شناسهٔ خبر: 62821 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:

تاکید بر پیگیری ۱۶ محرک اقتصادی در سیستان و بلوچستان

جلسه جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درسومین نشست اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان بر پیگیری و اجرای ۱۶ محرک اقتصادی در استان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در سومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با ابراز تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و خیر مقدم به اعضا و مدعوین به جلسه مذکور اظهار داشت: این جلسات در وزارتخانه معین استان به‌صورت منظم برقرار و مصوبات با شتاب و قوت متعددی پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر توسعه محور شرق به‌عنوان بخش مهم، تعیین‌کننده و تأثیرگذار در کریدور شمال-جنوب افزود: با فرصت‌هایی که از لحاظ سرزمینی استان و جایگاه راهبردی به لحاظ دسترسی به اقیانوس و دریای آزاد، همچنین وجود تقاضا برای استفاده از کریدور شمال-جنوب وجود دارد، امید است استان سیستان و بلوچستان شایسته‌تر توسعه یابد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همگرایی و یکپارچگی در سطح دستگاه‌های اجرایی استان را امری مهم برشمرد و خواستار این شد که از ظرفیت بخش خصوصی و طرح‌های آمایشی در جهت فعال‌سازی محرک‌های اقتصادی استان استفاده شود.

 اسلامی پس از استماع نظرات و گزارش‌های ارائه‌شده اعضا و نمایندگان حاضر در جلسه بیان داشت: تهیه نقشه راه توسعه استان سیستان و بلوچستان مهم‌ترین اقدام پیش‌رو و برگرفته از مصوبات و تعهدات گذشته است.

وی با بیان اینکه به‌طور مشخص تغییرات اقلیم و ناپایداری خدمات زیربنایی موجب مواجهه استان با مخاطرات شده است، گفت: با بهره‌مندی از نقشه راه توسعه استان به امید پروردگار استان روی ریل توسعه قرار می‌گیرد و با مدیریت و نظارت صحیح این روند تداوم می‌یابد؛ که بیانگر عزم ستاد اقتصاد مقاومتی در دوره جدید دولت دوازدهم است.

 جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد تا نقشه راه توسعه استان سیستان و بلوچستان بر اساس اسناد آمایش سرزمینی و برنامه ششم توسعه تهیه شود تا پس از بررسی در ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب برسد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: کشتارگاه‌های استان با رعایت الزامات بهداشتی باید طوری سامان‌دهی شوند که بتوان نسبت به بسته‌بندی و توزیع دام در سایر نقاط کشور اقدام کرد تا از وضعیت سنتی خارج و به یک وضعیت صنعتی دست‌یابیم. وی تاکید کرد: درواقع اداره ۱۶ کشتارگاه‌ به روش صنعتی اشتغال‌زا محسوب می‌شوند به‌طوری‌که علاوه بر اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی می‌تواند در لجستیک کشور و حتی صادرات مجدد آن ایفای نقش بکند.

وی خطاب به مسئولان استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: از ظرفیت صادرات مجدد غافل نباشید؛ می‌توان از صادرات گوشت دام با ذبح اسلامی و بسته‌بندی در وزن‌های گوناگون به کشورهای همسایه بهره جست و لجستیک آن به‌وسیله کامیون‌های یخچال‌دار قابل انجام است.

