شناسهٔ خبر: 62988 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۱۰ دی ماه می‌خوانید

کلاف سردرگم پلاسکو

روزنامه پلاسکو نماد ساختمان سازی مدرن ایران در زمستان غم انگیز ۹۵ فروریخت و از آن زمان تاکنون هر بار به نوعی در خبرها جای گرفته است. امروز نیز روزنامه «جهان صنعت» با برگزیدن تیتر «۵ طبقه اضافه در ساخت بنای جدید چهارراه استانبول ممنوع است» به نقل از معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خبر از تصمیمات جدید برای این ساختمان می‌دهد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

آفتاب یزد

خرید هواپیمای دست دوم بازی با جان مردم است!

آنطور که یک نماینده مجلس مطرح کرده ظاهرا بحث خرید هواپیمای سوخو مسافربری روسی برای الحاق به ناوگان هوایی کشور منتفی شده است. بر اساس این گزارش گویا قرار است راهکار دیگری برای حل معضل کمبود هواپیما در ناوگان هوایی کشور‌اندیشیده شود که البته بررسی‌ها نشان می‌دهد راهکار جایگزین می‌تواند به مراتب بدتر از پیشنهاد خرید سوخو روسی باشد!

پس از امضای برجام و تا قبل از روی کار آمدن ترامپ در امریکا، تعامل تجاری خوبی میان ایران و شرکت‌های بزرگ تولید هواپیما برقرار شده بود. قرار بود ایرباس چند فروند هواپیما به ایران بفروشد. ترامپ که در حال مبارزه انتخاباتی شدید با هیلاری کلینتون بود در یکی از مناظره‌هایش گفت: ایران پول‌های آزاد شده ناشی از برجام را گرفت و یکراست برای خرید هواپیما به سراغ ایرباس رفت در حالیکه می‌توانست از بوئینگ هواپیما خریداری کند.

جهان صنعت

۵ طبقه اضافه در ساخت بنای جدید چهارراه استانبول ممنوع است؛

ریزش ساختمان پلاسکو در زمستان سال ۹۵ فقدان ضوابط و مقررات ساختمان‌های بلندمرتبه را زیر سوال برد و خیلی زود به یک فاجعه ملی تبدیل شد‌. پس از حادثه پلاسکو بازنگری در ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه و رعایت ضوابط ساخت و ساز به یک مطالبه عمومی تبدیل شد‌. این فاجعه بیش از هر زمانی تهران را به عنوان شهری ناایمن نشان داد و پس از آن بود که مسوولان برای بازنگری در قوانین مربوط به بازرسی و ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه مورد سوال قرار گرفتند‌.

بر اساس آماری که توسط معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی از تعداد ساختمان‌های ۱۲ طبقه به بالا در شهر تهران ارائه شده، ۲۳۱ ساختمان هستند که مشخصاتی از آنها وجود ندارد که از این تعداد، ۱۳ ساختمان قدیمی است‌. حالا پس از دو سال از این حادثه دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی از انحراف بنیاد مستضعفان از ضوابط ساخت پلاسکوی جدید خبر داده است؛ انحرافی که اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است به تکرار اشتباهات گذشته منجر شود‌. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه درباره برخی از تصمیمات نحوه اجرای ساختمان جدید پلاسکو از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام مغایرت شده است، ‌گفت: هنوز از سوی بنیاد مستضعفان نتیجه برگزاری مسابقه طراحی و تعیین نقشه ساختمان جدید پلاسکو اعلام نشده است. همچنین قرار شده پنج طبقه اول ساختمان به فضای تجاری اختصاص یابد که درباره این موضوع به تفاهم و توافق نرسیده‌ایم‌.

