شناسهٔ خبر: 6287 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مجيد ابهري:

حلبي‌آبادها؛ ارمغان هجوم بي‌رويه مهاجران

مجید ابهری متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناس اجتماعي معتقد است ساکنان سکونتگاه‌هاي غيررسمي علاوه بر مشکلات عديده‌اي همچون نبود ايمني، بهداشت، مالکيت رسمي و امنيت، از معضلات جدي و گوناگون اجتماعي رنج مي‌برند.

ابهري حلبيآبادها، زاغهنشيني، شهرکهاي جديد دور از استقامت فني و مهندسي را ارمغان حضور مهاجران به شهرها ميداند؛ مناطقي که تحول جمعيتي ناشي از مهاجرت در آنها، آسيبهاي متعددي را براي ساکنانشان در پي دارد.

مجيد ابهري، استاد دانشگاه و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تبعات گسترش بيرويه سکونتگاههاي غيررسمي را از چند منظر قابل بررسي دانست و گفت: گسترش کلانشهرها نه تنها از نظر ارايه خدمات فرهنگي، بهداشتي، اجتماعي و رفاهي نيازهاي خاص خود را دارد بلکه باعث جذب روستاييان به شهرها ميشود؛ افرادي که به دليل بيکاري، مشکلات اقتصادي و کشاورزي زادگاه خود را ترک کرده و به اميد يافتن زندگي بهتر عازم کلانشهر ميشوند. ورود اين افراد به مناطق جغرافيايي باعث افزايش جمعيت شهري و اختلال در ارايه خدمات منظم به مردم ميشود.

وي ادامه داد: روستانشينان فرهنگ و آداب و رسوم خود را به شهرها آورده و تلاش ميکنند براي برخورداري از پايگاه اجتماعي مناسب به مبادله يک سويه در زمينههاي فرهنگي با جامعه ميزبان اقدام کنند. از آنجا که مناطق مرکزي و حتي جنوبي کلانشهرها با توانايي اقتصادي شهروندان جديد تناسبي ندارند، شهرکهاي حاشيهاي و محلات اقماري در کنار اينگونه نواحي ايجاد ميشود.

مشاور کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران حلبيآبادها، زاغهنشيني، شهرکهاي جديد دور از استقامت فني و مهندسي را ارمغان حضور مهاجران به شهرها دانست و پایگاه خبری گفت: شهرها تبديل به کلانشهر و بر اساس جمعيت به ابرشهر مبدل ميشوند و مشاغل کاذب مثل دستفروشي و تکديگري با پوششهاي مختلفي مانند گلفروشي و فال فروشي، آسيبهاي ناشي از اين تحول جمعيتي هستند. از سوي ديگر جرايمي مثل دزدي، جيببري و کفزني از ناهنجاريهاي مستقيم اين حضور بوده و تقابل خرده فرهنگها نتيجهاي جز گم کردن پايگاههاي اجتماعي مهاجران به دنبال ندارد.

وي افزود: شهر مشهد از ديرباز تاکنون به برکت وجود امام هشتم شيعيان يکي از اصليترين جاذبههاي گردشگري ديني در کشور و حتي در منطقه است و به همين علت صنايع و مراکز اقتصادي و توليدي مختلفي را در خود جاي داده و يکي از کلانشهرهاي در معرض آسيب محسوب ميشود. تنوع پاره فرهنگهاي جمعيتي، افزايش ناگهاني و بدون پيشبيني جمعيت شهري و از سوي ديگر محدوديت سختافزاري و نرمافزاري در ارايه خدمات مورد نياز، باعث رانده شدن جمعيت از نقاط شهري به حاشيهها ميشود. نبايد فراموش کرد که در اين فرايند ساکنان شهرها نيز همراه با مهاجران به حاشيه رانده ميشوند و اين روند آسيبهاي متعدد و مختلفي را در پي دارد.

ابهري معتقد است متلاشي شدن بسياري از خانوادههاي مهاجر به دليل تغيير ديدگاههاي فرهنگي و انحراف از سبک زندگي مادري است. او در اينباره توضيح داد: تغيير ديدگاه خانوادههاي مهاجر موجب بروز آسيبهاي اجتماعي در اينگونه زندگيها شد. گرچه تامين نيروي انساني در مشاغل درجه 3 و 4 تنها فايده اين تحولات است اما به ناگهان جمعيت مشهد به علت حضور مهاجران تا 4 برابر ساکنان بومي رسيد و قرار گرفتن اين شهر در حاشيه مرزهاي شرقي باعث حضور اتباع بيگانه در کنار مهاجران داخلي شد؛ مسئلهاي که نتيجهاش چيزي جز انفجار آسيبهاي اجتماعي نبود.

وي درباره نابهنجاريهاي اين مناطق مسکوني به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در يک خيابان و کوچه ساکنان از شهرهاي مختلف در کنار همسايههاي غير ايراني در معرض انواع ناهنجاريها هستند که کمترين آن اعتياد است. بايد از سونامي مهاجرتهاي ناخواسته و پيشبيني نشده پيشگيري کنيم. به تطبيق زيرساختهاي شهري بپردازيم و براي جلوگيري از بالا رفتن تلفات در هنگام حوادث طبيعي با ساختوسازهاي غير استاندارد مقابله کنيم. براي رسيدن به اين هدف به ارايه آموزشهاي فني و حرفهاي با هدف اشتغالزايي و کارآفريني مفيد، جمعآوري، طبقهبندي و ساماندهي متکديان، کودکان خياباني و معتادان نياز داريم. اينها فعاليتهايي هستند که قدمهاي اساسي در مقابله با اين فرآيند ناميمون محسوب ميشوند.

نظر شما