شناسهٔ خبر: 62706 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در استان قزوین صورت گرفت؛

برگزاری هفتمین جلسه کمیته سیما و منظر و مجمع هماهنگی فعالان شهری

مسكن مهر قزوين هفتمین جلسه کمیته سیما و منظر شهری با حضور اعضای کمیته و مجمع فعالان سیما و منظر شهری، با محوریت بررسی مکانیسم اجرایی ، مسائل حقوقی و ضابطه تشویقی بام سبز در شهر قزوین برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی معاون شهرسازی و معماری این اداره کل با اعلام خبر برگزاری هفتمین جلسه کمیته سیما و منظر شهری با حضور اعضای کمیته و مجمع فعالان سیما و منظر شهری، با محوریت بررسی مکانیسم اجرایی ، مسائل حقوقی و ضابطه تشویقی بام سبز در شهر قزوین، گفت: افراد حاضر در جلسه در خصوص مکانیسم اجرایی بام سبز، مسائل حقوقی مترتب بر موضوع، نحوه صدور پروانه، نظارت بر اجرا و چگونگی نگهداری آن ( چک لیست نظارت و کنترل ) نحوه اطلاع رسانی عمومی و تدوین دوره زمانی به منظور بررسی نتایج حاصله و سایر موارد مربوطه توضیحاتی را ارائه کرد.

اسماعیلی افزود: در طرح بام سبز مالکان تمام ساختمان‌ هایی که مجوز ساخت دریافت می‌کنند، باید طراحی و زیرسازی بنا را به شکلی انجام دهند که پشت بام سبز در آنها اجرا شود.

اسماعیلی با تأکید بر اهمیت تهیه دستورالعمل ضوابط نما و منظر شهری برای شهر قزوین تشریح کرد: افزایش سرانه فضای سبز منطقه در زیبایی بصری بنای ساختمان، شاداب سازی روحیه ساکنان، کاهش آلودگی هوا، گرما و تلطیف هوا از جمله دلایل اجرای طرح بام سبز است.

هفتمین جلسه کمیته سیما و منظر و مجمع هماهنگی فعالان شهری در محل سالن جلسات ارمانشهر معاونت شهرسازی و معماری این اداره کل با حضور اعضا و مهندسین مشاور تهیه کننده طرح مطالعاتی برگزار شد و دستور کار آن به شرح زیر است.

گزارش جلسه
بررسی مکانیسم اجرایی ، مسائل حقوقی و ضابطه تشویقی بام سبز در شهر قزوین

در ابتدا لیدا معروفی ، رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری در خصوص مکانیسم اجرایی بام سبز ، مسائل حقوقی مترتب بر موضوع ، نحوه صدور پروانه ، نظارت بر اجرا و چگونگی نگهداری آن ( چک لیست نظارت و کنترل ) نحوه اطلاع رسانی عمومی و تدوین دوره زمانی به منظور بررسی نتایج حاصله و سایر موارد مربوطه توضیحاتی را ارائه و در ادامه ضابطه تشویقی پیشنهادی دبیرخانه را ارائه نمودند.
در ادامه مهندسین مشاور طرح توضیحاتی را ارائه و اعضا حاضر در جلسه سوالات و نظرات خود را بدین شرح بیان کردند.

مهندس سیداًف: اجرای بام سبز در شهر تبعات مثبت زیبایی شناسی، اجتماعی، اقلیمی و ... را در پی خواهد داشت واجرای این موضوع مستلزم وجود ابزار تشویقی می باشد تا بتوان به نتیجه مطلوب برسیم. تنظیم و وجود اصول فنی درست برای اجرای بام سبز ضروری و اجرای آن بدون رعایت اصول فنی اجرایی درست ،  صدمات جبران ناپذیری را به ساختمان ها وارد می نماید.

