شناسهٔ خبر: 62574 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صبوری تصریح کرد:

بخش زیادی از مناطق قم از تعریف سکونتگاه غیر رسمی خارج شدند/ لزوم جذب سهم ۴۳ میلیارد تومانی استان در طرح بازآفرینی

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: بر اساس مطالعات و بر آوردهای اولیه مساحت سکونتگاه های غیر رسمی ۲ هزار و ۱۶ هکتار بوده ولی بخش زیادی از آن به دلیل اتصال به بافت شهری و رفع مشکل های ترافیکی و زیر ساختی از تعاریف سکونتگاه غیر رسمی خارج شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن صبوری در پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم اظهار داشت: آمارهای متفاوتی از سکونتگاه های غیر رسمی استان وجود دارد، ولی آنچه که مسلم است بخش قابل توجهی از این مکان ها به دلیل بهره مند شدن از خدمات مدیریت شهری جز سکونتگاه های غیر رسمی محسوب نمی شوند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از مساحت قم در بافت های ناکارآمد‌ میانی قرار گرفته است، افزود: ۶۵ درصد از ساکنان شهر قم نیز در این بافت ها سکونت دارند‌.

صبوری مساحت بافت های تاریخی قم را طبق اعلام میراث فرهنگی ۳۱۵ هکتار و بر اساس مطالعه های صورت گرفته توسط مشاور راه و شهرسازی ۳۱۳ هکتار ذکر کرد و گفت: مجموع بافت های ناکارآمد میانی قم در گذشته یکهزار و ۷۴ هکتار بود ولی به تازگی با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به حدود ۱۶۰۰ هکتار افزایش پیدا کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح های بازآفرینی شهری در یک افق پنج ساله افزود: در این طرح ها که از سال ۹۶ آغاز شد، سهم هر دستگاه اجرایی و عنوان محله های هدف مشخص شده، که در کل سامان دهی ۳۹ محله واقع در بافت ناکارآمد فرسوده و تاریخی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در نخستین گام هفت محله و امسال نیز هفت محله دیگر در قالب طرح یاد شده قرار گرفتند، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی این ۱۴ پروژه از محل ردیف اعتبارهای گوناگون از جمله ۱۲۵ میلیارد ریال کلانشهرهای مذهبی قم و شیراز در حال انجام است.

صبوری با بیان اینکه از این تعداد ۱۲ طرح فعال بوده و هفت طرح آن به مرحله تحویل موقت رسیده و کارهای مربوط به خاتمه پیمان آن نیز در دست اقدام است، خاطر نشان کرد: از مجموع ۱۲طرح ۹ پروژه بهسازی و سامان دهی معابر و محلات درون شهری و سه طرح نیز احداثی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این طرح ها از محل اعتبارات طرح های دیگر، تعدادی طرح جدید تعریف شده که فقط طرح منطقه باغ پنبه فعال است، و بقیه در مرحله تحویل موقت قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم توضیح داد: کف سازی و جداره سازی گذر باغ پنبه به دلیل حجم بالای آمد و شدها در سه مرحله اجرایی تعریف و بتن ریزی آن تا ابتدای خانه یزدان پناه تکمیل شده است.

وی گفت: در این ردیف ۲ باب مدرسه و یک باب درمانگاه نیز تعریف شده و علاوه بر آن یک مدرسه و درمانگاه هم از قبل تعریف شده که مراحل پایانی خود را طی می کند و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطر نشان کرد: اجرای عملیات آسفالت معابر طرح های هدف بازآفرینی که بیشتر سکونت گاه های غیر رسمی در حاشیه شهر را شامل می شوند از جمله دیگر طرح های بازآفرینی قم است، که با اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد ریال از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار می باشد.

صبوری همچنین با یادآوری اینکه در سال جاری برای طرح های بازآفرینی شهری قم اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال جذب شد، افزود: از محل صندوق توسعه ملی ۱۵ هزار میلیارد ریال نقدی به طرح های بازآفرینی کل کشور اختصاص یافته و سهم استان ۴۳۰ میلیارد ریال است که باید جذب شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان گفت: هدف اصلی طرح های بازآفرینی شهری اقدام های عمرانی و کالبدی و فیزیکی نیست، از این رو اگر می خواهیم محلات قدیمی رونق یابد و مانع از خروج و ترک محل سکونت ساکنان آنها شویم باید در خصوص توانمندی اقتصادی و جمعیتی این مناطق تجزیه و تحلیل درستی داشته باشیم و زیرساخت های شهری را نیز تقویت کنیم، که لازمه این کار تغییر رویکرد مدیریت شهری به این مناطق است.

نظر شما