شناسهٔ خبر: 62869 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد:

همکاری اداره کل برای تأمین اراضی آموزشی/ احداث ۶ باب مدرسه از محل اعتبارات داخلی

حسن صبوری مدیر کل راه و شهرسازی استان قم گفت: این اداره کل در حد بضاعت برای ساخت مدرسه با دستگاه های مرتبط همکاری می کند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم، در میز گرد واکاوی شرایط موجود فضای آموزشی و همچنین پیش بینی نیاز این استان در آینده که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی قم، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، معاون شهرسازی و معماری شهرداری برگزار شد، حسن صبوری اظهار داشت: به دلیل دولتی بودن اراضی شهرک پردیسان فضاهای آموزشی مورد نیاز در این منطقه در قالب طرحی پیش بینی شده بود. 

 حسن صبوری افزود: درسال های گذشته ۶ باب مدرسه بر اساس نیازمندی های این شهرک از محل اعتبارات راه و شهرسازی احداث شد و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت. 

وی اضافه کرد: به دلیل اتمام اعتبارات مربوط به یارانه مسکن مهر امکان ادامه ساخت مدرسه درشهرک پردیسان قم وجود ندارد و حتی تعدادی مسجد نیز به همین دلیل نیمه کاره مانده که با کمک خیران درحال تامین اعتبار است. 

وی با اشاره به این که ۴۶ قطعه زمین با کاربری آموزشی در محدوده شهرک پردیسان وجود دارد، بیان کرد: به دلیل این که احتمال این وجود داشت کاربری آموزشی این زمین ها تغییر کند و در اختیار مجموعه های دیگر قرار گیرد، از طریق سازمان ملی زمین و مسکن کاربری این ۴۶ قطعه زمین صرفا آموزشی ثبت شد تا دیگر امکان تغییر کاربری وجود نداشته باشد. 

 صبوری گفت: کاربری زمین هایی که آموزشی است باید با طرح و اعتبار مصوب از طرف آموزش و پرورش ارائه، مبالغ به قیمت تمام شده پرداخت و قرارداد واگذاری زمین ها تنظیم شود. 

وی گفت: درمحله هایی که طرح بازآفرینی اجرا می شود، تعدادی مدرسه با توجه به نیاز در مناطق حاشیه شهر پیش بینی شده و ظرف سال های گذشته به مرحله اجرا درآمده که در این راستا تاکنون ۲ مدرسه ساخته شده و ۲ مدرسه دیگر در حال ساخت است. 

وی ابراز امیدواری کرد: در اعتبارات امسال و سال بعد طرح بازآفرینی، بتوان مبلغی برای ساخت مدرسه اختصاص داد و آموزش و پرورش را در تامین فضای آموزشی یاری نمود. 

 صبوری افزود: با وجود این که ساخت واحد آموزشی جزو وظایف راه و شهرسازی نیست، ولی تا حدی که بضاعت این اداره کل اجازه داده، نسبت به این امر کمک نموده ایم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در۲ سال گذشته هر توافقی که با شهرداری انجام شده، در کمیسیون ماده پنج بررسی شده است و با دقت نظر خاصی در فضاهای آموزشی وارد شده ایم. 

وی ادامه داد: نماینده آموزش و پرورش نیز به صورت دایم در جلسه های این کمیسیون حضور دارد. 

 مدیرکل راه وشهرسازی قم افزود: به دلیل این که شهرک شهید زین الدین قم اراضی راه و شهرسازی بوده واحد آموزشی پیش بینی شده است و از سوی دیگر مجاز هستیم از طریق فراخوان و به صورت مدارس غیرانتفاعی زمین ها را واگذار کنیم. 

 وی اضافه کرد: البته در این منطقه در چند موردی که از آموزش و پرورش استعلام شده این نهاد پاسخ داده که به زمین آموزشی نیاز نداریم و از طریق مدارس غیرانتفاعی اقدام شود. 

وی ادامه داد: راه و شهرسازی در مناطق دیگر از جمله خیابان شهید کلهری تا بلوار پیامبر اعظم(ص)، خیابان سوم خرداد تا شهرک فاطمیه، شهرک صادقی، شرق بلوار جمهوری، بلوار ۱۵ خرداد تا کمربندی امام علی(ع) و خیابان انسجام فاقد زمین است و فقط از طریق توافقات شهرداری در کمیسیون ماده پنج می توانیم به نتیجه برسیم. 

 صبوری همچنین با بیان این که رشد جمعیت در قم بالا و این شهر مهاجرپذیر است، گفت: درست است در بافت تاریخی و فرسوده کاهش جمعیت داریم و بسیاری از فضاها تبدیل به کارگاه و انبار شده اند، اما اقداماتی که از طریق اجرای طرح بازآفرینی در حال انجام است باعث می شود جمعیت به محلات برگردد.

وی تاکید کرد: امکان تغییر فضای آموزشی در این مناطق وجود ندارد، ضمن این که در این محلات باید به فکر این مساله باشیم که سیاست دولت بر بازآفرینی است و بازآفرینی نیز یعنی احیای محله که باید مدارس نیز بازسازی شود. 

 وی به محله ۶ شهرک پردیسان قم اشاره و بیان کرد: در این محله متاسفانه معارضی پیدا شد و دیواری هم کشید و حتی برای فاضلاب نیز مشکل داشتیم و اخیرا با دستور مقام قضایی دیوار برداشته شده است.

 صبوری اضافه کرد: در همین محله برای ساخت مسجد نیز مشکل داشتیم که برای حل این مساله چند قطعه از زمین های با کاربری های مسکونی را در کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری دادیم و در حال حاضر مساجد در حال ساخت است. 

 وی تصریح کرد: اگر نبود مدرسه در این محله جدی است، محله ۶ قم را به عنوان دستور کار در کمیسیون ماده پنج قرار دهیم و مدرسه حداقلی را برای اهالی محله در نظر بگیریم، چون مساله رفع معارضان زمانبر است.

وی از مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم خواست: با توجه به نیاز این محله به زمین حداقلی، مکاتبه ای مجدد با حوزه شهرسازی و املاک اداره کل راه و شهرسازی انجام دهد تا زمینی حداقلی با کاربری آموزشی برای ساخت مدرسه مشخص شود و تغییر کاربری زمین در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسد./
 

نظر شما