شناسهٔ خبر: 62840 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها:

امنيت پيش نياز آرامش و رفاه است/ امنيت ساختنی است نه يافتنی

رحمت اله مه‌ آبادی رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران پيش نیاز به وجود آوردن آرامش و رفاه و زندگی خوب را وجود امنيت دانست و گفت: برای ایجاد ایمنی در پرواز باید از مجموعه سپاه حفاظت هواپیمایی تشکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران‎، رحمت اله مه آبادی در برنامه بزرگداشت سالروز تاسیس سپاه حفاظت هواپیمایی که با حضور سردار موسوی فرمانده این مجموعه برگزار شده بود، گفت: شهر خوب، دولت خوب و کشور خوب؛ این هدفی آرمانی است که همه دولت‌های مردم سالار و شهروندان مترصد رسیدن به آن هستند. از ویژگی‌های شهر خوب، قابل قبول بودن کیفیت زندگی شهروندان است. قابل قبول بودن شرایط اقتصادی است. در شهر خوب به محیط زیست و حفظ و توسعه زیرساخت‌های سبز توجه کافی می‌شود. کودکان و سالمندان و خصوصاً بیماران در شهر خوب به راحتی تنفس می‌کنند. شهر خوب شهری است که شهروندان آن از درجه مناسبی از رفاه برخوردارند. در شهر خوب برای همه شهروندان فرصت‎سازی می‌شود و کسب‌وکارها در آن رونق دارد. شهروندان شهر خوب از مزیت‌های فناوری‌های مختلف برخوردارند. نرخ سرمایه‌گذاری، نرخ سلامت و نرخ رشد اقتصادی در آن بارز است. در شهر خوب، معنویت و اخلاق موج می‌زند. زینت شهر خوب، به قول افلاطون، علم، محبت و آزادی است.

وی ادامه داد: اما هیچ شهری خوب نمی‌شود مگر اینکه آرامش بر آن مستولی شود. آرامش زیرساخت و پیش‎نیاز تمام تحولات بشری است. به آموزش نگاه کنیم؛ اگر کودک آرام نباشد، آیا آموزش و تربیت او ممکن است؟ به اقتصاد و بازار و مولفه‌های آن مانند ارز نگاه کنیم. اگر آرامش بر بازار ارز حاکم نشود، کنترل، مدیریت و استفاده از فرصت‌های و مقابله با تهدیدها میسر است؟

مه آبادی در مورد چیستی آرامش گفت: آرامش به معنی نداشتن سختی و مشکل نیست بلکه داشتن اطمینان قلب حتی در سختی، تنگنا و تحریم است. آرامش یعنی برخورداری از فرصت یاد خدا کردن و مطمئن بودن به پشتیبانی حتی در سخت‌ترین شرایط و خطرناک‌ترین وضعیت

وی ادامه داد: اما این آرامش از کجا می‌آید. چه چیز باعث می‌شود که آرام باشیم حتی در دل طوفان‌ها؟ این حالت پدید نمی‌آید مگر اینکه احساس امنیت در ما در حد قابل قبولی وجود داشته باشد.

اما امنیت چیست؟ مه‎آبادی با اشاره به این پرسش توضیح داد: امنیت موجودیتی است که عظیم‌ترین نعمت الهی دانسته شده استدر تفسیر آیه ۸ سوره تکاثر که خداوند فرمود: "ثم لتسئلن یومئذ نعیم" و پیامبر آن را نعمتی معرفی کرده است که در روز قیامت خدوامند در مورد آم پرسشگر می شود. حتی ائمه معصومین (س)، در تفسیر حسنات و سیئات، امنیت را جزء حسنات ذکر فرموده‌اند و از نظر آنها یک شهر خوب یعنی یک شهر امن است.

وی ادامه داد: وقتی از معصوم سوال می‌کنند که منظور حق‎تعالی در قرآن که فرموده‌اند: "اگر به آنان خوبی برسد؛ می‌گویند این از خداست" معصوم می‌فرماید: تندرستی، سلامت، امنیت و گشایش یا رفاه است. به استناد آیه ۵۷ سوره قصص، نیز حتی از نظر خداوند تبارک و تعالی بهترین مکان‌ها، امن‌ترین مکان است و خداوند، بزرگترین ویژگی و وجه تمایز شهر مکه از دیگر بلاد را، امنیت آن برمی‌شمارند. حتی در آیه ۱۳ سوره زمر، خداوند در تعریف بهشت، می‌فرمایند: بهشت جایی است که آرامش و آسایش مومنان در آن تأمین است.

مه آبادی با بیان اینکه باید بدانیم که امنیت ساختنی است نه یافتنی، گفت: امنیت تلاش می‌خواهد. امنیت برنامه، مشق و تمرین، مدیریت و رهبری و خون دل خوردن هزینه و مشارکت می‌خواهد. به همین جهت شهر خوب، حمل‌ونقل خوب، فرودگاه خوب، ناوبری خوب و شرکت هواپیمایی خوب خوب هم یافتنی نیست و بلکه ساختنی است. تمام اجزای آن ساختنی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، با بیان اینکه امنیت ساختار و مدیریت می‌خواهد و تداوم و حاکمیت آن، نیازمند پاسداری و حفاظت است، گفت: ۵ دی روزی بود که امام ما آن وجود سراسر سلام و مأمون، با فرمانی تاریخی، ساختاری برای امنیت پایدار در عرصه هوانوردی و پروازها بنا کرد. پاسدارانی را به برقراری این امنیت گمارد و حافظانی را برای حراست و حفاظت از آن مأمور کرد. ساختاری که تمام نقشه‌های نزدیک به چهار دهه گذشته دشمنان را بر هم زد.

وی ادامه داد: ساختاری که کابین و کاکپیت و صندلی پرواز مسافر را به امن‌ترین مکان موجود در فضای سرزمین ایران اسلامی مبدل کرد. لذا شایسته است که ما در سالروز صدور این فرمان تاریخی، گرد هم آمده و از این نعمت بزرگ انقلاب، یاد کرده و شکرگزار آن باشیم. در اینجا فرصت را مغتنم شمرده از فرماندهی محترم و یکایک پاسداران حریم آسمان ایران زمین خصوصاً سپاه حفاظت هواپیمایی و پاسداران سبزپوش آن سپاسگزاری می‎کنم.

نظر شما