شناسهٔ خبر: 63112 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

حمایت از برقراری خط کشتیرانی مسافری بین ایران و بنادر کشورهای همجوار/تأمین امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز/ ظرفیت ۲۳۰ میلیون تنی بنادر کشور

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام حمایت از برقراری خط کشتیرانی مسافری به ویژه بین بنادر کشور کشورهای همجوار، گفت: با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بندرخرمشهر سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی کشور جذب خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه بازدید از بندر خرمشهر با اشاره به ظرفیت ۲۳۰ میلیون تنی بنادر کشور و تخلیه و بارگیری حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در آنها، افزود: در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار تن انواع محمولات در بنادر تخلیه و بارگیری صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: میزان صادرات غیر نفتی از نظر وزن دو برابر واردات غیرنفتی بوده و بنادر کشورمان تقریبا در زمینه صادرات غیرنفتی همچنان موفق عمل کرده اند.

راستاد با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که برای توسعه زیربناها و روبناهای بندرخرمشهر در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: حدود ۳۰ میلیارد تومان برای بهسازی و بازسازی اساسی پسکرانه هاب بندر خرمشهر تخصیص یافته و به دنبال آن یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن صادرات غیرنفتی  از بندر انجام شده که  نشان از رشد ۱۶ درصدی دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های کانتینری بندر خرمشهر، تصریح کرد: بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی  برای توسعه روبناها، یاردهای کانتینری و تجهیز پایانه آن سرمایه گذاری شده که مراحل نهایی خود را طی می کند.

وی اظهار امیدواری کرد:  با سرمایه گذاری های صورت گرفته بندرخرمشهر سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی کشور جذب خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص فعالیت های خطوط کشتیرانی مسافری در بندر خرمشهر، اظهار داشت: از آنجا که این بندر از پایانه مسافری آماده برای خدمات رسانی به کشتی های مسافری برخوردار است، به لحاظ زیرساختی هیچ محدودیتی در بندر خرمشهر وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: برقراری خط کشتیرانی خارجی مستلزم این است که شرکت های کشتیرانی، رایزنی های لازم را در کشورهای مختلف انجام داده و خطوط جدید را برقرار کنند.

راستاد با اشاره به استقبال و حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از برقراری خط کشتیرانی به ویژه بین بنادر کشور و کشورهای همجوار، تصریح کرد: این سازمان ضمن تامین امکانات و زیرساخت های مورد نیاز در صورتی که نیاز به کشتی های  جدید مسافربری هم باشد، آمادگی دارد تا تسهیلات مناسب و سهل‌الوصول را از محل وجوه اداره شده خود به متقاضیان و فعالین  بخش خصوصی اعطا کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: چنانچه انگیزه در شرکت های کشتیرانی وجود داشته باشد و همچنین تقاضای کافی برای برقراری خط مسافری وجود داشته باشد، زمینه برای شروع فعالیت های مسافری در مسیرهای مختلف فراهم است.  

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بسیاری از مسیرهای داخلی رونق  خوبی برای جابجایی مسافر از طریق دریا شاهد هستیم و  مسیر بندرعباس  به قشم در هرمزگان و در بندر خرمشهر هم  به کویت و بعضا عراق از جمله مسیرهایی هستند که توانسته تثبیت شوند و به لحاظ امکانات و زیرساخت های مهیا امید می رود ترددهای مسافری دریایی از بندر خرمشهر به مقاصد دیگر رونق بگیرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره  وضعیت فعلی خطوط کشتیرانی در بنادر، بیان داشت: پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام، برخی از خطوط لاینر کشتیرانی که تردد منظم برای حمل کانتینر به بنادر کشور ما  به ویژه بندر شهید رجایی داشتند، فعالیت خود را متوقف کردند اما خوشبختانه ناوگان تحت مالکیت شرکت های ایرانی به ویژه کشتی های کانتینر بر کشورمان که ناوگان بزرگ و قابل توجهی در جهان محسوب می شوند، موفق شدند تردد خود را  حفظ کنند و واردات و صادرات را تدوام ببخشند.

نظر شما