اسلامی در ادامه محور سوم را تکمیل پروژه‌های مصوب اقتصاد مقاومتی دانست که در جلسات گذشته مطرح شده بود که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و باید بخش باقیمانده تکمیل شود. وی گفت: در این راستا همه دستگاه‌ها موظف به تلاش مجدانه هستند و برای هر طرح شناسنامه‌ای منتشر شود تا اهداف، مشخصات و میزان پیشرفت، موانع و اثربخشی هر طرح مشخص باشد.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان در خصوص مصوبه چهارم با اشاره ۱۶ محرک اقتصادی استان و دو بحث مهم آن گفت: اول تبادل اطلاعات ستاد اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه استان و سازمان برنامه‌وبودجه است. از منابع بودجه سال‌های ۹۶ و ۹۷ مربوط به صندوق توسعه ملی غافل نباشید. این منابع در اختیار مردم و شرکت‌های خصوصی بر اساس اهلیت و ارزیابی قابلیت کسب‌وکار با حد اقل بروکراسی قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولین محرک اقتصادی به‌عنوان توسعه منابع آبی استان گفت: آب‌های ژرف، انتقال آب دریا و تکمیل پروژه‌ها و شبکه‌های آب‌رسانی پایین‌دست سد‌ها هر سه به‌طور متوازن پیگیری شود. دو محور باید از طریق جذب سرمایه در استان اجرا شود که در این راستا اتاق‌ بازرگانی استان می‌تواند به‌صورت کنسرسیوم مانند استان کرمان این اقدامات را انجام دهد.

وی افزود: بحث دوم توسعه و صنعتی شدن شیلات، صید و صیادی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. البته صنعتی کردن در مقیاس دو هدف ابتدا جلوگیری از نابودی کسب‌وکار سنتی و دوم صنعتی کردن با هدف صادرات صورت می‌گیرد و در عین حال معاهداتی که با کشورهای اسکاندیناوی منعقد شده باید انجام شود تا توانمندسازی و اشغال زایی در سطوح ملی و استانی را در بر داشته باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید، نکته سوم را صنایع کشتیرانی و دریانوردی عنوان کرد و گفت: این صنایع جزو مواردی است که سال‌های قبل جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده است. انتظار می‌رود استان سیستان و بلوچستان به خاطر هم‌جواری با دریا، ساحل طولانی و بهره‌مندی از ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی بندر چابهار از صنایع پشتیبانی دریانوردی و کشتیرانی برخوردار باشد.

اسلامی با اشاره به صنایع معدنی و اکتشاف به‌عنوان محرک چهارم بیان داشت: استان سیستان و بلوچستان از نظر برخورداری از معادن متنوع غنی است که باید از این صنعت حمایت شود و «ایمیدرو» از لحاظ قانونی و نیز استانداری باید از فعالیت در این حوزه حمایت کند.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: باید در اولین فرصت نمایشگاهی در تهران با هدف دعوت از سرمایه‌گذاران برای آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه آن‌ها در استان برگزار شود. بنابر این باید کتابچه‌هایی با عنوان PFS به‌منظور معرفی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری از سوی استانداری تهیه و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هیچ استانی در هیچ‌یک از کشورهای جهان با منابع دولتی، آباد نمی‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم به کشاورزی به‌عنوان محور چهارم محرک اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: توسعه کشت میوه‌های گرمسیری در نقاط کم آب مانند زرآباد برای کشت انبوه میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه در جهت تأمین مایحتاج کشور مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا از بازدهی و نرخ بهره‌وری بالایی برخوردار است.

اسلامی در خصوص محور ششم که توسعه راه‌آهن شرق کشور است؛ اظهار داشت: در راستای تأمین منابع مالی موردنیاز اتصال راه‌آهن به بندر به دنبال فراهم کردن فاینانس آن هستیم.

وی گفت: محور هفتم احداث خط سوم راه‌آهن میرجاوه به زاهدان برای حرکت دو نوع قطار است که باید شرکت راه‌آهن به‌صورت شتابان بر روی آن کار کند تا قدرت تحرک ما در مبادلات تجاری افزایش یابد.

