شناسهٔ خبر: 6259 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرکز آمار اعلام كرد:

اطلاعات قیمت خرید و اجاره مسکن در نیمه نخست ۹۳/ کاهش قیمت زمین در سالی که گذشت/ بیشترین و کمترین میزان نرخ زمین

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی طبق اطلاعات مرکز آمار در سال گذشته کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین مربوط به استان یزد به مبلغ ۵ هزار تومان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله‌شده در نیمه نخست ۹۳ از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ۷۲۴۸ هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶.۹ درصد افزایش داشته است. در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده ۳۸۷۷۱ هزار ریال در استان تهران و کمترین آن ۵۸۲ هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

همچنین کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی مربوط به استان یزد با ۵۰ هزار ریال و بیشترین میزان آن در استان تهران با ۲۱۹۷۷۰ هزار ریال به دست آمده است.

حداقل، حداکثر و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی و درصد تغییرات آن نسبت به نیمه قبل و نیمه مشابه سال قبل: نیمه اول ۹۳

شرح

قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی (هزار ریال)

درصد تغییر نسبت به نیمه دوم ۹۲

درصد تغییر نسبت به نیمه اول ۹۲

حداقل

حداکثر

متوسط

قیمت

تعداد معاملات

قیمت

تعداد معاملات

کل کشور

۵۰

۲۱۹۷۷۰

۷۲۴۸

۱.۰  -

۱۳

۶.۹

۷.۳ -

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۴۳۳۰ هزار ریال بوده که نسبت به دوره قبل ۰.۹ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱.۳درصد کاهش داشته است.

مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در میان استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیشترین آن ۳۳۶۹۰ هزار ریال در استان تهران و کمترین آن ۱۷۹۱ هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان خوزستان با ۶۳ هزار ریال و بیشترین میزان آن متعلق به استان تهران با ۲۲۳۰۱۷ هزار ریال بوده است.

حداقل، حداکثر و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی و درصد تغییرات آن نسبت به نیمه قبل و نیمه مشابه سال قبل: نیمه اول ۹۳

شرح

قیمت فروش یک متر مربع زیربانی مسکونی (هزار ریال)

درصد تغییر نسبت به نیمه دوم ۹۲

درصد تغییر نسبت به نیمه اول ۹۲

حداقل

حداکثر

متوسط

قیمت

تعداد معاملات

قیمت

تعداد معاملات

کل کشور

۶۳

۲۲۳۰۱۷

۱۴۳۳۰

۰.۹

۲۲.۴

۱.۳ -

۲۷.۷

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۷۳۰۰۳ ریال بوده که نسبت به دوره قبل ۱۰.۱ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زیر بنای مسکونی معامله شده ۱۶۰۲۵۷ ریال در استان تهران و کمترین آن ۱۸۸۰۵ ریال در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

همچنین، کمترین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی این دوره مربوط به استان قزوین با ۱۶۶۷ ریال و بیشترین آن مربوط به استان تهران با ۸۹۹۸۷۰ ریال بوده است.

حداقل، حداکثر و متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی و درصد تغییرات آن نسبت به نیمه قبل و نیمه مشابه سال قبل: نیمه اول ۹۳

شرح

مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی  (ریال)

درصد تغییر نسبت به نیمه دوم ۹۲

درصد تغییر نسبت به نیمه اول ۹۲

حداقل

حداکثر

متوسط

قیمت

تعداد معاملات

قیمت

تعداد معاملات

کل کشور

۱۶۶۷

۸۹۹۸۷۰

۷۳۰۰۳

۱۰.۱

۳۴.۹

۸.۹

۹.۴

با توجه به این‌که کاهش یا افزایش حجم معاملات در شهرهای بزرگ باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (متوسط وزنی) که در آن وزن هر استان با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه آن استان نسبت به کل کشور محاسبه می‌شود استفاده خواهد شد تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییر با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. /

برچسب‌ها:

نظر شما