شناسهٔ خبر: 63133 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد؛

تخصیص قیر تنها به بافت‌ تاریخی و محلات بازآفرینی استان اصفهان/ تعیین تکلیف ۵۳ میلیارد بودجه بازآفرینی استان

حمیدرضا امیرخانی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: : طبق توافقنامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه بودجه مبلغ ۵۳ میلیارد تومان بابت بازآفرینی استان اصفهان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرخانی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان درخصوص بحث بازآفرینی و اقدام مشترک در این استان بابت اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: طبق توافقنامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه بودجه مبلغ ۵۳ میلیارد تومان بابت بازآفرینی استان اصفهان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اولین جلسه ستاد بازآفرینی استان قرار است روز چهارشنبه در محل استانداری اصفهان برگزار شود تا سهم هریک از محلات و میزان فعالیت دیگر نهادها در این طرح مشخص شود.

امیرخانی ادامه داد: در استان اصفهان ۱۹ محله به عنوان محله هدف مصوب شده است که در جلسه چهارشنبه با استانداران که تمام دستگاه ها از جمله شهرداری‌ها حضور دارند، میزان سهم هریک از این محلات از مبلغ مصوب شده و اینکه چه میزان بودجه از محل بودجه‌های عمومی تعلق خواهد گرفت، مشخص می‌شود.

وی افزود: یکی از این محلات که درخصوص آن برنامه ریزی شده، بازار تاریخی نایین است که جلسه ستاد احیای این بازار در این شهرستان برگزار شد و قرار است یک کارگروه ۸ گانه پیگیری و تصویب طرح‌های بازآفرینی شهری در این شهرهای نایین، انارک و بافران را پیگیری کنند. در همین خصوص یکی از برنامه‌ریزی‌ها در طرح بازآفرینی شهری بحث اختصاص قیر به این بافت‌ها است. براین اساس طبق برنامه‌ریزی‌ها قیر تنها برای بافت‌های تاریخی با اولویت گذرهای تاریخی و به محلات هدف بازآفرینی اختصاص داده می‌شود.

وجود ۱۰۵ هکتار بافت تاریخی در نایین و محمدیه

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود جمالی فرماندار نایین در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار این شهرستان اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های مدیران استان درخصوص طرح بازآفرینی امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این شهرستان باشیم. در این زمینه معتقدیم نگاه ویژه به بافت تاریخی نایین،انارك و بافران نیاز به برگزاری جلسات و پیگیری از طریق كلیه دستگاه‌های اجرایی را دارد .

فرماندار شهرستان نایین افزود: وجود ۱۰۵ هكتار بافت تاریخی در نایین و محمدیه از جمله مهمترین پتانسیل‌های شهرستان نایین است. این پتانسیل باید با وحدت رویه مجموعه ادارات شهرستان منجر به خدمت رسانی مناسب به اهالی ساكن در این قسمت از شهر شود تا بافت تاریخی نایین را به طور كامل بازآفرینی کنیم.

بلوغ مدیریتی در طرح بازآفرینی شهری  

امیر زاغیان رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان درخصوص طرح بازآفرینی و اجرای این طرح در شهرستان نایین، اظهار داشت: نایین به لحاظ معماری و تاریخی شهر ویژه‌ای است. با نگاه به گذشته در دو دهه اخیر به عناوین و رویكردهای مختلف به بافت فرسوده پرداخته شده است اما در حال حاضر به بلوغ مدیریتی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: این شرایط  به گونه‌ای است كه در سطح ملی دو ركن اساسی در بازآفرینی، یعنی حضور مردم و دیگری مدیریت واحد شهری در قالب اقدام مشترك شكل گرفته است.

وی افزود: اقدامات بازآفرینی فقط كالبدی نیست، بلكه مسایل اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و ... را در بر می‌گیرد. در شهرستان نایین نیز باید با همین دید دو اقدام مهم انجام شود كه یكی احداث واحدهای مسكونی در بافت واطراف بازار تاریخی نایین و دیگراینكه تشكیل ستاد احیای بازار تاریخی نایین به عنوان اصلی‌ترین محرك توسعه واحیای بافت تاریخی این شهرستان در دستور كار قرار گیرد.

زاغیان در پایان در خصوص تخصیص قیر به شهرستان‌ها اظهار داشت: مطابق برنامه ریزی‌ها قیر فقط برای بافت‌های تاریخی با اولویت گذرهای تاریخی و به محلات هدف بازآفرینی اختصاص داده می‌شود.

نظر شما