جانشین رئیس فرماندهی ستاد اقتصادی مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان محور هشتم را مهار روان‌آب‌ها عنوان کرد و گفت: احداث سد‌های بزرگ و تحمیل هزینه‌های سنگین برای تبخیر آب امکان‌پذیر نیست و بهترین روش آبخیزداری و آب‌بند‌های کوچک برای ذخیره‌سازی آب با توجه به برخورداری از ردیف بودجه است. این اقدام در منطقه بلوچستان که حجم روان‌آب‌ها بسیار زیاد است می‌تواند مثمر ثمر باشد. بنابر این بهره‌گیری از روان‌آب‌ها و توسعه کشت گلخانه‌ای باید در دستور کار باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه محور نهم انتقال گاز است، اظهار داشت: این پروژه در ردیف بودجه مصوب برخوردار است و لازم است از سوی مسئول مربوطه در استان مورد پیگیری قرار گیرد. با توجه به وجود سرمایه‌گذار برای اجرای طرح در مکران و قلعه چابهار، رایزنی‌ها در حال انجام است.

اسلامی محور دهم یعنی رشد فقر در استان را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: طرح‌های اشتغال روستایی و خانگی باید در اولویت قرار گیرد و از منابع و ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌توان استفاده کرد. اداره کار نیز با توجه به کمبود آب و نبود امکان کشاورزی مناسب در استان، باید مشاغل جایگزین را گسترش دهد.

وی تصریح کرد: نباید نظاره‌گر فقر و تنگدستی مردم استان سیستان و بلوچستان بود، بلکه باید اقداماتی انجام شود تا معیشت مردم با شایستگی و عزت تأمین شود و زیر سؤال نرود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به محور یازدهم مبنی بر اجرای طرح‌های فراگیر با آب کم یا بدون آب تأکید کرد: کمیته‌ای در استانداری برای توسعه مشاغل دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ایجاد شود.

این مقام مسئول گردشگری در جنوب استان را محور دوازدهم عنوان کرد و گفت: می‌توان با توجه به جاذبه‌های گردشگری مانند کوه‌های مریخی، شن‌های روان، سواحل رنگی و گل‌افشان‌ها تورهای گردشگری ایجاد شود. در این زمینه نیاز به جذب گردشگر داخلی و خارجی در قالب پکیج‌هایی مرکب از همکاری ایرلاین‌ها، مراکز اقامتی، سازمان میراث فرهنگی و سازمان مناطق آزاد مطرح است.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی محور بعدی را ایجاد نیروگاه برقی عنوان و خاطرنشان کرد: ایجاد نیروگاه برق می‌تواند با قابلیت صادرات به کشورهای همسایه باشد که می‌تواند شرایط جذب سرمایه‌گذار را دربر داشته باشد و علاوه بر اشتغال‌زایی منافع سرمایه‌گذار را هم تأمین کند.

به گفته اسلامی چهاردهمین محرک اقتصادی استان، منطقه آزاد چابهار دارای دو بخش است که شامل بحث‌های قابل‌مذاکره با معاون اول رئیس‌جمهوری و بحث‌های الزامات می‌شوند.

وی با اشاره به رسیدگی به «حاشیه‌نشینی» به‌عنوان محور پانزدهم گفت: دستورات لازم برای رفع حاشیه‌نشینی ابلاغ شده و دست استان در این زمینه باز است. به بنیاد مسکن نیز برای استقرار در بافت‌های فرسوده ابلاغ صادر شده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید آخرین محرک اقتصادی استان سیستان و بلوچستان را توسعه سواحل مکران دانست و گفت: طرح‌های مصوب توسعه سواحل مکران لازم الاجراست و باید مورد پیگیری قرار گیرد. مدیران کل وظیفه ایجاد تحول و امید و تحرک در استان را دارند نه اینکه در قالب چارچوب بودجه و اعتبارات خود کار کند.

۱۶ محرک اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، محرک‌های متحول کننده خواهد بود که اگر به ۵ سال آینده بنگریم بسیاری از آن‌ها می‌تواند شکل بگیرند و استان را به دروازه پر افتخار کشور به‌ویژه امروز که هند و ژاپن و چین به دنبال سرمایه‌گذاری در چابهار هستند تا از کریدور شمال-جنوب استفاده کنند بدل کنند؛ و این یک فرصت طلایی است و نباید این فرصت را از دست داد.

نظر شما