شناسهٔ خبر: 63064 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دومین جلسه بررسی طرح ساماندهی دانشگاه تهران مطرح شد

طرح دانشگاه تهران باید ساماندهی باشد نه توسعه/ تخریب و نوسازی بافت شهری به هیچ وجه مورد تایید نیست/ ارایه گزارش‌های دانشگاه تهران و روند بررسی طرح به وزیر راه و شهرسازی

جلسه معاون معماری و شهرسازی در دومین جلسه بررسی طرح توسعه دانشگاه تهران با اعلام اینکه اعضا کمیته فنی ۳ شورای‌عالی، طرح ساماندهی را ملاک بررسی‌های آتی خود قرار می‌دهند نه طرح توسعه را، گفت: گزارش‌های دانشگاه تهران از روند طرح و همچنین تملک‌هایی که انجام شده و همچنین بررسی‌های کمیته فنی ۳ شورای‌عالی به وزیر راه و شهرسازی ارایه می‌شود تا نتایج طی بررسی‌های بیشتر و اخذ نظرات کمیسیون ماده ۵ در آینده در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصمیم‌گیری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دومین جلسه کمیته فنی ۳ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران درباره بررسی طرح توسعه دانشگاه تهران با حضور محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، زهرا نژاد‌بهرام عضو شورای شهر تهران، اعضای کمیته فنی؛ سیدمحمد بهشتی، مخدوم، فرجامی، سیدمحسن حبیبی و دیگر اعضا، نماینده وزارت کشور، نماینده مردمی، انجمن‌های دانشجویی و ریاست دانشکده معماری دانشگاه تهران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست، محمدسعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام کرد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مصوبه سال ۸۲ خود به صراحت اعلام کرده که طرح ناحیه پردیس دانشگاه تهران باید به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد. در کمیسیون ماده ۵ هم تصریح شده است که طرح مذکور بزرگترین طرح مداخله مستقیم و تغییر بافت باارزش شهری در محدوده شهری تهران طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود و رویکرد تخریب و نوسازی بافت شهری به هیچ وجه مورد تایید نیست و مصوب کردند تا طرح عین مصوبه شورای عالی شهرسازی در سال ۹۴، اصلاح شود و مجدد در شورای عالی طرح موضوع شود.

ایزدی ادامه داد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه شهرسازی خود را محق می‌داند که این طرح را بررسی کرده و نظر اصلی خود را در مورد طرح، اعلام کند. در جلساتی که تشکیل می‌شود ابعاد فنی، مهندسی و کارشناسی این طرح را بررسی می‌کنیم و نظرات تمامی ذی‌نفعان را علاوه بر صاحب‌نظران عضو و مدعوین می‌شنویم و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه می‌کنیم تا در مورد طرح در شورا تصمیم‌گیری شود.

ایزدی یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی در مورد بررسی موضوع به صورت فنی و کارشناسی تاکید داشتند که در این جلسه ابعاد مختلف موضوع بررسی می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر چندین دستگاه به صورت مکتوب در مورد طرح فوق اظهارنظر کرده‌اند. به عنوان نمونه شهرداری تهران بر ناکارآمدی طرح تاکید کرده است. همچنین پدافند غیرعامل نیز نکاتی را داشتند که باید در طرح مدنظر قرار بگیرد.

ایزدی در جمع‌بندی نشست فوق اعلام کرد: نمایندگان دانشگاه تهران و مجریان طرح، پاسخ‌های پرسش‌هایی را که اعضای کمیته ۳ و دیگر شرکت‌کنندگان داشتند به معاونت معماری و شهرسازی ابلاغ کنند تا ما آنها را جمع‌بندی کرده و گزارش را در شورای عالی شهرسازی و معماری ارایه کنیم.

وی ادامه داد: در مراحل بررسی و تصویب طرح نیز لازم است تا نمایندگان دانشگاه تهران و همچنین نماینده شهرداری تهران، شورای شهر و همچنین میراث‌فرهنگی ما را همراهی کنند. همچنین، نهایتا کمیسیون ماده ۵ جمع بندی ونقطه نظرات خود را ارایه دهد تا در مورد آن در کمیته فنی ۳ بررسی‌های بیشتر را انجام دهیم.