دنیای اقتصاد

جرایم وصولی رانندگی کجا می‌رود؟

با وجود صراحت قانونی درباره الزام اختصاص ۶۰درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی وصولی بابت تخلفات واقع شده در محدوده شهرها و روستاها به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ردیف بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سال ۹۸ کشور برای این موضوع کمتر از یک‌سوم رقمی است که باید به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

بر اساس ماده ۲۳ قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی، ۶۰ درصد از وصولی جرایم رانندگی باید متناسب با اینکه جریمه در شهرها به وقوع پیوسته یا خارج شهر، به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پرداخت شود. جریمه دریافتی بابت تخلفاتی که در محدوده شهرها و روستاها واقع می‌شود نیز باید به نسبت ۷۰ به ۳۰ میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شود. این در حالی است که دولت در تدوین لایحه بودجه و مجلس در جریان تصویب آن به سادگی قانون مذکور را نقض کرده و مقررات مغایری تصویب می‌کند. در لایحه بودجه سال ۹۸ کشور درآمد پیش‌بینی شده از محل جرایم چهار هزار میلیارد تومان است که طبق ماده قانونی مذکور باید ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این رقم به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سازمان راهداری اختصاص یابد. این در حالی است که جمع ردیف‌های پیشنهادی منظور شده برای این سه نهاد در کشور ۸۱۳ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد از کل درآمد حاصل از وصول جرایم ترافیکی است. از این رقم سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور معادل ۴۹۸ میلیارد تومان پیشنهاد شده است و بقیه سهم این نهادها معادل ۴۰ درصد از جرایم وصولی به دولت اختصاص خواهد یافت.

عصر اقتصاد

مهدی روانشادنیا تاکید کرد

تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز حرکت کند 

آمار اعلام شده از رشد بیش از ۹۰ درصدی قیمت مسکن در آذرماه نشان می دهد این بازار نیازمند سیاست ها و راهکارهای قوی تری از سوی دولت و تصمیم گیران است.در آخرین خبراعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، قرار است دولت نسبت به ساخت  ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اقدام کند.واگذاری مجوزهای رایگان ساخت و ساز به سازندگان و پیمانکاران مسکن از اولویت این وزارتخانه در طرح مذکور بوده و قرار است زمین های موجود در بافت فرسوده شهری شناسایی و در اختیار سازندگان قرار گیرد که از اراضی در دست دولت است.

به گفته اسلامی دولت با تزریق تسهیلات ریالی به بانک تجارت قصد ایجاد تحرک در بازار مسکن را دارد که سبب تسریع در ساخت و ساز برای سازندگان و پیمانکاران می شود .در خصوص اینکه طرح ساخت ۴۰۰ هزار مسکن می تواند در ایجاد تعادل بازار موثر باشد یا آسیب هایی به دنبال دارد با مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن به گفت و گو نشستیم.این کارشناس درباره تاثیر گذاری ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بر بازار مسکن  توسط دولت اظهار کرد: تاثیر گذاری این واحدها بستگی به زمان ساخت و عرضه آن دارد. وی افزود: با توجه به جهش قیمتی در سال گذشته و رکود معاملات بازار مسکن، بهره برداری از این واحدها طی سال های آینده می تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد، گرچه ساخت و ساز تابع این است که در چه محل هایی و با چه متراژهایی ساخته می شود.

اطلاعات

حمل و نقل ریلی تغییر ساختار می دهد

حمل و نقل ریلی در ایران برای ایفای نقش مؤثر در جابه جایی کالا و مسافر و همچنین ارتقای سهم ایران در بازار ترانزیت محمولات کشورهای همسایه تغییر شکل می دهد و ساختار خود را عوض می کند.

در ساختار جدید تمامی وظایف اجرایی و امور تصدی گری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و دولت صرفا به عنوان برنامه ریز و سیاست گذار بر عملکرد بخش خصوصی نظارت می‌کند.مهندس حسین عاشوری قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این تغییر ساختار قریب الوقوع گفت: دیروز در نشست با اعضای انجمن شرکت‌های ریلی نحوه اصلاح ساختار و ایجاد رگولاتوری در بخش حمل و نقل ریلی مورد بررسی قرار گرفت. وی گفت: اصرار فراوانی داریم که حضور بخش خصوصی را در طرح های توسعه و نگهداری صنعت ریلی افزایش دهیم، به همین منظور اخیراً همایش سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی را برگزار کردیم که در آن گزارش رئیس سازمان بورس مبنی بر عرضه پروژه‌های این حوزه در بورس ارائه شد و این حرکت جدید برای جذب نقدینگی به سمت طرح های حمل و نقل ریلی ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما