شناسهٔ خبر: 62952 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با تفاهم‌نامه وزیر راه و شهرسازی و وزیر سوری محقق شد

توافق ایران و سوریه برای صدور خدمات فنی و مهندسی، جاده‌سازی، پل سازی، حمل و نقل و گردشگری

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه استقرار صلح و امنیت در سوریه و انعقاد توافقنامه بین وزرای دو کشور ایران و سوریه سرآغاز همکاری های گسترده و فعالیت تجار و بخش خصوصی دو کشور است، گفت: بخش خصوصی ایران آماده همکاری گسترده و تامین کالاها و مایحتاج سوریه را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور ایران و سوریه در زمینه‌های حمل و نقل، اقتصادی، بانکی و تجاری که با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: این سفرها بیانگر عمق راهبردی روابط دو جانبه ایران و سوریه است و نشان‌دهنده اراده دولتمردان برای توسعه مناسبات دوجانبه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن اعلام خرسندی از برقراری صلح و امنیت در کشور سوریه، خاطرنشان کرد: امیدواریم این پیروزی، آلامی بر درد مردم سوریه باشد.

شافعی حضور وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در ایران و گفتگو با وزیر راه و شهرسازی کشورمان را فرصتی مغتنم برای آغاز همکاری‌های اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی دو کشور برشمرد و گفت: در دوران پساداعش ضرورت دارد برنامه‌ها برای بازسازی خرابی‌های حاصل از جنگ سوریه فراهم شود که خوشبختانه با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین وزرای راه و شهرسازی کشورمان با وزیر اقتصاد و تجارت سوریه این امکان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی ایران آماده همکاری گسترده و تامین کالاها و مایحتاج سوریه را دارد.

این فعال بخش خصوصی همچنین اعلام کرد: با توجه به اهمیت روابط دو کشور، اتاق ایران در دو سال گذشته اقدام به تشکیل اتاقی مشترک کرد و با تشکیل اتاق زمینه‌های فعالیت دو کشور در زمینه ارایه خدمات فنی و مهندسی، صنعتی، کشاورزی، دارویی، حمل و نقلی و ساختمان بررسی و به تبادل‌نظر گذاشته شد.

شافعی از تشکیل کمیته‌ای در اتاق بازرگانی ایران برای بررسی همکاری‌های مشترک خبر داد و گفت: اعضای کمیته همکاری‌های دوجانبه ایران و سوریه که اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران هستند از امروز به سوریه می‌روند و مذاکرات مقدماتی و بررسی‌های اولیه تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: این سفر آغاز همکاری‌های عملیاتی بین بخش‌های خصوصی ایران و سوریه است که با این همکاری‌ها اقدامات موثر در خصوص بازسازی‌ها و زیرساخت‌های سوریه انجام خواهد گرفت.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود در آینده بخش‌های خصوصی ایران و همچنین سوریه حضور موثرتری برای تبادل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری داشته باشند و سطح مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور ارتقا یابد.

شافعی در بیان همکاریهای دو طرف ایران و سوریه، گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی، جاده سازی، پل سازی، تجهیزات پزشکی، پتروشیمی، لوازم خانگی، سیمان و مصالح ساختمانی، حمل و نقل و گردشگری از مواردی بود که وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در مورد آن با هم به توافق رسیده اند و در ماه آتی طی سفر هیات عالیرتبه ایران به سوریه به امضا می رسد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: به جز چند کالای محدود، میزان تعرفه های گمرکی در حال حاضر ۴ درصد است. در عین حال در جلسه ای که امروز در  اتاق بازرگانی با حضور وزرای دو کشور ایران و سوریه برگزار شد مشکلات حمل و نقل پول و کالا تشریح شد و پیشنهادهای اتاق ایران نیز به استحضار وزیر راه و شهرسازی کشورمان برای اتخاذ تدابیر لازم و رفع موانع از طریق مذاکره با طرف سوری، رسید.

وی تصریح کرد: فعال کردن کمیته اقتصادی دو کشور با عضویت و مسئولیت وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سرعت بخشیدن به روند اقتصادی دو کشور و زمینه های سرمایه گذاری ایران در سوریه برای بازسازی آن کشور بسیار حائز اهمیت است.

شافعی در عین حال انعقاد موافقتنامه و سند راهبردی میان ایران و سوریه را نقطه عطفی در روابط دو کشور خواند و گفت: از مسئولان دو کشور انتظار داریم بسترهای لازم را برای ارتقای سطح مبادلت تجاری دو کشور همسنگ با تناسب روابط سیاسی ارتقا دهند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد از تمام امکانات خود استفاده کند و سرمایه گذاری و مبادلات کالا را در سوریه سرعت بدهد.

وی گفت: امیدواریم این توافقنامه سرآغاز همکاری های مشترک تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و سوریه برای درازمدت باشد.  

برچسب‌ها:

نظر شما