شناسهٔ خبر: 62806 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری خبر داد:

حدود ۳.۵ میلیون واحد مسکونی نیازمند نوسازی هستند/ توزیع حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع در استان‌ها برای اجرای برنامه بازآفرینی

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه متأسفانه بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در حدود ۲۰ درصد از مساحت شهری ساکن هستند، گفت:طبق مطالعات انجام شده از ساکنین محلات هدف که رقمی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر را به خود اختصاص ‌می‌دهند در ۵ میلیون واحد مسکونی زندگی می‌کنند که براساس اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده حدود ۳.۵ میلیون واحد آن دچار بدمسکنی بوده و نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در اولین دوره ملی آموزشی کارگاه بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به سالروز وقوع زلزله دردناک شهرستان بم و از دست رفتن تعدادی از هموطنان کشورمان بیان کرد: این حادثه زنگ خطر و هشداری برای توجه بیشتر مردم و مسئولین به موضوع ایمنی در حوزه شهری و زلزله بود تا از این پس در مسیر ساخت و ساز‌ها بیشتر به آن اهمیت دهند.

عشایری با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد از خاک ایران در نوار زلزله واقع شده و ۳۳ نوع از ۴۳ بلای طبیعی ثبت شده در جهان در کشور ما به وقوع می‌پیوندد، گفت: طی سال جاری بالغ بر ۱۲۰ زلزله بالای ۴ ریشتر در کشور حادث شده که تمامی آن‌ها و حتی حوادثی که احتمال وقوع آنها برای آینده پیش‌بینی می‌شود، بدون شک توجه خاص مدیران شهری به موضوع تاب‌آوری شهری و همچنین پایداری شهرها را می‌طلبد.

وی با تأکید براینکه متأسفانه بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در حدود ۲۰ درصد از مساحت شهری ساکن هستند، گفت: این بدان معناست که تراکم جمعیتی ساکنان محلات هدف بازآفرینی نسبت به سایر نقاط شهری کمی بالاتر بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در این خصوص ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده ساکنین محلات هدف که رقمی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر را به خود اختصاص ‌می‌دهند در ۵ میلیون واحد مسکونی زندگی می‌کنند که براساس اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده حدود ۳.۵ میلیون واحد آن دچار بدمسکنی بوده و نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی این مسئله را ضرورتی برای دولت جهت حرکت به سمت تدوین برنامه بازآفرینی شهری دانست و افزود: رئیس‌جمهوری در سی و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی اعلام کردند که ما صدای زلزله و مردم در زمان رویارویی با اینگونه مشکلات را شنیده و به همین دلیل تلاش داریم تا بخش قابل توجهی از مشکلات را در اجرای برنامه بازآفرینی شهری برطرف سازیم .

وی در ادامه ارتقای کیفیت زندگی، زیست‌پذیری شهرها و پایداری آن‌ها را اهداف اصلی برنامه بازآفرینی شهری دانست و گفت: در این مسیر به تمامی ابعاد کالبدی و غیرکالبدی موجود در حوزه برنامه‌ریزی شهری توجه شده که مسئله تاب‌آوری نمونه مهم و قابل توجهی از آن در بخش کالبدی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در این راستا اضافه کرد: آنچه برای ما در حوزه تاب‌آوری شهری باید اتفاق بیفتد دو بحث توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی و دیگری نوسازی و ساخت واحدهای مسکونی است که باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

عشایری با اشاره به ضرورت تولید سالانه یکصد هزار واحد مسکونی در کشور طبق برنامه بازآفرینی شهری بیان کرد: برای تحقق‌پذیری این موضوع ۲ راهکار وجود دارد که تحقق برنامه اقدام مشترک برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در محلات هدف و ورود توسعه‌گران (بخش خصوصی) به طور جدی در این محلات برای بخش مسکن از جمله آن به شمار می‌رود، راهکارهایی که خوشبختانه تاکنون تمامی ابزارهای اجرایی آن فراهم و به بخش‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر نکات لازم برای اجرای برنامه اقدام مشترک در سطح کشور به استانداران ابلاغ و شعار اصلی ما مبنی بر نگاه برنامه‌ای از نوع پایین به بالا به آن‌ها اعلام شده است.

وی با تأکید براینکه ما به هیچ وجه قصد تصمیم‌گیری برای محلات را نداشته و این مناطق باید نیاز و مشکلات خود را توسط شهرداری به یک برنامه اجرایی تبدیل کنند، گفت: مدیریت این مجموعه از نگاه ستادی(ستاد بازآفرینی شهری در شهرستان‌ها) برعهده فرماندار شهرستان‌ها است که باید نوع اقدامات و چگونگی پیشبرد آن را برای رسیدن به هدف نهایی تشخیص دهند.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: ما در این حوزه تمامی اختیارات خود را به شرط پیشبرد برنامه در قالب برنامه اقدام مشترک به استان واگذار کرده‌ایم، بدان معنا که تمامی دستگاه‌ها و حتی کوچکترین بخش‌های ذی‌ربط باید به نقش خود در این برنامه عمل کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دوم برنامه بازآفرینی در حوزه تاب‌آوری تحت عنوان ساخت و نوسازی مسکن بیان کرد: بخش خصوصی و یا همان توسعه‌گران عمده‌ترین نقش را در محله بازی می‌کنند، به همین دلیل همواره تأکید داشتیم تا در حین عملیات اجرایی این بخش، امتیازات خوبی را برای این گروه اختصاص دهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری طبق آئین‌نامه اجرایی مصوب برنامه مذکور هزینه ساخت و ساز برای توسعه‌گر در محلات هدف را به ازای هر متر ۳۰۰ هزار تومان کمتر از سایر نقاط خواند و گفت این تفاوت مربوط به هزینه‌های غیرساختمانی است و ربطی با هزینه مصالح ندارد.

عشایری در ادامه سخنان خود کاهش هزینه‌های غیرساختمانی، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و همچنین اختصاص اراضی دولتی برای شتابدهی هرچه بیشتر به اجرای برنامه را اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه‌گر در این برنامه دانست و افزود: اختصاص اراضی دولتی و شهرداری‌ها در محلات هدف به برنامه بازآفرینی شهری به عنوان ابزاری جهت شتابدهی این برنامه مدنظر قرار گرفت که خوشبختانه درحال حاضر در برخی از شهرها انجام شده است.

این مقام مسئول در این خصوص تأکید کرد: نکته مهم آن است که تمامی مسیر گسل‌ها، نواحی باتلاقی، شبکه‌های فشار قوی و مناطق محتمل  وقوع رانش که در شهرهای هدف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند در اجرای پروژه‌ها مورد توجه است و اقدامات لازم جهت جلوگیری از اجرای هرگونه پروژه در این نقاط ممنوع اعلام شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گفتنی است طبق برنامه بازآفرینی، شهرداران موظفند برنامه لازم برای جابه‌جایی ساکنان نواحی پرحادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مناطق امن‌تر را تبیین، تدوین و به ما ارسال کنند تا اقدامات لازم در این حوزه نیز انجام شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت همه جانبه دولت از مجریان برنامه بازآفرینی در سراسر کشور بیان کرد: درحال حاضر نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار این پروژه قرار گرفته که تمامی آن در بین استان‌ها توزیع شده است.

وی ادامه داد: از مبلغ اعلام شده ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای موضوع مسکن و ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی اختصاص پیدا کرده است که مسئولان استانی باید در استان هزینه‌کرد این منابع را بر عهده داشته باشند./

نظر شما