شناسهٔ خبر: 63061 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در سمینار علمی تاریخ ایجاد خطوط ریلی در ایران مطرح شد:

بزرگ‌ترین هدف راه‌آهن خلق ارزش در زندگی مردم ایران است/ مرکز اسناد ملی به دنبال تبیین تاریخچه راه‌آهن

نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «بزرگ‌ترین هدف راه‌آهن خلق ارزش در زندگی مردم ایران است» گفت: اگرچه راه‌آهن به لحاظ وظیفه بنگاهی و اقتصادی، فعالیت و سود بازرگانی را دنبال می‌کند اما وظیفه حاکمیتی و اجتماعی خود که حمل مسافر و کمک به اقتصاد ملی است را فراموش نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع در سمینار علمی تاریخ ایجاد خطوط ریلی در ایران که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف صنعت ریلی در مرکز اسناد ملی ایران برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت:ارزش به معنی بهبودو افزایش کیفیت زندگی مردم است و اقدامات راه‌آهن در جهت خلق ارزش‌ و ایجاد افزوده و بدین سبب حضور بیشتر در زندگی مردم است.

وی بابیان اینکه راه‌آهن، امروز در کانون توجه مقامات عالی کشور قرار دارد و دولت محترم به دنبال توسعه ریلی است، افزود: اگرچه راه‌آهن به لحاظ وظیفه بنگاهی و اقتصادی، فعالیت و سود بازرگانی را دنبال می‌کند اما وظیفه حاکمیتی و اجتماعی خود که حمل مسافر و کمک به اقتصاد ملی است را فراموش نمی‌کند.

وی با تأکید بر فواید اقتصادی حمل و نقل ریلی، درباره دستاورد اقتصادی راه‌آهن در سال جاری گفت: در سال جاری راه‌آهن توانسته است با ثابت نگه داشتن نرخ خدمات خویش و بهره برداری بهینه از منابع اقتصادی در اختیار، نتایج مالی خود را در حوزه حمل بار بهبود بخشد.

نقش برجسته راه‌آهن در دفاع مقدس

نصرت نظامی با بیان تاریخچه راه آهن پس از انقلاب اسلامی و نقش حمل و نقل ریلی در دفاع مقدس، یادآور شد: در این دوران راه‌آهن بیشترین خدمت‌رسانی را انجام داده و با تشکیل قطارهای ارتشی و اعزام مهمات، سرباز و انتقال جانبازان و شهدا عملکرد بسیار مؤثری در پشتیبانی از جبهه های جنگ داشته است به نحوی که بعد از تشکیلات نظامی و انتظامی، بیشترین آمار شهدا و جانباز را در بین دستگاه‌های اجرایی کشور دارد.

وی با اشاره به بمباران ۴۵ دقیقه‌ای ایستگاه راه‌آهن اندیمشک در تاریخ دفاع مقدس، گفت: این میزان حمله هوایی در زمره طولانی‌ترین حملات هوایی بعد از جنگ جهانی به ایستگاه راه‌آهن قرار دارد، با این حال در آن زمان خیلی از همکاران ما در شرکت راه‌آهن، لکوموتیوهای این ایستگاه را به مکان‌های امن منتقل و جان خود را برای حفظ سرمایه ملی نثار کشور کردند.

نواختن آهنگ مدرنیته در صنعت ایران

نصرت نظامی در ادامه به تاریخچه تأسیس راه‌آهن ایران پس از دوران ناصری پرداخت و افزود: آهنگ مدرنیته در صنعت ایران با ساز راه‌آهن نواخته شد و اقدامات راه‌آهن در ادامه موجب پیشرفت بیشتر کشور شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شکل‌گیری راه‌آهن، حمل و نقل ریلی با نام ماشین دودی در میان مردم شناخته شد گفت: در مجلس پنجم و ششم شورای ملی مصوب شد که از محل درآمد حاصل از عوارض قند و شکر، راه‌آهن سراسری کشور ساخته شود و این نشان می‌دهد که نسل گذشته برای توسعه کشور از سفره های خود زدند تا راه‌آهن تأسیس شود.

وی با یادآوری اینکه چنین موضوعی مسئولیت زیادی را برای همه افراد جامعه ایجاد می‌کند، افزود: باید بتوانیم همچون نسل گذشته پاسخگوی نسل آینده باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم، راه‌آهن ایران مدال افتخار «محور پیروزی» را از سازمان ملل متحد دریافت کرد: اضافه کرد: نماد این مدال، پل ورسک است که در برخی از اسناد از آن به عنوان پل پیروزی یاد می‌شود.

معیارهای سلامتی و خوشبختی
نصرت نظامی در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: در یک تحقیق بین المللی که با مشارکت ۶۶ دانشگاه معتبر دنیا همراه بود مشخص شد هر انسانی دارای دو هدف اساسی است و آن برخورداری از سلامت جسمی و روانی و موضوع خوشبختی است و هر آنچه غیر از آن است وسیله ای برای رسیدن به آن است.

وی با تاکید بر یکپارچگی شخصیتی افراد و قرار داشتن در دایره اخلاق در هر حال و شرایطی، آن را منتسب به دارا بودن مغزی منظم دانست که باعث می شود انسان بر خود کنترل موثر داشته باشد.
وی اضافه کرد: لازم است برای دستیابی به خوشبختی، این نظم و انضباط ذهنی در یک مسیر درست قرار قرار گیرد و آن مسیری جز آن که خداوند متعال در نظام آفرینش ترتیب داده، نمی تواند باشد.

مرکز اسناد ملی به دنبال تبیین تاریخچه راه‌آهن
از سوی دیگر در این سمینار غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده مرکز اسناد ملی ایران ضمن تشریح خدمات این پژوهشکده، از ابتدای تشکیل تا کنون گفت: طبق قانون تمام اسناد کشور باید به مرکز اسناد ارائه شود و یکی از وظایف معاونت اسناد، تنظیم تاریخچه فعالیت سازمان‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه تبیین تاریخچه راه‌آهن از سال گذشته در این مرکز آغازشده، افزود: از سال گذشته تبیین تاریخچه راه‌آهن در این پژوهشکده مطرح شد و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که در بخش اول، به کنکاش تاریخ مغفول مانده و کمتر دیده شده راه‌آهن در دوران ناصری پرداخته شود.

عزیزی با اشاره به اینکه در این رابطه تعدادی از اسناد خارج از کشور درباره نحوه مشارکت کشورهای خارجی در ساخت راه‌آهن بررسی شد، اضافه کرد: سمینار امروز گزارش بخش اول تبیین فعالیت‌ها و اسناد راه‌آهن است و در فاز بعدی به بررسی این فعالیت‌ها پس از دهه ۵۰ و تجربه تراموا و مترو خواهیم پرداخت.

وی ضمن تشکر از راه‌آهن برای حمایت از این سمینار، گفت:: انتظار داریم مخاطبان راه‌آهن و بازنشستگان و همکاران فرهنگی این شرکت، مشارکت بیشتری برای ادامه این بررسی‌ها داشته باشند و در فاز دوم بتوانیم با اعلام فراخوان‌ها با تعامل بیشتر با راه‌آهن از اطلاعات موجود در این شرکت و حتی حافظه شاغلین قدیمی استفاده کنیم.

گفتنی است روابط عمومی راه‌آهن در این مراسم با ارائه لوح تقدیر و اهدای کتاب تاریخ ۱۰۰ سال مهندسی راه‌آهن به مناسبت صنعتی شدن راه‌آهن در ایران، از خدمات غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده مرکز اسناد ملی ایران تقدیر و قدردانی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما