شناسهٔ خبر: 62716 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) مطرح کرد:

ابعاد ۵ گانه هوشمندسازی بنادر ایران/ تلاش برای اثرگذاری بیشتر سازمان بنادر در زنجیره تجارت و حمل و نقل چندوجهی

جلسه مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی پنج بعد هوشمندسازی بنادر را تشریح و اعلام کرد: سعی بر این است تا این سازمان نقش اثرگذارتری در زنجیره تجارت، حمل و نقل چند وجهی و کاهش اسناد مبادلاتی کشورداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدقائم تاجگردون در همایش سالانه فناوری اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی که صبح امروز برگزار شد، در مورد سیاست‌های کلان سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه IT، اظهار کرد: سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه به دوبخش تقسیم می‌شود که یکی مربوط به سیاست‌های ابلاغی دولت است و به عنوان اسناد بالادستی در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: عمده این سیاست‌های ابلاغی در حوزه توسعه دولت الکترونیک در کشور است که در سال ۹۴ دولت با تصویب سند نقشه راه توسعه دولت الکترونیک در کشور الزام کرد تا همه سازمان ها باید در مسیر الکترونیکی شدن گام بردارند و خدمات خود را به صورت الکترونیکی و برخط ارائه کنند و علاوه بر تعامل با سایر سازمان های دولتی، بستر چابک، پویا و پاسخگو را به منظور خدمت‌رسانی فراهم کنند.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه ساختاری پیشنهاد و الزام شده است که بر اساس آن باید در کلیه دستگاه‌های دولتی کمیته‌هایی تحت‌عنوان دولت الکترونیک و هوشمندسازی تشکیل شود، گفت: با استناد به همین سیاست‌ها سازمان بنادر و دریانوردی در این مسیر حرکت کرده و با توجه به رویکرد این سازمان در جهت هوشمندسازی بنادر، کمیته مذکور سیاستگذار سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه هوشمندسازی و الکترونیکی شدن است.

تاجگردون با بیان اینکه بخش دوم سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس چشم‌انداز هوشمندسازی بنادر در افق ۱۴۰۴، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) مامور شده است نقشه راهی را به منظور هوشمندسازی تدوین کند، اظهار کرد: این نقشه راه تدوین و به تصویب کمیته مذکور در سازمان بنادر و دریانوردی رسیده است.

وی افزود: بر این اساس،۱۷ اقدام کلیدی مدنظر قرار گرفته است و ۱۱ پروژه مصوب وجود دارد که در دستور کار قرار گرفته است. ما در ابتدای مسیر هوشمندسازی نیستیم اما در رویکرد لحاظ شده در نقشه راه تدوین شده و پروژه های مصوب، سعی

بر القای فرهنگ هوشمندسازی است تا بنادر به عنوان بازوهای سازمان در جهت این سیاست کلان گام بردارند.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اولویت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این سازمان، خاطرنشان کرد: اولویت بر اساس نقشه راه تدوینی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه هوشمندسازی است و ۱۱ پروژه مصوب در اولویت اصلی قرار دارند.

تاجگردون با اشاره به اولین گام این اداره کل در در شش ماهه دوم سال جاری، اعلام کرد: اجرای شش پروژه از ۱۲ پروژه مذکور را در دستور کار قرار گرفته است و یکی از این پروژه ها در بخش زیر ساخت ارتباطی سازمان بنادر و دریانوردی است و به دنبال این هستیم تا ارتباط امنی را بین سازمان و بنادر کشور ایجاد کنیم و وضعیت شبکه ارتباطی درون بنادر را نیز بهبود بخشیم.

وی افزود: از جمله پروژه‌های حائز اهمیت برای سازمان بنادر و دریانوردی پروژه پنجره واحد تبادل اطلاعات و اسناد این سازمان است که اقدامات اولیه آن انجام شده و در حال پیشرفت است و امیدواریم تا پایان سال جاری فاز اول این پروژه را به صورت پایلوت در بندر شهیدرجایی اجرا و به مرحله بهره برداری برسانیم.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با هوشمندسازی بنادر، تشریح کرد: هوشمندسازی بنادر در نقشه راه تدوین شده در پنج بعد مدنظر قرار گرفته است که بعد اول آن فرا سازمانی است و به دنبال این هستیم تا سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ذی نفعان بیرونی، زنجیره تجارت کشور، حمل و نقل چند وجهی و کاهش اسناد مبادلاتی موفق عمل کند.

تاجگردون ادامه داد: در بعد سازمانی هدف؛ هم افزایی و هوشمندسازی سازمان بنادر و دریانوردی است و باید در این مسیر کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلفی شکل گیرد.

وی با اشاره به دیگر بعد هوشمندسازی بنادر، اظهار کرد: سرمایه انسانی دیگر بعد هوشمندسازی بنادر است و در تلاش هستیم تا با آموزش‌های لازم و استفاده از تکنولوژی های مختلف به ارتقا دانش نیروی انسانی خود کمک کنیم و ذهنیت‌ها را نسبت به هوشمندسازی ارتقا بخشیم.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: بعد دیگر هوشمندسازی بنادر سامانه‌های اطلاعاتی است و در حال حاضر سامانه‌های اطلاعاتی خوبی در بنادر وجود دارد که مستقل از یکدیگر فعالیت می کنند و هدف بعدی یکپارچه کردن اطلاعات و ایجاد جریان های اطلاعاتی است تا در نهایت به کیفیت داده های بالاتری دست یابیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، تاجگردون در پایان به آخرین بعد هوشمندسازی بنادر اشاره کرد و گفت: در حوزه زیر ساخت نیز فعالیت های مختلفی انجام شده است و شبکه‌های ارتباطی در بنادر شکل گرفته اند و بسترها نیز فراهم شده‌اند و در این راستا با فناوری های نوینی از جمله IOT؛ اینترنت اشیا روبرو هستیم که سعی می‌کنیم از این فناوری نیز به نحو مطلوب بهره ببریم.

نظر شما