به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، الهمراد عفیفیپور در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی مرحله تکمیلی بندر چندمنظوره خمیر، به خبرنگاران گفت: نوع سازه اسکلههای این بندرگاه به شکل شمع و عرشه پیش بینی شده و با یک مسیر دسترسی به طول ۷۵۰ متر با ساحل ارتباط پیدا میکند؛ با این توضیح که ساختار آن ترکیبی از شمعهای فلزی ۲۴ و ۳۰ متری، عرشه بتنی و مسیر سنگی است.
وی افزود: در مرحله اول پروژه، مسیر دسترسی دریایی شامل دایک(دیواره) سنگی به طول ۶۱۶ متر ساخته شده است.به گفته عفیفی پور، در مرحله تکمیلی پروژه احداث این بندرگاه که عملیات اجرایی آن امروز با حضور رییس مجلس شورای اسلامی کلید خورد، اجرای لایههای روسازی دایک دسترسی، احداث پل از انتهای دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات مکانیکی طی مدت ۱۸ماه انجام خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد:برای اجرای مرحله تکمیلی این بندرگاه بالغ بر ۳۶۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری صورت می گیرد و اجرای این پروژه به صورت مستقیم برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد می کند. وی اضافه کرد:سازه این بندرگاه به شکل T شامل پل دسترسی عمود بر ساحل از انتهای مسیر سنگی تا محل اسکله ها به طول ۱۲۸ و عرض ۱۶ متر است؛ همچنین اسکله موازی ساحل نیز به طول ۸۶ و عرض ۳۰متر به صورت شمع فلزی و عرشه بتنی ساخته می شود.
عفیفی پور از ساخت دیوار بتنی پیرامون این بندر و پسکرانه به طول ۱۵۸۰ متر و استفاده از ۱۳۳ شمع فلزی در این پروژه سخن به میان آورد و اظهار داشت: با ساخت این بندرگاه زیرساخت لازم برای پذیرش شناورهای فلزی ۵۰۰۰ تنی و موتورلنج های ۵۰۰ تنی فراهم می شود و یک کانون جدید تجارت دریایی برای صادرات مواد معدنی در ۹۵کیلومتری غرب بندرعباس ایجاد خواهد شد.
نظر شما