در اجرای طرح، منافع ذی نفعان تامین شود

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران نیز در جلسه فوق با اعلام اینکه صحن علنی شورا را به دلیل اهمیت موضوع حضور نیافته تا در جلسه کمیته فنی شورای عالی حاضر شود، گفت: جلسات متعددی را با کارشناسان و صاحب‌نظران در رابطه با طرح ساماندهی دانشگاه تهران برگزار کردیم و مسجل شده که طرح ساماندهی در طی سالیان به طرح توسعه تغییر کرده است در حالیکه مصوبات همه حکایت از طرح ساماندهی دارند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد که بافت سرزنده اطراف دانشگاه تهران به دلیل مداخلاتی که انجام شده، آسیب دیده است و کارکرد مسکونی و تجاری خود را از دست داده است.

نژاد بهرام با تاکید بر اینکه منافع ذی‌نفعان باید در این طرح دیده شود، گفت: بر اساس دستور ریاست جمهوری در مورد این طرح، کلیه اقداماتی که در حال انجام است باید متوقف شود تا در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این مورد تعیین تکلیف شود.

ساماندهی و توسعه دو مقوله جدا از هم هستند

سیدمحمد بهشتی عضو عالی کمیته فنی ۳ شورای عالی در نشست فوق در بیان نظرات خود، گفت: دانشگاه تهران صحبت از توسعه می‌کند در صورتی که از روز نخست، طرح ساماندهی دانشگاه تهران مطرح بوده است و باید توجه کنیم که توسعه با ساماندهی دو مقوله جدا از هم هستند و دانشگاه تهران باید به این نکته توجه کند.

بهشتی ادامه داد: مصوبات صراحتا به ساماندهی تاکید دارند و کسانی که طرح را ارایه کرده‌اند ساماندهی را تبدیل به توسعه کرده‌اند که این مغایر با ضوابط و مصوباتی است که از قبل وجود داشته است و در توسعه مباحثی همچون تخریب و نوسازی مطرح می شود که اصولا با ضوابط منافات دارد.

عضو عالی کمیته فنی ۳ شورای عالی شهرسازی افزود: همانطور که شورای عالی شهرسازی بالاترین مرجع تصویب طرح های توسعه و عمران و سایر طرح های شهری است، اجراکنندگان باید حریم مصوب طرح را مراعات کنند که نکردند.

وی با تاید بر اینکه طرح ساماندهی دانشگاه تهران مورد اتفاق همه است، خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی آدابی دارد که در طرح ارایه شده توسط ارایه کنندگان طرح وجود ندارد.

بهشتی خطاب به نمایندگان دانشگاه تهران گفت: در این لفظ توسعه تامل کنید. ما در کمیته فنی ۳ متوجه می‌شویم که این طرح، طرح ساماندهی بوده و شما آن را تبدیل به توسعه کرده اید که باید آن را اصلاح کنید.

تاکید بر اصلاح توسعه به ساماندهی مطابق ضوابط و مصوبه های ابلاغ شده

امیر فرجامی دیگر عضو اصلی کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی، اعلام کرد: در مورد دانشگاه تهران، طرح موضعی ساماندهی دانشگاه تهران مطرح بوده است و در کمیسیون ماده ۵ نیز محدوده در سال ۷۴، محدوده مطالعات طرح ساماندهی است.

فرجامی تصریح کرد: درخواستم به عنوان عضو کمیته فنی ۳ از معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه این است که آنچه به شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌رود با تاکید بر این مطلب باشد که طرح ساماندهی تبدیل به طرح توسعه شده که باید اصلاحات لازم در مورد آن صورت بگیرد.

وی از دیگر مواردی که باید اصلاح شود را نحوه مداخله در اجرای طرح ساماندهی دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت: تاکیدی که مقام معظم رهبری نیز داشتند حفظ دانشگاه و ساماندهی آن بوده و به نظر می‌رسد که ضرورت نداشت تا دور تا دور دانشگاه تهران تملک شود.

ایجاد رعب و وحشت در دل مردم و ساکنان کار اشتباهی است

شعبانی نماینده مردم و کسبه نیز که به دعوت معاونت معماری و شهرسازی در جلسه حاضر بود، اعلام کرد: از طرف مردم و کسبه محل که در پیرامون دانشگاه تهران زندگی می‌کنند مراتب نگرانی مردم را اعلام می‌کنم و به عنوان نماینده مردم بر این نکته تاکید دارم که ما درصدهای اعلام شده در تملک را قبول نداریم.

وی تصریح کرد: ایجاد رعب و وحشت در دل مردم کار اشتباهی است که متاسفانه از سوی دانشگاه تهران برای مردم و کسبه محل، اعمال می شود. همچنین تاکید ما مردم لغو مصوبات محدوده طرح است زیرا ما مردمی هستیم که در بافت باارزش شهر زندگی می‌کنیم و خواستار احترام مجریان و ارایه کنندگان طرح نسبت به حقوق خود هستیم.

نظر شما