از برخی از کشورهای همسایه عقب بماند.

وکیلی یادآور شد: شرایط کشور، شرایط خوشایندی نیست. برخی از کشورهای همسایه که حسرت ایران را داشتند در بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های حمل و نقلی که می‌توانست درآمد پایداری برای کشور ایجاد کند، گوی رقابت را از ما ربودند.

وی ادامه داد: می‌توانستیم از حوزه حمل و نقل و درآمد پایداری برای ایران فراهم کنیم اما این مهم هم‌اکنون جزو آرزوهایی است که به همت شما امیدواریم برآورده شود.

وکیلی همچنین از اعلام آمادگی مجلس برای هموار کردن مسیر سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل دریایی کشور خبر داد و گفت: گره های کنونی محصول گفتمان های غلطی است که تار و پود جامعه را پوشانده است و تغییر نگاه مجرمانه به سرمایه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند شاه کلید تحول در کشور باشد. باید تلاش کنیم تا این تغییر نگاه در تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: وجود سرمایه‌گذاران در صف اول فعالیت اقتصادی نشان از توسعه یافتگی است. اما اگر این باور تنها به تیتر روزنامه ها و شعارها محدود شود مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

نظر شما