شناسهٔ خبر: 62674 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی خبر داد:

زرجوب در اولویت اول احیاء رودخانه‌ها و بازآفرینی رودکناره‌ها/ بازآفرینی حاشیه ۶ رودخانه در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری/ برگزاری مسابقه طراحی حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت

محمد مهدی نوروزیان مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران از برگزاری مسابقه طراحی حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت خبرداد و گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه تا ۲۵ دی ۹۷ فرصت ثبت نام دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران محمد مهدی نوروزیان، مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی از برگزاری مسابقه طراحی حاشیه رودخانه زرجوب شهر رشت خبر داد و گفت: این مسابقه به منظور احیا و بازآفرینی رودخانه زرجوب از حد فاصل پل بوسار تا پل زرجوب برگزار می شود.

وی ادامه داد: مهلت ثبت نام در مسابقه طراحی حاشیه رودخانه زرجوب از ۲۵ آذر ۹۷ آغاز شده و تا ۲۵ دی ۹۷ ادامه دارد و آخرین مهلت ارسال آثار برای این مسابقه تا ۳۱ فروردین ۹۸ تعیین شده است.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی با اشاره به اینکه داوری آثار از ۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۹۸ انجام می شود، بیان کرد: ۸ اردیبهشت ۹۸ نتایج نهایی داوری اعلام و برگزیدگان معرفی خواهند شد و حداکثر تا دو ماه پس از اعلام نتایج، جوایز به برندگان اهدا می شود.   

نوروزیان با اشاره به اینکه این مسابقه ملی به صورت آزاد برگزار می شود، تصریح کرد: شرکت در مسابقه برای مشاوران، اساتید و دانشجویان رشته های معماری، معماری منظر، طراحی شهر و  برنامه‌ریزی شهری آزاد بوده و علاقه‌مندان در قالب تیم‌های طراحی در این مسابقه به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه به ۶ تیم دارای بالاترین امتیاز پس از بررسی سوابق و ساختار تیم توسط هیات داوران کمک هزینه ۱۵ میلیون تومانی پرداخت می‌شود، افزود: جایزه نفر اول مسابقه ۷۰ میلیون تومان وجه نقد است و نفرات دوم و سوم لوح تقدیر دریافت می کنند.  

نوروزیان با اشاره به اینکه رودخانه های شهری از مهمترین عناصر طبیعی در بسیاری از شهرهای کشور ما به شمار می آیند، ادامه داد: در پهنه جغرافیایی ایران فهرستی طولانی از شهرهایی وجود دارد که از رودخانه های شهری برخوردار هستند و نگاهی کوتاه به آمار موجود از طول رودخانه های کشور موید این مساله است.

وی با بیان اینکه طول کل رودخانه های کشور ۱۴۶ هزار کیلومتر است که هزار و ۷۳۹ کیلومتر آنها در شهرها واقع شده است، گفت: نکته قابل تامل آنجا است که بسیاری از رودخانه ها در طول قرن ها عامل شکل‌گیری شهرهای کشور بوده و استخوان بندی فضایی، کالبدی و همچنین در بسیاری از شهرها شالوده اجتماعی، اقتصادی شهرها را بر پایه خود نهاده اند.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی بیان کرد: متاسفانه غفلتی که در چند دهه اخیر نسبت به رودخانه ها به عنوان عناصر حیاتی شهرها رخ داده، نه تنها موجب زوال آنها می شود بلکه ناکارآمدی بخش وسیعی از شهرها را نیز موجب شده است.   

نوروزیان افزود: در حوزه آبریز دریای خزر ۱۶۸۰ رودخانه جاری است که ۲۷۲۰۰ کیلومتر طول طول دارد و ۴۵۰ کیلومتر از آنها از مناطق شهری عبور می کند.

وی ادامه داد: با توجه به آمار و با نیم نگاهی به شرایط کنونی رودخانه های درون شهری که اغلب بخش عمده ای از آنها و فضاهای پیرامونی‌شان در محدوده های ناکارآمد شهری  و به صورت اسکان غیررسمی و بافت های کهن شهری رها شده بروز می کند، ضرورت احیا این عناصر مهم شهری و بهره گیری از آنها در جریان بازآفرینی شهرهای کشور مشخص می شود.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران نظر به ماموریتی که در راستای بازآفرینی شهرهای کشور برعهده داشته است در سال جاری تلاش کرده که پس از بررسی باید و نبایدهای این حوزه و تدوین دستورالعمل ها وضوابط مورد نیاز موضوع، بازآفرینی رودخانه های بابلرود، خشک شیراز، دورود، علی‌گودرز، برازجان و زرجوب را در برنامه عملیاتی خود قرار دهد که در گام نخست پروژه بازآفرینی رودخانه زرجوب به عنوان اولین اقدام میان حوزه ای و با همکاری همه دستگاه های مرتبط با این موضوع در قالب مسابقه طراحی حاشیه زرجوب در دستور کار قرار گرفته است.

رودخانه زرجوب به طول ۱۳.۵ کیلومتر از میان شهر رشت عبور کرده و در شرایط کنونی وجود ۵۶ ورودی فاضلاب سنتی در طول این رودخانه، آن را به یکی از آلوده ترین رودخانه های کشور و جهان تبدیل کرده است.

نوروزیان گفت: آلوده شدن رودخانه زرجوب به فاضلاب شهری نه تنها موجب شده که حیات انسانها و سایر موجودات زنده به طور مستقیم و غیرمستقیم مورد تهدید قرار گیرد، بلکه اقتصاد وابسته به رودخانه مردم بومی رشت را نیز تحت شعاع قرار داده است.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: امید است با اقدام مشترکی که با طراحی مسابقه زرجوب آغاز شده، این رودخانه احیا و کناره های آن نیز بازآفرینی گردیده و پهنه پیرامونی آن به یکی از شاخص ترین و سرزنده ترین حوزه های رشت تبدیل شود.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی گفت: هدف اصلی از برگزاری مسابقه طراحی رودخانه زرجوب استفاده از توان تخصصی حرفه مندان برای احیا رودخانه های شهری است و اینکه بتوانیم این رودخانه ها را به حیات قبلی خود بازگردانیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که به واسطه ایجاد فضاهای شهر مناسب برای شهروندان، تامین مسیر پیاده و دوچرخه، حضور ساکنین در تمام اوقات روز و شب را افزایش داده و نقاطی را به صورت پایلوت در نظر بگیریم که با کمک شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان بتوانیم این نقاط محیط مناسبی برای شهروندان در کنار رودخانه فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور احیا رودخانه زرجوب در کنار دیگر فعالیت ها، کارگروهی نیز توسط شرکت بازآفرینی شهری و با همراهی شرکت آب و فاضلاب، وزارت نیرو تشکیل شده و ایجاد تصفیه‌خانه‌هایی برای تصفیه فاضلاب‌هایی که به این رودخانه ریخته می شوند و همچنین لایروبی رودخانه در دستور کار قرار گرفته است که این فعالیت به صورت اقدام مشترک بین دستگاه های استانی تدوین انجام می شود. 

لازم به ذکر است، علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در مسابقه به آدرس اینترنتی مسابقه به نشانی www.zarjoob.com مراجعه نمایند./

نظر شما