مهندس صیفوری: اگر ضرورت اجرای بام سبز و تبعات مثبت و مفید آن برای سازنده ، مالک و بهره بردار مسجل شود نیازی به بازدید دوره ایی وکنترل و تدوین ضابطه تشویقی به منظور اجرا و نگهداری آن نمی باشد و تاکید می گردد که در تدوین مکانیسم اجرایی بام سبز تمامی جوانب امر بررسی شود ( مسائل حقوقی ، فرهنگی ، نحوه اجرا در ساختمان در حال احداث ، ساخته شده و ...)
به منظور بهره وری بهینه از منابع و در راستای حرکت به سوی اقتصادی شدن موضوع می توان  با استفاده از همکاری و پتانسیل  شرکت های پیمانکار خصوصی ، مالکین را به استفاده از بام سبز برای کشت گیاهان زینتی یا دارویی و ... و کسب درآمد از این راه تشویق کرد.

اجرای بام سبز یک پکیج کامل می باشد که شامل تمام زیرساخت های ساختمانی و مسائل اجتماعی و فرهنگی است و باید تمام جزئیات آن مورد توجه و  بررسی قرار گیرد.

مهندس کیان مهر: ما ضوابط تشویقی را برای سازنده می گذاریم در صورتی که ممکن است مالک بعدی ساختمان اعتقادی به نگهداری بام سبز نداشته باشد این موضوع نیازمند بررسی ویژه می باشد. در راستای استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف انرژی پیشنهاد می گردد که از تجربیات کشورهای دیگر استفاده شود .برخی از کشورهای پیشرفته و صنعتی از پنل های خورشیدی به نحو احسن استفاده می نمایند و از آنجا که ایران نیز از تابش خورشیدی بسیار خوبی بهره مند می باشد نیاز است تمهیدات ویژه ایی در این زمینه وجود داشته باشد. در بحث همراهی این تکنولوژی با بام سبز میتوان گفت پنل ها علاوه بر تولید برق مصرفی خود ساختمان و فروش مازاد آن به شبکه میتواند به عنوان سایه بان یا در سقف آلاچیق بام سبز نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای هر کیلووات تولید برق نیاز به ۱۰ تا ۱۵ مترمربع فضا نیاز داریم و برای اینکه برق یک واحد مسکونی را تامین کنیم به ۲۴ مترمربع فضا نیاز داریم که خود می تواند به عنوان سقف آلاچیق نیز ایفای نقش نماید.

مهندس ارباب: با توجه به اینکه اجرای  بام سبز( به صورت حرفه ایی )  به عنوان یک آپشن در ساختمان سازی محسوب می گردد ، نیازی به تدوین ضابطه تشویقی ندارد. ولی نیاز است که هدف، دلیل و ضرورت اجرای بام سبز الزاما محرز و مشخص گردد.

به جهت استفاده های بهینه و همچنین ایجاد انگیزه در اجرای بام سبز با عنایت به هزینه های فراوان اجرای آن پیشنهاد می گردد فضاهای جانبی دیگر نیز در بام مجاز شود ( احداث آلاچیق در ساختمان های مسکونی ۵% و برای ساختمان های عمومی تا ۱۰%- ایجاد فضایی به منظور نگهداری گلدان - احداث فضایی با عنوان انبار و ...)

مهندس سلطانی: با توجه به اینکه یکی از اولویت های شهرداری و مدیریت شهری بحث تامین پارکینگ ۱۰۰ درصد است، پیشنهاد می شود در صورت تصویب موضوع بام سبز موضوع جایگزین سرانه فضای سبز حیاط شود و همچنین ضوابط تشویقی و تنبیهی می بایست دقیق تنظیم و اجرا شود. ( شهر مشهد). موضوع تخلف احداث بنای مازاد در بام و سایر موارد تخلفی می بایست بصورت دقیق بررسی و در تدوین ضابطه اجرایی مورد توجه قرار گیرد و همچنین نظارت نیز بصورت دقیق صورت پذیرد.

مهندس حاج سیدجوادی: با توجه به فراوانی و گستردگی موضوعات مترتب بر دستور کار ( بام سبز) پیشنهاد می گردد براساس اهمیت و ضرورت موضوعات دسته بندی و دردستور کار جلسه قرار گیرد .
بام سبز جز فضای مشاعی محسوب می گردد و فضای مشاع بدلیل مسائل مختلف ( اجتماعی ، فرهنگی  و هزینه های آن  و ...) معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد . پیشنها می گردد بام سبز تنها در ساختمان های شخصی، ویلایی بصورت پایلوت مد نظر باشد.

احداث فضاهای جانبی در بام سبز شامل آلاچیق، سایه بان، انباری و .... ضروری است که همین موضوع زمینه تخلفات را زیاد می کند لذا تدوین ضابطه دقیق و نظارت بر آن ضروری بوده و همچنین بررسی تاثیرات مسایل جانبی اجرای بام سبز در سیما و منظر و نمای ساختمان نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد.

ستایش راد: در تدوین مکانیسم اجرایی بام سبز نیاز است تمامی جوانب امر سنجیده شود از جمله : تاسیسات موجود در بام ، نحوه اجرا، هزینه های پمپ و انشعاب آب ، تبعات اجتماعی و مسائل فرهنگی، چگونگی نگهداری بام سبز و هزینه های آن ، مزاحمت های احتمالی تردد. به منظور تدوین ضابطه بهتر و اجرایی تر پیشنهاد می گردد تمامی موضوعات را دسته بندی و بر اساس اولویت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مهندس معروفی: با توجه به مباحث مطروحه به نظر می رسد که ابتدا باید ضرورت اجرای بام سبز مسجل شود و تعریف دقیقی نیز از بام سبز ارائه گردد و بعد از آن به بررسی مسائل اجرایی، حقوقی و نحوه نگهداری آن بپردازیم .

مهندس سیدمصلایی: با عنایت به رواج تخلفات در ساختمان سازی ، ضابطه پیشنهادی می تواند باعث تشدید تخلفات گسترشی در بام گردد. به دلیل مسائل پیچیده حقوقی و سایر موارد دیگر پیشنهاد می گردد ضابطه فوق صرفا در پلاک های ویلایی و حداکثر دو واحدی مد نظر قرار گیرد و در صورت خروجی مثبت ، موضوع عمومیت داده شود.

مهندس سیداًف: قوانین مورد استفاده در بام سبز نیز مشمول قوانین مشاعات می گردد و موضوع فوق ( تهیه طرح مطالعاتی ) به واسطه درخواست های مالکین و سازندگان و تبعات مثبت ایجاد فضای سبز صورت پذیرفته است. هزینه اجرا هم در حد معقول آن وقتی بین واحدها تقسیم می شود هزینه زیادی نسبت به آپشنی که در اختیار مالکین قرار میدهد نیست. تشویق مورد نظر ما به صورت تخفیف در هزینه تراکم مجاز است و اضافه تراکمی قرار نیست به سازنده داده شود.

در راستای بهره برداری بهینه از بام سبز ایجاد شده و نگهداری مناسب آن پیشنهاد می گردد ضوابطی نیز برای سازنده و بهره بردار بصورت جداگانه تدوین شود.

پیشنهاد می شود چند ساختمان عمومی را به عنوان پایلوت اجرا در نظر بگیریم و نتایج حاصله را مورد بررسی قرار دهیم (سرویس های بهداشتی خیام شمالی، ساختمان جدید شهرداری در بلوار مطهری و شهرداری منطقه دو، ساختمان تجاری مهر و ماه و آبادگران و بیمارستان مهرگان)

فضاهای جانبی مورد نیاز در بام ساختمان ها و در بام سبز در تدوین ضابطه و همچنین ضابطه تشویقی بصورت اعمال تخفیف مد نظر مشاور بوده است.
مصوبات :

در پایان جلسه محسن اسماعیلی با عنایت به مباحث مطروحه در جلسه موارد ذیل را جمع بندی و به عنوان مصوبات  اعلام شد:

*بازدیدی از نمونه های موفق اجرا شده و در حال اجرا( بام سبز و نیروگاه خورشیدی )توسط اعضا صورت پذیرد .

*همکاران حوزه نظارت عالیه اداره کل  با توجه به تجربیاتی که دارند نظرات خود را در اینخصوص بصورت مکتوب ارائه کنند.

*در جلسات جمع بندی  به بررسی موضوع بام سبز و مکانیسم اجرایی آن از مهندسین مشاور تهیه کننده طرح نیز دعوت به عمل آید .

نظر شما